החודש אנו הולכים למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. שיא טירוף חדש אפילו במונחים ההזויים של הפוליטיקה הישראלית, כשהמערכת החמישית וגם השישית כבר נראות באופק הקרוב. במדינת ישראל של שנת 2021 הממשל אינו מתפקד כגוף ניהול אסטרטגי כבר שנים רבות, אך בשנתיים האחרונות הוא אינו מתפקד כלל. המשמעות היא שהחלטות לאומיות לא מתקבלות, תקציבים לא מועברים, הרשויות המקומיות "מתמרדות" בחלקן נגד הממשלה, מערכת הבריאות והחינוך קורסות, תשתיות אינן מאושרות, והמערכת כולה תקועה לאורך שנים, והסוף אינו נראה באופק.

פרשנים ועסקנים פוליטיים מסוימים יאמרו אולי שזהו מחיר הדמוקרטיה. אז זהו, שלא. על הדמוקרטיה לשרת את אזרחי המדינה ולא ההפך. אזרחי המדינה חייבים להבין ולהאמין בנבחרי הציבור, בשיטת הבחירות ובמבנה הממשל, על מנת שיוכלו להרגיש שהם חלק מהשיטה הדמוקרטית. אבל משהו רע קרה בעשור האחרון. הדמוקרטיה נותרה למראית עין, בעוד קומץ נבחרי ציבור שהשתלט על מנגנוני הממשל, החל להמציא חוקים משלו, לקבוע כללים חדשים ובעיקר ליישם את הדמוקרטיה רק במקום ובזמן שבהם היא מתאימה להם.

הליכוד, מפלגת השלטון הישראלית, נמצאת בשלטון כמעט ברציפות מאז שנת 1977, עם הפסקות קצרות. זוהי למעשה המפלגה המשמעותית הדמוקרטית היחידה בפוליטיקה הישראלית. ואף על פי כן, משהו השתבש שם. ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה רבות למען המדינה ובמקביל גם ביצר את מעמדו בכל מוסדות המפלגה, תוך שהוא מקיף עצמו בנאמנות כמעט עיוורת של פוליטיקאים ועסקנים הרואים לפני הכל את טובת עצמם.

ולא, הוא אינו קוסם. הוא שירת שנים רבות בשירות המדינה וייצג אותה בכבוד רב בעולם. הוא דיפלומט רב־מעללים ופוליטיקאי מחונן. אבל הוא התמודד בעבר על ראשות הליכוד מול שרון והפסיד, ב־1999 הוא עמד בראש הליכוד והפסיד בבחירות לאהוד ברק, תוך שהוא מוביל את הליכוד לשיא שלילי של 19 מנדטים בלבד. בשנת 2006 שוב ספג נתניהו תבוסה בבחירות והביא את הליכוד לשיא שלילי חדש של 12 מנדטים בלבד בכנסת. אז הוא יודע גם להפסיד.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)


במהלך השנים האחרונות הפוליטיקה הישראלית לא שינתה את פניה. אותם אנשים, אותן מפלגות, אותן ססמאות. אבל חזרתו של גדעון סער לפוליטיקה בכלל ופרישתו מהליכוד בפרט, יצרו מצב חדש במפה הפוליטית. מפלגת ימין־מרכז אידאולוגית, המורכבת ברובה מאנשי שליחות ולא מעסקנים המשרתים את אדונם, כזו הזוכרת את חזון ז'בוטינסקי ופועלת למימושו. המפלגה היחידה המצהירה ופועלת בגלוי לשינוי שיטת הבחירות ומבנה הממשל בישראל. בניגוד לעמדות עסקני הליכוד, צעדו של סער אינו מהווה בגידה או חתירה תחת המנהיג, אלא פעולה מתבקשת בעידן שבו הליכוד איבדה כיוון ואידאולוגיה והפכה למפלגת אדם אחד.

אחת מעוצמותיה הגדולות של הליכוד היא נאמנות חבריה לעומד בראש המפלגה וגם בעתות משבר. בשונה ממה שקורה במפלגת העבודה, הוכיחה נאמנות זו את עצמה והביאה ליציבות ארוכת שנים בתוך הנהגת המפלגה. אבל אחרי למעלה מעשור בראשות הממשלה ושני כישלונות בניסיון להקים ממשלה חדשה, הגיע הזמן לשינוי. הגיע הזמן לומר לנתניהו תודה על שירותו הנאמן את מדינת ישראל ולהחליף את העומד בראש הליכוד ואת הנהגת הליכוד שנבנתה לאורך שנים בצלמו ובדמותו של העומד בראשה. להציב אלטרנטיבה חדשה לאזרחי המדינה והציבור הישראלי כולו. זה לגיטימי, זה חיוני, זה צו השעה ההכרחי להמשך קיומה של הליכוד.

ראייה אסטרטגית

ביום שאחרי שקיעת אבק ההתמודדות, יצטרך מחליפו של נתניהו לתקן, לאחד מחדש את החברה הישראלית כולה וגם את ציבור הבוחרים המסורתי של הליכוד, לייצר קשרים פוליטיים נכונים עם השמאל, עם המפלגות הדתיות וגם עם נציגי הציבור הערבים. ובעיקר לבנות אסטרטגיה ארוכת טווח בכל תחומי ומערכות הממשל במדינה.

צריך להודות שאין כיום במפה הפוליטית אדם המתאים לתפקיד זה יותר מגדעון סער. סער מביא עמו ניסיון פוליטי רב־שנים במגוון רב של תפקידים, אינטליגנציה וחשיבה מערכתית, ראייה אסטרטגית רחבה וארוכת טווח, חשיבה לעומק, כושר ביטוי גבוה, אומץ לב מנהיגותי, ייצוגיות וממלכתיות. הוא שקול, מחושב והוא הדמות הפוליטית היחידה כיום שמסוגלת לגשר על הפערים בין צדי המפה הפוליטית ולקיים ממשל תקין, ישר ויציב.

בשנים האחרונות, אף שלא כיהן בתפקיד רשמי, הקים והוביל סער מספר צוותי חשיבה לבניית אסטרטגיות ארוכות טווח לשיפור מערכות החינוך, הבריאות, הרווחה ותפיסת הביטחון הישראלית. קשה להיזכר, אם בכלל ניתן, מי היה הפוליטיקאי האחרון בישראל שעשה זאת מאז ימי בן־גוריון.

הגיע הזמן לשינוי בפוליטיקה הישראלית. המדינה דורשת זאת, האזרחים זקוקים לזה, הכלכלה משוועת לכך. ואולי סוף־סוף נתחיל לטפל בבעיותיה האמיתיות של ישראל העומדות על הפרק. שינוי שיטת הבחירות ומבנה הממשל צריך להיות בראש סדר יומה של הממשלה הבאה, על מנת שלא נמשיך להשחית את זמננו וכספנו על עוד מערכות בחירות מיותרות וממשלות בלתי יציבות.


הכותב הוא בכיר שב"כ לשעבר ויו"ר מועצת העם החדשה
[email protected]