יש שבתות שבהן שלומי לא מגיע לפרלמנט. הוא נוסע לחווה בכפר הירוק כדי לצפות בבתו דניאלה מתחרה בליגה של תחרויות קפיצה של סוסים. מגיל 5 הילדה בעניין. התמדה סיזיפית של אדם עם חיה ששוקלת יותר מטונה, ושניהם חייבים להתחבר ליחידה אחת כדי לעבור את המכשולים.

זה עסק יקר מאוד להורים: רכישת הסוס סביב 200 אלף שקל, וכל כמה שנים מחליפים; הטיפול היומיומי בחיה, שמתבטא בעוד אלפי שקלים בחודש; הצורך בהורה מלווה לכל אימון ותחרות בארץ; עלויות של מאמן רכיבה; וכמובן, המעטפת הנדרשת לספורטאית. אבל שלומי וקרן רעייתו לא מצטערים על ההשקעה העצומה, גם לא על השאלות שלי.

"למה אתה לא קונה לילדה סוס במיליון שקל? איך אתה רוצה שהיא תגיע לאולימפיאדה עם סוס עני?". הוא צוחק וממשיך הלאה.

דניאלה בת 19, ואסור לה לדבר איתי כי היא חיילת. בכל פעם שאני רואה אותה אני רוצה לשאול אותה: איך ילדה מאפקה מתחברת לסוסים, ולא לאופניים חשמליים או לריינג'ר? זה באמת חיבור נדיר.

כששאלתי את גיאצ'ו הצדיק אם הוא רוצה שאקח אותו לרכוב על סוס, הוא התלהב. "אבל אבא, אני רוצה שהסוס יהיה קטן, פוני כזה. וגם מתאים לי שנביא אותו הביתה לחצר, הוא לא יפריע לאף אחד, ואני צריך להתרגל אליו, הבנת?".

בטח שהבנתי, ושלחתי אותו לטיק טוק. "עזוב אותי, גיאצ'ו, אתה לא רציני. מה פתאום שאני אביא אותו לחצר? אתה אמיתי? צריך לטפל בו, זה לא חתול רחוב".

אבל הילד לא פראייר, הוא הביט בי וענה: "עוד פעם אתה מתקמצן עליי? תביא איש שיטפל בו, אני רק ארכב עליו בשכונה, כדי שכולם יידעו שאני גיבור־על. אל תגיד לי שזה יקר - אם תרצה, אתה יכול". בסדררר, בינתיים אנחנו בתופים, נתקדם משם.

קרן, שהפכה לאוטו־דידקטית בתחום, הסבירה לי שהקשר בין הילדה לסוס הוא מנוע צמיחה לחיים. "קודם כל, המחויבות. המפגש הוא יומיומי, לומדים שכל מכשול הוא הכנה למכשול הבא, שחייבים לדייק כל פעולה. הכל מחושב ואין מקום לטעויות. אלה כלים שדניאלה תיקח איתה לכל החיים, גם כאשר תפסיק את הפעילות התחרותית. ההתמקדות בכל אימון ובכל תחרות בשבת היא אבסולוטית".

דניאלה משתתפת בתחרויות של מכשולים בגובה 1.20 מ', ההורים כבר למדו להפסיק לפחד, הם בשלב החוויה. שלומי מצלם כל תחרות, ומסביר לי מה היא צריכה לעשות בה. "לפעמים אני מתנתק, שוכח שזו הילדה שלי, ומתפעל מה היא והסוס עושים. אני נזכר בימים שבהם היא התחילה, ואני מתפעל מהרמה שאליה הגיעה. קוף, העלויות הן החלק הכי שולי בעניין. לראות אותה מאושרת אחרי תחרות טובה, על הפודיום, זו תחושה שאני לא יכול להסביר".

הסיכוי של דניאלה להגיע אי־פעם למשחקים אולימפיים לא ברור. התאחדות הרכיבה בישראל משקיעה רק בנבחרת, שמורכבת מרוכבים שגויסו בחו"ל, מארצות שבהן הספורט הזה מפותח. יידעלך שניצלו את יהדותם כדי להתחרות בטורנירים יוקרתיים בשם המדינ'ע שלנו, כי בארצות המוצא שלהם לא היה להם סיכוי לעשות את זה. חבל לישראלים, אבל זה מה שיש.

את דניאלה זה לא מעניין. היא ממשיכה להתעורר בחמש בבוקר כל יום, לנסוע לחווה, להאכיל את הסוס שלה, לדבר איתו, לרכוב לפי תוכנית האימונים שלה, לרחוץ אותו ולהרגיע. אין רגע דל, אבל היא מאושרת.

# # #

יש גם אנשים שלוקחים אחריות כוללת על החלומות של הילדים, ומממשים אותם בעצמם, בלי חסדים ובלי עזרה. יש בישראל צעירים בגילה של דניאלה שמצאו פתרונות דווקא במימון הקופה הציבורית: תלמידי ישיבות ההסדר, למשל.

בארץ פועלות 60 ישיבות הסדר בחסות הרב דרוקמן. התלמידים לומדים תוירע, משרתים בצבא רק חצי מהתקופה, משהו כמו 17־18 חודשים, במקום 30 או יותר, ומבסוטים חאלס מהפתרון. זה רק לכיפות הקומבינה הזו, כי אם חילוני הוא ש"ש (שנת שירות) לפני שירות צבאי, אין לו שום הקלות. הוא והיא מסיימים את השנה ומתגייסים לשירות מלא, כי אין רב'ה שדואג להם.

התענוג של ישיבות ההסדר של הרב דרוקמן עולה למשרד הביטחון 34 מיליון שקל בשנה. אבל מה לעשות שבשנת הקורונה הייתה קצת מצוקית בישיבות. הם הרי לא ילמדו בזום, למשל - למה מה, הם חילונים? אז הם פנו לבצלאל סמוטריץ', שיארגן להם איזו תרומה קלה מהמדינ'ע, שתמיד חפצה לסייע לכיפותיה. סמוצ'קנע הביא 6 מיליון שקל. לא מהבית, חוס וחולילה, אלא מהכסף שלנו.

מילא כבר נתנו חאווה, בלי ששאלו אותנו, אבל התברר שהג'מעה בישיבות ההסדר משתתפת בפעילות פוליטית – "מסע הישיבות" - למען רשימת הציונות הדתית, בראשות אדון סמוצ'קנע. זה כבר הקפיץ את עו"ד גבי לסקי, פעילה חברתית ידועה, שממוקמת במקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת ה־24.

"אני לא אומרת שזה שוחד פוליטי", אומרת עו"ד לסקי, "אבל זה לא תקין לדעתי שחבר כנסת משיג מימון מקופת המדינה לישיבות, והם מסייעים לו במסע הבחירות. אין לי ראיות אם יש כאן שוחד פוליטי בעסקה הזו, אבל פניתי במכתב ליועמ"ש, ואני ממתינה לתשובות".

חשוב לדעת שתלמידי הישיבות עברו הליך של חיול, ולפיכך אסורה עליהם השתתפות בכל פעילות פוליטית. שאלתי את עו"ד לסקי מדוע לא פנתה לוועדת הבחירות, כדי שתדון בסוגיה איך מציאות כזו אפשרית.

"אולי אתה צודק. אבל מאחר שפניתי ליועמ"ש, אני אחכה כמה ימים. אם לא אקבל תשובה, אפנה לוועדת הבחירות. זו שערורייה שאין כדוגמתה, לערב חיילים במסווה של תלמידי ישיבות, כדי לסייע למפלגה שמייצגת את האג'נדה שלהם".

אף פעם לא הבנתי את הצורך בישיבות ההסדר ואת התרומה שלהן לצה"ל. כאשר הייתי חייל שירתו איתי חיילים וקצינים דתיים, שירות מלא של 36 חודשים לפחות, והם המשיכו בלימודים תורניים בסיום שירותם הצבאי. מה זו ההקלה הזו, ומדוע היא ניתנת רק לכיפות? מדוע הבנות שלי שירתו שירות צבאי מלא ויצאו ללימודים אקדמיים בסיום השירות, בלי מעורבות כספית של לירה סורית דפוקה ממשרד הביטחון?

אין לי תשובות, אולי כי אין לי כיפה על הראש. ובלי כיפה כאן, מכל סוג שהוא, אתה לא "עדיפויי", אתה סתם בנאדם וזהו.

# # #

יש עוד יחידה מיותרת בצה"ל, וזו גללי צה"ל, שנכבשה ללא קרב על ידי המאכער יעקב ברדוגו. הוא לא פרשויין, הוא תועמלן נטו של ביבי (ולא של הליכוד), ונותנים לו מיקרופון שבו הוא משתמש כדי לפגוע באופן ישיר בכל יריביו הפוליטיים. הוא מקפיד לומר שהוא "רק פרשויין פוליטי", אבל לא ראיתי עוד פרשויין שמבקר רק את מי שלא ביביסט, ועוד ביחידה צבאית, לאו דווקא פרטית.

אז יש לו את מפלגת צלאח א־דין בראשות "המנדלבליט", שהוא מתעלל בו לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. ויש לו את מפלגת חדשות 12, הוא רק שוכח לציין שהוא חבר במפלגת חדשות 13 וכמובן במפלגת ערוץ 20, שמשום מה לא עוברת בשום יום את אחוז החסימה ברייטינג. המאכער ברדוגו לא מתבייש להצהיר שימניים מודרים בתקשורת, מבזה את כל העריקים הפוליטיים, כמו גדעון סער, זאב אלקין ואחרים, רק שוכח שפטרונו, דוד לוי, פרש מהליכוד והקים את גשר. אני עוד לא שמעתי אותו מציין את "הבגידה" הזו, אבל ייתכן שאמר ולא שמעתי.

הוא מעניין אותי פחות מהעובדה שהרמטכ"ל אביב כוכבי לא מתייחס למפגע הזה, ביחידה תחת פיקודו. ושר הביטחון והמשפטים, אדון בני גנץ, לא מפסיק את הפארסה הזו של מאכעריות פוליטית בזויה ביחידה צבאית. שום שדר בתולדות גללי־צה"ל, סמולן בזוי כמובן, לא הרשה לעצמו להתבטא כפי שמתבטא ברדוגו, שמתערב באופן ישיר במערכת הבחירות, לא כעיתונאי או כאיש תקשורת, אלא כמאכער פר־סה.

אבל זה מה שיש, וזה מה שיהיה. התקינות הנדרשת בתחנת רדיו ציבורית שממומנת בכספי ציבור (בניגוד לתחנת רדיו פרטית, שמשלמת כסף כדי לשדר לציבור) - לא חלה עליו, הוא עושה מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה. ואף אחד לא קם, כי ברדוגו הוא סנג'ר של ביבי, ולא רוצים לריב עם ביבי, שאוהב תקשורת שמאדירה את שמו, גם כאשר הוא משקר בכוונה תחילה. זו מהות הדיקטטורה, ולפחות חצי מהעם מאוהב בצורת השלטון הזו.

# # #

אהרל'ה פתח את המסעדה לקהל השבוע, אחרי שנה בדיוק. במהלך השנה הוא הקפיד על החוק ומכר רק אוכל מוכן. המדינ'ע עזרה לו בגרושים, ממש. אז בראשון אכלתי שניצל, וברביעי קבב של אהרל'ה. הוא הציע צ'יפס כתוספת, אבל אני דיאטטי, אז ביקשתי אורז לבן וכרוב לעיצוב האישיות. דיברנו על כדורגל. מכבי ת"א בראש טבלת ליגת העל, וזה עושה לו טוף.

פתאום הגיע פוש בסלולרי, שלפיו שרת התחבורה, מירי "המחוננת" רגב, פנתה ליועמ"ש בדרישה למנוע מרה"מ החליפי גנץ להשתתף בטקס קבלת הפנים לעולי אתיופיה, בטענה שהשתתפותו תהיה "תעמולת בחירות בנתב"ג". זה באמת סיט־דאון־טראג'די. כי האירועים שבהם משתתף ביבי הם ממש, אבל ממש, נטולי כל גוון וסממן של תעמולת בחירות. ביבי, ואף מירי, ממש מקפידים שכל התבטאות של נתניהו תהיה נטולת תעמולה כלשהי.

אני כסיל, זה בטוח, אבל לא מצאתי התבטאות של נתניהו שהיא נטולת תעמולה אישית, בתקופת בחירות או שלא. האיש מדבר רק על עצמו. בכל מקרה, הטקס בוטל, או מתכונתו צומצמה. הפסקתי לעקוב, כי הליצנים בקרקס הזה התחילו לשעמם בגדול.

# # #

השפעת הקורונה בישראל מתחילה להצטמצם. לפי דיווחי משרד הבריאות (אם אתם מאמינים להם), מקדם ההדבקה ירד מ־1 ל־0.85, וזה יופי, וכולנו צריכים לקוות שלא יהיה שינוי במגמה אחרי 23 במרץ. אני צופה שינוי, אבל אני חולה על קונספירציות, אז זה לא נחשב.

בעקבות השערורייה של הטיפול בחרדים בנתב"ג בוטלה ועדת החריגים. היא קיימת רק למקרים מיוחדים - למשל, אישורים למקורבים.

# # #

הסקרים מכניסים ללחץ את הג'מעה שרוצה להתפנק באגם הדרעק. לפי הסקרים, תקווה חדשה צוללת בכמות המנדטים, אבל אהבתי לקרוא ציוץ געוואלד של יועז הנדל אתמול בעשר בבוקר, עת הבין שהוא עלול שלא להגיע לאגם הדרעק, לעוד קדנציה שבה ינסה אולי לבגוד במישהו או במשהו.

"נכנסים לישורת האחרונה. אם לא תהיה תקווה חדשה גדולה, נגיע לבחירות חמישיות. מי שרוצה שינוי חייב לקחת אחריות. אין נסים, צריך ת' בקלפי".

נו באמת, יועז, איזו בשורה לשינוי אתה מציע? היה לך צ'אנס לשנות בשנה שעברה, אבל אתה ועמיתך צביק'ה האוזר בגדתם בבוחרים כדי לקבל ג'וב אצל ביבי. לא הייתם נחוצים באגם הדרעק, אינכם נחוצים כעת, והלוואי שלא תחזרו אליו בכנסת ה־24. אלה החיים, אין כפרה על בגידה באמון הבוחר, תמצא לך עבודה חדשה. תחזור להיות מאכער בטיפשורת. למה לא?

# # #

הציבור חוזר לשגרת חיים, אבל הספורט ממש לא. משרד הבריאות מתנגד להכניס אלפי אוהדים לאצטדיונים פתוחים, בנימוק שהתורים בשערים עלולים להחמיר את רמת התחלואה. במשרד הבריאות מתעלמים מהמציאות שלפיה רק צופים שיש בידם תעודת מתחסן ו/או תעודת מחלים, שמאפשרים קבלת תו ירוק, יכולים להיכנס למשחק כדורגל או כדורסל.

זאת בניגוד למסעדות, שווקים, קניונים, עצרות בחירות וכל פעילות אחרת. ילדים מתחת לגיל 18 מנועים בכלל מכניסה לאצטדיונים, אבל לכל מקום אחר הם יכולים להיכנס, הפקר־הפקר־פטרושקה. זה מחדל בהתהוות, כי אנשים יפסיקו להגיע לאירועי ספורט, שמשודרים בלאו הכי, אז בשביל מה לעבור את הסיוט הכרוך בהגעה לאירועים?

1,500 צופים באצטדיונים של 30 אלף מושבים זו בדיחה עצובה. באמריקע למשל, מועדוני בייסבול כמו טקסס ריינג'רס כבר הודיעו שבפתיחת העונה בחודש הבא אין מגבלות כלל, ומדובר ב־80 אלף צופים. ואמריקע עוד לא מחוסנת ברמת החיסון באוכלוסייה שלנו כאן. אבל כאן הכל פוליטיקה.

מדוע להכניס למשחקים שליש מכמות המושבים באצטדיון, אם אפשר שלא? אולי הכיפות יזעמו, ובטח החרדים יכעסו, אז עושים קרקס מכל החלטה, דווקא כשהליגה מגיעה לשלבי ההכרעה, שהם מוקד ההתעניינות.

הפניות לרה"מ נתניהו, שהוא המחליט הבלעדי בסוגיה, לא עוזרות לארגוני הספורט. דווקא במוצ"ש נפגש נתניהו עם אורן חסון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, והבטיח לו שבמשחק הבינארצי של נבחרת ישראל עם דנמרק ב־25 במרץ יהיו 6,000 צופים. על כמות הצופים בליגה אמר נתניהו שיהיה בסדר "במהרה בימינו". כמה זמן זה במהרה בימינו? עד הבחירות? אחרי הבחירות? לא ידוע, כי זה במהרה בימינו, שהם כידוע מאוד מהירים.

נ.ב.

הגב' שרה נתניהו חלתה, ואני מאחל לה החלמה מהירה ובריאות איתנה. המציאות שלפיה אני מחכה ליום שהיא תעזוב את בלפור לא כוללת אצלי שמחה לאיד על מחלתה, ההפך הוא הנכון.

אולי, רק אולי, אחת מהסיבות לחולי, הייתה פרסום ראיון עם דוד ארצי על ההסכם החשאי בין הגב' נתניהו לבעלה, שלפיו היא תהיה מעורבת בכל עניין בניהול המדינ'ע, כולל מינויים של ראשי מערכת הביטחון. הקשבתי לראיון, פעמיים, ולא מצאתי בו כלום. האמירות של ארצי נשמעות טוף כרכילות נטו. שום ראיה תומכת לא הוצגה, ולומר "אני ראיתי את המסמך" זה כבר לא מתאים ל־2021.

אם אין לך עותק, הקלטות של המעורבים בניסוחו, משהו שיוכיח באופן נחרץ שאכן מדובר בשערורייה, חבל היה לפרסם את הראיון. אין בו שום תועלת פוליטית שתגרום לסילוקם של ביבי ושרה מבלפור, ההפך הוא הנכון. הפרסום יגרום לתגובת נגד של מצביעים ביביסטים, שעלולה להתבטא בתוצאות הקלפי.

מתברר שמאכערים יש בכל מקום, בכל עניין, בכל דעה פוליטית. איבדנו את הראש לגמרי, הנזק רב על התועלת בקרקס שמתקיים כאן. הליצנים לא מציקים, לפחות היו מביאים פיל לזירה, כדי שיהיה ממה להתרשם.
 
[email protected]