ראיתי בשבוע שחלף בתוכנית "עובדה" את כתבתו המצוינת של העיתונאי האמיץ איתי אנגל - והתביישתי. ראיתי את הפגיעות המחרידות באוכלוסייה האזרחית, את הנער הצעיר שנפצע, את הגפיים שנכרתו, את דוכני השוק המנותצים והרחובות ההרוסים. הזדעזעתי והתביישתי. לפי פרסומים שונים, את כל זה עולל בין השאר נשק מתוצרת כחול־לבן. נשק מתוחכם שאנחנו ייצרנו והוא הורג אזרחים חפים מפשע. לפחות לפי הכתבה, מסתבר שמדינות אחרות סירבו למכור לצדדים הלוחמים חלקים אשר מהם ניתן היה להרכיב נשקים דומים, אבל ישראל מכרה את המל"טים המתוחכמים המתאבדים מלמעלה על המטרה, תהיה אשר תהיה. מה שמעורר את השאלה הכל כך קשה: האם אנחנו, המדינה המתיימרת להיות בעלת הצבא המוסרי ביותר בעולם, מייצרת ומוכרת נשק המשמש להרג אזרחים?

זה עשרות שנים נשמעות האשמות על כך שציוד צבאי ישראלי משמש משטרים אפלים במדינות שונות. לפי פרסומים שונים, גם בדרום סודן, שם מתבצעים פשעים נגד האנושות. שליח הסוכנות היהודית ששהה בסנטיאגו בירת צ'ילה ב־1989 היה עד לפיזור הפגנות על ידי רכב ישראלי תוצרת בית אלפא, שפיזר צבע על מפגינים במטרה להקל את זיהויים בשלב מאוחר יותר. היו גם טענות ודיווחים שישראל הייתה ספקית נשק חשובה ונכבדה למשטרו של פינושה, וזאת בנוסף לקצינים ישראלים (במיל') שהכשירו ארגוני ביטחון צ'יליאניים - בעיקר לצורך דיכוי התקוממות אזרחית. נשק ישראלי מוצא את דרכו גם למדינות רבות נוספות שבהן יש מלחמות אזרחים, רצח עם ופשעי מלחמה. בסוף שנת 2017 יצאה קבוצת רבנים בדרישה מהממשלה לא למכור נשק למיאנמר (בורמה) בזמן הטיהור האתני שהתחולל במדינה זו נגד המיעוט הרוהינגי.

ישראל היא אחת מעשר יצואניות הנשק הגדולות ביותר בעולם. היא מספקת נשק לארגונים ומשטרים אכזריים - דבר האסור לפי כל קנה מידה מוסרי. אסור שנהיה שותפים לשימוש לא מוסרי בנשק נגד חפים מפשע. בהלכה היהודית נאמר כי "אסור גם לעזור למשחיתים בדרך ההשחתה", ובמסכת עבודה זרה נאמר "אין מוכרים להם דובין ואריות וכל דבר שיש בו נזק לרבים". הייתי מעדיף לשמוע שטכנולוגיות ישראליות משפרות את החקלאות והבריאות ותורמות לרווחתם של אנשים בעולם במקום להרוג בהם.