50 שנה בקופסה

השבוע פגשתי את שכנתי נורית גפן והעלינו זיכרונות מלפני 50 שנה. באותם ימים נורית הייתה יפהפייה, ואני הייתי קצת פחות מכוער מהיום. פה ושם יצאנו לפני שהתחתנה עם היוצר המופלא יהונתן גפן והביאה לעולם שני יצורים נהדרים, שירה ואביב.

גפן השתתפה בסרט "זהירות מצלמה" לצד יהודה בארקן ז"ל וג'וזי כץ. היא השתתפה בסרט תיעודי על חיי בנה אביב. חלק מהצילומים צילמה בעצמה לאורך הקריירה שלו. לפני 16 שנים שיחקה לצד גורי אלפי, נטע גרטי ויהודה לוי בסדרת הטלוויזיה של גור בנטביץ' "בסימן ונוס".

אני מביט על התמונה של שנינו, שנשמרת אצלי יותר מ־50 שנה. נדמה לי שמי שצילם אותנו היה הצלם אורי כוגן, עבור השבועון "העולם הזה", שבו עבדתי. לצורך הצילום שימשתי כדוגמן לצדה של גפן, הייתי שם טונה כסף לחזור לימים ההם.

נורית גפן ונתן זהבי (צילום: פרטי)
נורית גפן ונתן זהבי (צילום: פרטי)

ביג מאמא

אני מודה שממש הופתעתי כשהוצאתי את אחת השקיות בארכיון המבולגן שלי והתמונה הראשונה ששלפתי הייתה של דבורה בקון. הופתעתי, כי דבורה בקון נהרגה בתאונת דרכים השבוע לפני 38 שנים, בתאריך 18 במרץ 1983.

בגלל ממדיה הגדולים, היו מי שכינו אותה "ביג מאמא". אנשי הברנז'ה, חיי הלילה ואנשי תעשיית הסרטים הוכו בשוק כשהגיעה השמועה שבקון נהרגה בתאונת דרכים קשה ליד צומת קטורה בדרכה לאילת. היו מי שאמרו שאולי זו מתיחה, משום שבקון כיכבה בסרטי מתיחות "חייך, אכלת אותה". כשהתברר שאכן הייתה תאונה ודבורה איננה, האבל היה כבד.

בקון התפרסמה לראשונה בתוכנית "זה הסוד שלי" שבה השתתפה, הסוד שלה היה שעבדה בפנצ'רייה. מאוחר יותר עבדה כסלקטורית במועדון הגייז "21", ושיחקה בסרט "נישואין נוסח תל אביב", שבו גילמה מנהלת מועדון קלפים.

הייתי מיודד עם דבורה. מדי פעם סיפרה לי על הצרות שלה, והיו לה לא מעט. אישה טובה, שחייה נגדעו בצורה אכזרית בגיל 32. לאחר מותה כתבה ושרה היוצרת הנפלאה קורין אלאל שיר לזכרה: "חיה בתוך קופסא", שנכלל באלבומה הראשון שיצא ב־1984.

דבורה בקון (צילום: פרטי)
דבורה בקון (צילום: פרטי)

על החסקה

בשנות ה־60 וה־70 הפך חוף "שרתון הישן" לחוף "מציצים", וזכה לפרסום כלל ארצי לאחר שאורי זוהר צילם בחוף ובסביבתו את הסרט "מציצים". המציל של החוף באותן שנים היה גיורא "גיגי" קליין, שאליו הייתה צמודה במשך שנים ארוכות כלבתו רוזי. על החסקה של גיגי עלו לשיוטי יום ולעתים לילה לא מעט מיפהפיות תל אביב, כמו עליזה נחום, שמופיעה פה בתמונה. עליזה ואחותה בתיה ניהלו מספרה ברחוב ישראליס, בצמוד לדיזנגוף פינת פרישמן. אל המספרה הגיעו היפים והיפות של אותה תקופה, עד שבמפתיע הודיעו האחיות שהן פורשות ועברו ללוס אנג'לס.

מהדיווחים שהגיעו מחו"ל עלה שתוך זמן לא רב המספרה שפתחו בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות בבוורלי הילס אירחה את גדולי הוליווד. האחיות, שהיו כוכבות בתל אביב, הפכו לכוכבות באמריקה. גיגי המציל התחתן עם נערה שהכיר בחוף, האחיות התחתנו עם פרופסור ובמאי טלוויזיה, וכולם חיים באושר ועושר חוץ מרוזי הכלבה המקסימה, שהחזירה נשמתה לבורא.

גיורא קליין המציל, עליזה הספרית והכלבה רוזי (צילום: פרטי)
גיורא קליין המציל, עליזה הספרית והכלבה רוזי (צילום: פרטי)

אהבה דרומית

בתחילת שנות האלפיים הנחיתי את תוכנית הבוקר של קשת. יום אחד הודיעו לי שמצטרפת להנחיה אפרת רייטן. הייתה לי היכרות מוקדמת איתה. שנינו כיכבנו בסדרת טלוויזיה מחורבנת שנקראה "החוף הדרומי" וצולמה באילת. אני מודה שאז, לתקופה קצרה הייתי בטוח שהתאהבתי בה, אבל היא לצערי לא שמה עליי.

מצאתי את תמונת יחסי הציבור שבה צולמנו אפרת ואני לבושים ומאופרים סטייל כוכבים מהוליווד. אחרי שנטשתי את קשת, נותק הקשר. אפרת נעלמה מהנוף של הברנז'ה. בתקופה שבה נעלמה היא השלימה לימודי משפטים, הוסמכה לעריכת דין, הפכה מומחית לדיני חוזים, דיני תאגידים ולשון הרע.

כמו רבים אחרים הופתעתי לראות שהיא החליטה לפצוח בקריירה פוליטית, התמודדה בפריימריז של מפלגת העבודה המרוסקת וזכתה במקום החמישי ברשימה לכנסת, עם סיכויים טובים להגיע לפרלמנט בירושלים עיר הקודש.

מרב מיכאלי ונתן זהבי (צילום: פרטי)
מרב מיכאלי ונתן זהבי (צילום: פרטי)

מי זו באה

על מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה לא אכתוב הרבה, כי היא כל הזמן בחדשות ובגדול. הצילום שלנו מימי היותה שובבה ואני לא פחות שובב, צולם לפני למעלה מ־30 שנה. מי היה מאמין - אני בטח לא - שהצעירה המחובקת בזרועותיי ב־1989 תעמוד בראש מפלגת העבודה ואולי בעתיד תהיה אפילו ראש ממשלה.