1. מצפצפים על בג"ץ

האסון בפתח. קרוב ומוחשי מתמיד. אם בנימין נתניהו יצליח בניסיונו הרביעי לנפץ את מחסום 61 הח"כים, תתגשם גם תוכניתו לריסוק מה שנותר מחוט השדרה של המדינה שהקימו כאן אבותינו. זה בהישג ידו. זו משימה אפשרית. בחתירתו אליה הוא לועג לחוקי המשחק, כללי הדין, האמת הבסיסית והאינטרס הלאומי. הוא חדור מטרה ולא רואה שום דבר אחר ממטר. הוא מוקף המוני סייענים, קליפות אדם שרוקנו מתוכן כלשהו, צבא שיבוטים בצלמו של יאיר נתניהו. הם צועדים בסך, רומסים כל מה שעומד בדרכם, מדקלמים את הססמאות והספינים שמכתיבים להם, מנותקים מזמן מחשיבה עצמאית או מאחריות כלשהי. הם שטופי מוח וחסרי מעצורים, מתקדמים לעבר המטרה, ודומה שאין מה שיכול לבלום אותם מהשגתה.

בואו נחזור ל"ישיבת הממשלה" מיום ראשון האחרון. הסיפור הזה כבר סופר (בערוץ 13 וב"דה־מרקר"), אבל הוא חשוב כי הוא מהווה הדמיה בזעיר אנפין של מה שיקרה כאן החל מיום רביעי הבא. הישיבה הזו הייתה בעצם הגלגול המודרני של ציד מכשפות והעלאתן באש בכיכר העיר, מחזות שהיו נפוצים בימי הביניים. מעשה שהיה כך היה: במשך שנתיים וחצי נמנעת הממשלה מאישור מינויים של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה וניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. גילוי נאות: אני לא מכיר את שני אלה ולא אזהה אותם ברחוב. הם מומלצי ועדות איתור שהוקמו לפני כשלוש שנים. אנשי מקצוע, לא קשורים לפוליטיקה כלשהי.

למה דנה הממשלה במינויים דווקא עכשיו? כי בג"ץ קבע שחובה להביא את המינויים האלה להכרעה, לאור העובדה ששוק התקשורת מתנהל קרוב לשלוש שנים בלי ניהול. קביעת בג"ץ סותרת את תיאוריית הכאוס שמוביל נתניהו שבמסגרתה הממשלה לא ממנה שום מינוי (למעט מינויים שהוא חפץ ביקרם, כמו המפכ"ל). אז מה עושים, בלי להפר את צו בג"ץ? הנה, זה מה שעושים: עם פתיחת הישיבה מכחכח "השר אלי כהן" בגרונו ואומר: "תראה, כאן היו פרסומים על חוות דעת שניתנה לאחד הערוצים שבה הכל תקין, בדיעבד התברר גם לגבי ערוץ 10 שחוות הדעת הייתה לא נכונה וערוץ 10 היה בנושא הזה בגירעון עמוק".

כהן מדבר על ניר שוויקי, שהיה לפני שש שנים מ"מ מנכ"ל מועצת הרשות השנייה ואישר כי ערוץ 10 זכאי להארכת רישיון השידורים שלו. על המציאה קופץ שחקן שייקספירי הכלוא בגופו של ראש ממשלה ישראלי: "מה? הוא אומר שלא היו בגירעון??", התפלץ בנימין נתניהו, וכהן ענה "כן".

למי שמתקשה לעקוב: כהן, שר בישראל, אדם שנשא תפקידים כלכליים בכירים בשוק הפרטי, אוחז כתבה שפורסמה בזמנו ב"דה־מרקר" ומסתמך עליה כשהוא מכריז שניר שוויקי, בזמנו מ"מ מנכ"ל הרשות השנייה, קבע שלערוץ 10 אין גירעונות, בעוד שהיו לו גירעונות גדולים. אם זה לא פשע נגד האנושות, אז אין פשעים בעולם.

הטור המלא של בן כספית - במעריב סופהשבוע