משהו: אנשים מאמינים במה שהם רוצים להאמין, ובטוחים שהם צודקים ואחרים טועים. והם ממשיכים להאמין בכך עד שנעשה מאוחר מדי, ואז הם מאשימים את האחרים כשמגיעים הימים הרעים.

מחשבות פרועות על עבודת הפרך במצרים

חג שמח, גמרנו לבנות את הפירמידות, ומותר לנו לנוח קצת. כן, אני יודע שלא העבדים העברים בנו את הפירמידות, ואני חושב שגם נחנו מספיק אלפי שנים, אבל איכשהו, הפירמידות במצרים בימי הפרעונים מתקשרות לי עם פסח, ואחזור, באדיבותכם, למחשבות שחשבתי על הנושא בעבר:

הפירמידה - סקירה היסטורית קצרה: הפירמידה היא תוצאת יוזמתו הנמרצת ותודעתו המעמדית של יו"ר ועד פועלי הבנייה של הממלכה הפרעונית הקדומה. הכל התחיל כשאדריכלי הממלכה תכננו מבנה מרשים בצורת קובייה ענקית שתפאר את פרעה לדורי דורות. הכל גמרו את ההלל על המבנה וגם הסכימו שקובייה היא הצורה היציבה והעמידה ביותר. כך באמת יונצח פרעה.
חוזה העבודה הקיבוצי עם מיליון העובדים נחתם, ובמזל טוב החלו בהנחת השורה הראשונה של האבנים.
כשגמרו להניח את השורה הראשונה, באו נציגי ועד העובדים אל ההנהלה ואמרו: “תסלחו לנו מאוד, אבל לא ידענו שזה כל כך קשה. ועכשיו גם צריך להעלות את האבנים לגובה של שורה אחת נוספת. אנחנו דורשים לקצץ 10% מכמות האבנים".

“טוב", אמרו נציגי פרעה, “10% וזה סופי. עדיין תצא קובייה יפה, עם מדרגה קטנה למטה".
העבודה התחדשה. אחרי שגמרו להניח את השורה השנייה, הוכרז עוד סכסוך.
“לא בא בחשבון", אמר יו"ר ועד העובדים, “לא נוכל להמשיך בצורה הזאת. בכל פעם אתם מבקשים מאיתנו להעלות את האבנים בעוד קומה אחת. או שתקצצו את השורה הבאה ב־10%, או שתשכחו מהקובייה שאתם רוצים לבנות כאן לפרעה".
“מה זה?!", צווח האדריכל בקול סופרן (הוא היה סריס), “כל שורה נוריד להם 10%?! איזה צורה תהיה לקובייה הזו?".
“פירמידה", אמר יו"ר ועד העובדים.

“מה פתאום פירמידה?", פרץ האדריכל בבכי, “מי זה בונה שפיצים באמצע המדבר? כל ההיסטוריה תצחק עלינו".
“כל הכבוד לתוכניות האדריכליות שלך", אמר יו"ר ועד העובדים, “על הנייר זה נראה יפה. אבל כמה אבנים אתה חושב שאפשר להעלות לשורה האחרונה של המבנה הזה? אחת, מקסימום, וגם זה רק כדי שלא יגידו שהעובדים הכשילו את המבצע".
והשאר הלא הוא אחד משבעת פלאי תבל.

ועוד בנושא - פרפרי הפירמידות: עברו מאות דורות, והפירמידה הגיע עד ימינו במצב סביר. סביר, אך זקוק לשיפוצים ולשדורגים.
בראיון מחוף אל נוף סיפר ברוני (הארכיטקט אביגדור ברונלסקי) שאביו המפא"יניק עברת את שמו לבר־נוּל, אבל לאור התפכחותו של אביגדור באוניברסיטה מחזון בן־גוריון למיזוג גלויות ומחיקת העבר, וכדי לעצבן את ד"ר אבישי בן חיים, הוא חזר לשם האשכנזי הקודם ברונלסקי. “זמן יקר מאוד התבזבז עד שהמממנים מהאיחוד האירופי, שאינם אלא עסקנים עלובים, הואילו להסיר את ידם הקמצנית ולאשר תקציב למפעל חשוב זה במסגרת הקרן לאתרי מורשת עולמית", אמר ברוני בשאט הנפש האופייני לו כשהוא מדבר על המממנים את עבודותיו.  
הארכיטקט פירט את תוכניתו, ואת חזונו, ואת מצבו המשפחתי: גרוש שלא באשמתה, אבל לא פנוי כרגע לקשר משמעותי, אלא אם כן מדובר בבעלת דרכון אמריקאי. מאז ביידן הוא שוב רוצה דרכון אמריקאי.

הוא זכה בתחרות הבינלאומית להצלת ולהפרחת הפירמידות, ובכוונתו להפוך את הפירמידות ליצירה ארכיטקטונית מרשימה בעליל ובעלת ערכים אסתטיים כלכליים. מדובר בהקמת שלושה מפלסים שקופים על הפירמידה, תוך הפרדה בין הולכי רגל וכלי רכב. הגדרת אזורי מסחר, בידור ומדרחובים שיבטיחו חיי קהילה תוססים לפרעונים החנוטים ולמבקרים באתר. יצירת ריאות ירוקות על פסגת הפירמידות וחיבור בין שלוש הפירמידות הגדולות בגשר זכוכית שהוא המילה האחרונה מאז שארכיטקט ישראלי, ד"ר חיים דותן, בנה כזה בסין, אה כן, וגם ציפוי הפירמידות בקשקשים דמויי קשקשי קרפיון.

גם זו המילה האחרונה בארכיטקטורה העולמית מאז שארכיטקט יהודי אחר, פרנק גרי, שינה את שפת הארכיטקטורה המודרנית בהיזכרו בקרפיון שהיה שוחה באמבטיה של סבתא שלו לפני ליל הסדר בדרכו האחרונה להיות גפילטע פיש.
את כל השפות הארכיטקטוניות החדשות האלה ברונו יביא אל הפירמידות, כדי שהפירמידות יהיו רלוונטיות גם במאה ה־21.
הוא ידאג גם להצללות נאות, וכן לעיצוב מחדש של צורת הפירמידה, אשר בשפיציותה היא נטע זר במדבר, איננה משתלבת בטופוגרפיה השטוחה של הסביבה, ופוגמת בקו הרקיע. הוא יעצב את הפירמידה כקובייה.
הוא גם מתכנן לצבוע את הספינקס בוורוד.  

מאה מילה על סתימת פיות

סיפור אמיתי: שופט בית המשפט העליון בדרום אפריקה אמר לאחרונה מילים אוהדות על ישראל (לרב הראשי של דרום אפריקה, באירוע של "ג'רוזלם פוסט"). זה עורר זעם בממשלת דרום אפריקה ובמפלגת הרוב. דרשו שהוא יתפטר, ביקשו לקיים איתו “שיחות בדרג גבוה", טענו שעליו להתנצל. הוא סרב להתנצל. שמעתם על זה? לא מאמין. מי שתומך בו הוא קנת מֶשוּ, חבר פרלמנט שחור אוהד ישראל מדרום אפריקה, והאוונגליסטים בעולם, דרך השגרירות הנוצרית הבינלאומית שפרסמה תמיכה בו. איפה התקשורת הישראלית? היכן מי שמתייחסים ברצינות לחופש הביטוי או חירות שופטים? (שופטים דרום אפריקאיים אחרים שמתבטאים בארסיות נגד ישראל מעולם לא הותקפו). סיימתי.

מעט על חולצות

ראיתי חולצה. היה מצויר עליה צלב קטן. מתחתיו הייתה גם כתובת בולטת:
חולצה זו אינה חוקית.
בשורה מתחת:
ב־51 ארצות.
עוד שורה למטה:
מדינות באזהרת מסע: 40. אזורים עוינים: 11.
מישהו יכול לחשב בכמה מדינות מסוכן ללכת עם חולצה ועליה מגן דוד?
(לתשומת לב בית הדין הבינלאומי בהאג).
עוד חולצה שראיתי (מדובר בכתובת על חולצה שראיתי בסוף מסע כומתה):
מה שלא מחשל אותך, מחשל את אמא.
(היה כתוב על גב חולצה שלבשה אישה, במידה ענקית עליה, כי היא כנראה של הבן, כשראיתי את האמא הזו מחבקת את הבן החייל שלה בסוף המסע).

פינת השלולית

הקניידלך במרק בערב שבו אנו מספרים בנסים שנעשו לאבותינו במצרים, האין הם מזכירים צפרדעים הממתינים בשלולית לנס שיביא להם נסיכה?