1. זה היה קצר והמחיש עד כמה האיש נואש. יום רביעי, שמונה בערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחנן על חייו הפוליטיים: "העם אמר את דברו באופן מובהק", אמר, "לראשונה אחרי שלוש מערכות בחירות הימין זכה ברוב ברור, 65 מנדטים בכנסת, מה שמאפשר להקים ממשלת ימין יציבה". מדובר כמובן בשקר גס, בוטה, חסר בושה. מצד שני, זה כבר לא באמת מרגש אף אחד. הרי נתניהו יודע מצוין שגם בבחירות מועד א' ב־2019 הייתה תוצאה דומה, 65־55 לימין, אבל כבר אז החלוקה לא הייתה של ימין ושמאל, כי אביגדור ליברמן אמר "עד כאן" והחליט שאת נתניהו צריך להחליף.

נתניהו יודע מצוין שהימין והשמאל לא שיחקו תפקיד בשלושת הקמפיינים האחרונים שאליהם גרר את כולנו בכפייה, להפך: שתי מפלגות ימין הזדהו במפורש ככאלה שדורשות ממנו לפנות את כיסאו (המפלגות של גדעון סער וליברמן) ומפלגת ימין נוספת (של נפתלי בנט) דרשה להחליף אותו. ולכן יש לתקן את השקר של נתניהו לאמת הזו: "העם אמר את דברו באופן מובהק. יש רוב ברור להחלפתו של בנימין נתניהו ושחרורה של מדינת ישראל מהמרתף של המעון ברחוב בלפור, שבו היא כלואה מאז נחטפה על ידי משפחה מטורללת".

הלאה: אחרי השקר הגס הזה הגיע זמנו של הנאמבר המרגש. נתניהו הישיר את מבטו אל המצלמה, ריכך את טון הדיבור ופנה ללב שלנו. כלומר ללב של גדעון ונפתלי. בשלב הזה הוא פושט את חליפת המנהיג הלאומי ועוטה את גלימת העובדת הסוציאלית הרחומה והחנונה במטרה להרטיט לבבות ולהרעיד נימי נשמה: "אני פונה אליכם, נפתלי בנט וגדעון סער", ייבב נתניהו, "זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות לאורך השנים, אבל ידענו, ידענו גם להתגבר עליהן ולעבוד יחד לטובת אזרחי ישראל", מלמל, לקראת הקרשנדו: "שובו הביתה!".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)


מה פירוש "הביתה"? האם נתניהו מוסמך להרשות לבנט, איילת שקד וסער להניח את כף רגלם בתוככי קודש הקודשים של הבית בבלפור, למשל? התשובה שלילית. אם זה היה תלוי בו, הם לא היו מגורשים משם מלכתחילה. וחוץ מזה, מעניין אותי אילו מחלוקות בדיוק היו לנתניהו עם בנט או סער. התשובה: לא היו מחלוקות כאלה. מדובר בפייק מוחלט. אז מה כן היה? הייתה אותה "פתווה" נוראה היוצאת מבלפור בשלב כזה או אחר של כל מערכת יחסים של נתניהו עם מישהו שלא בא טוב בעיניים ליושבי המעון. קחו פולסא דנורא, ערבבו אותה עם אות קין המוטבע בברזל מלובן על מצחם של הנידונים, תוסיפו הגליה מיידית לאי השדים וצרור גידופים וקונספירציות בקבוצות הביביסטים, ותקבלו מה שמקבל כל אחד בתורו.

לנתניהו לא היו "חילוקי דעות" עם בנט וסער, כפי שלא היו לו חילוקי דעות עם משה כחלון, לפני שזה נמלט מהליכוד, או עם גלעד ארדן, לפני שהוגלה לארצות הים, או עם כל אחד מהנמלטים או המגורשים מקרבתו בכל דור ודור: מדוד לוי, דן מרידור, רוני מילוא, אביגדור ליברמן ויצחק מרדכי של הדורות הקדומים, ועד העשרות שגורשו, התגרשו או נמלטו על נפשם בימינו אלה. בכל המקרים הללו מדובר באותה בועת טירלול המקיפה את נתניהו, מרעילה את סביבתו, עורפת כל מי שמעז להרים רבע ראש, מייצרת תיאוריות קונספירציה מטורללות, פרנויות הזויות והאשמות בדיוניות וצווחת אחר כך שרודפים אותה.

נסו להיזכר רגע מה עבר על בנט מידיהם של שוכני המעון המטורלל: הפיצו עליו סיפורי מעשיות, דרשו מעורכי וואלה להכפיש את אביו המת, את רעייתו הקונדיטורית, לפרסם עליו פרסומים שליליים. הוא הצליח להידחק לממשלה ב־2013 רק בזכות הברית עם יאיר לפיד ויחד עם שקד לא זכה לדרוך מעולם על מפתן המעון בבלפור או על סיפון מטוס ראש הממשלה. בהקלטה המפורסמת של ניר חפץ מכנה נתניהו את בנט בתואר המחמיא "כלב קטן".

נפתלי בנט במטה ימינה (צילום: אהוד אמיתון/TPS)
נפתלי בנט במטה ימינה (צילום: אהוד אמיתון/TPS)


אותו דבר קרה לסער, רק הרבה יותר זמן והרבה יותר גרוע. מה פשעם של החבר'ה האלה? אין לדעת. בנט ושקד סברו לתומם שההחלטות של נתניהו צריכות להיות מקצועיות והרעיה לא צריכה לקבוע בנושאים ממלכתיים או פוליטיים. הם גם העזו לקבל שכר (סמלי) על עבודתם מהקופה המשפחתית (ללא אישור מהסמכות העליונה!). סער, האיש שהחזיק לנתניהו את היד בזמנים הכי קשים והיה בעל הברית הנאמן והמסור ביותר, פשוט לא בא טוב בעין לבאי "בועת הטירלול" והוכרז כמורד במלכות. זה סופו של כל בלון. בדרך כלל מדובר בהזיות מיוזעות, רבעי שמועות שמתובלות בהתקפי פרנויה ושיגעון רדיפה, שגורמים לכל מי שנשאב לתוך הבועה הרעילה הזו להיפלט ממנה ככיסא מפלט בבוא שעתו.

אין טעם להמשיך לכבס את האמת: מדובר בעניינים שבנפש, שמהם נולדות הרוחות הרעות שמוציאות מדינה שלמה מדעתה. מהגזירות הללו המוטלות בכל פעם על חף מפשע אחר אין יציאה, למעט במצב אחד: כשהשלטון עצמו בסכנה. אז עכשיו השלטון והחיים הפוליטיים תלויים על חוט השערה וכף הקלע. זו הסיבה שנתניהו מתחפש פתאום למפייס הלאומי, למי שמתנדב "לשים את המשקעים מאחורינו". אין לו ברירה אחרת. לדעתי, הוא איחר את המועד. המסה הקריטית נצברה. כל אלה שעליהם דרך, השפיל, ביזה וניצל בדרך למעלה, ממתינים לו עכשיו בדרך למטה.

הטור המלא של בן כספית - במעריב סופהשבוע