לנפתלי שלום רב!
אנחנו מכירים. לא חברים קרובים. לא בעלי עמדה משותפת בנושאים שונים שעומדים על סדר היום שלנו. אתה בעד סיפוח – אני בעד נסיגה. אתה בעד התנחלויות, אני נגדן. בניגוד אליך, אני סבור שצריך לעודד את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להגיע להבנות עם האיראנים לקראת הסכם גרעין חדש, ואני מאמין שההסכם הזה צפוי להגביל את יכולתה של טהרן לפתח נשק גרעיני לעוד הרבה מאוד שנים. אני חושב שהרטוריקה הבלתי מרוסנת כלפי האיראנים לא תורמת דבר לביטחון ישראל ומוטב היה להימנע ממנה. נכון, הדברן הראשי והמתלהם הוא בנימין נתניהו, אבל גם אתה חוטא בכך לעתים.

בכלל, מעטים הדברים שאנחנו מסכימים עליהם. אתה ימין קיצוני – תומך המתנחלים – ואני כידוע לך ניהלתי מדיניות שהייתה מבוססת על נכונות לפשרה טריטוריאלית וחזרה לגבולות 67', עם תיקונים קלים וויתור על השכונות הערביות בירושלים והפיכתן, במסגרת הסכם שלום, לבירת המדינה הפלסטינית. יש בינינו לא מעט פערים. נוסף לכך, אתה היית חלק מההתארגנות שיזם נתניהו, בעת שהיית עוזרו, ואשר נועדה ליצור רושם כוזב שמלחמת לבנון השנייה הייתה כישלון מוחלט, שהצדיק כל מאמץ להביא להפלת ממשלתי.

היית, יחד עם חבורה של עושי דברו של נתניהו, בלב המאמץ שמומן על ידי יהודים עשירים מאמריקה וניסה להלהיב את חיילי המילואים להפגין בסגנון שהיה פופולרי לאחר מלחמת יום הכיפורים. המאמץ שלכם נכשל. היום אפילו אתה, בינך לבין עצמך, יודע כי מלחמת לבנון השנייה הביאה לישראל הישג אסטרטגי חשוב וייצבה את הגבול הצפוני שלנו כבר כמעט 15 שנה. בקיצור: אני יכול למנות את כל הסיבות מדוע לא הצבעתי בעד ימינה בראשותך ובראשות איילת שקד, ומדוע לא אעשה כן בעתיד.

ובכל זאת, כיום אתה וגדעון סער מייצגים את הימין ההגון בזירה הפוליטית של ישראל. אתה וחבריך, כמו גם סער וחבריו, מאמינים בערכים שייצגו שנים רבות את מה שהיה הימין הישראלי. אתם מאמינים בארץ ישראל השלמה, בהתנחלויות, במדינה אחת שבה יגורו שני עמים. כרגע אתם מתקשים להודות בכך, אבל בבוא הזמן תבינו שאי אפשר להישאר בכל השטחים ולא להעניק זכויות אזרח מלאות לכל מי שגר בהם.

אתה וגדעון סער אנשים הגונים. בדיוק מה שאי אפשר לומר על מנהיג הליכוד הנוכחי. הוא נוכל שאינו מאמין בכלום זולת בנוחיות, בנהנתנות ובתאוותנות שלו, של אשתו ושל בנו. אתה וחבריך, אחרים. לצערי, אתם טועים בדרככם הפוליטית, אבל טועים מתוך אמונה יוקדת שזו הדרך הנכונה לעתיד מדינת ישראל.

סער, כמוך, רוצה להיטיב עם אזרחי המדינה, בדיוק כפי שמנחם בגין הדגול נהג לומר. הואיל ואתם מסורים למה שאתם משוכנעים שהוא חשוב למדינה ולביטחונה, אני ממליץ בפניך לא להתפתות להבטחות הכזב של נתניהו. מי כמוך יודע שאין להאמין להבטחה אחת שלו. ניסיון העבר שלך ושל איילת שקד, התעלולים שלו בתקופת כהונתך כשר בממשלתו, העלבונות, הכזבים, העמדות הפנים - הרי אינך זקוק לשום תזכורת. הכל מוכר, הכל ידוע.

הואיל ואתה אדם הגון – אין לך אופציה של ממש להצטרף לכנופיית הנוכל מבלפור. שום מצב חירום מדומה, שום איומים גרעיניים (לאיראן אין כיום נשק גרעיני ויכולתה לפתח פצצת גרעין בעתיד הקרוב אינה ברורה ובוודאי שאיננה אקטואלית) לא יכולים לשמש תירוץ להצטרפות לממשלה שמוביל אותה נתניהו, ושגורם דומיננטי בה יהיה איתמר בן גביר (נכון שבצלאל סמוטריץ' הוא לכאורה מנהיג הציונות הדתית, אך בגופים כאלה הקיצוני יותר תמיד הופך למנהיג).

אם תצטרף לקואליציית הימין, תחסל במו ידיך את עתידך הפוליטי. מאיש ציבור הנהנה מכבוד ומהערכה ליושרך תהפוך להיות השמש של הנוכל, החנפן של רעייתו, ולמתחרה של בן גביר-סמוטריץ' בקרב על תמיכת הימין הלאומני והאלים של נוער הגבעות.
לא שם מקומך. אני ממליץ לך לעמוד בפיתוי. זה לא פשוט, אך מי ששואף להנהגה לאומית חייב להיות מסוגל להתמודד עם מה שנראה בטווח הזמן המיידי קורץ ומעניין, והופך להיות מלכודת מוות פוליטית. בהתחשב בהרכב השותפים, באופי האלים וחסר המעצורים של כנופיית בלפור ובחבורה הסובבת את ראש הממשלה, הם יעשו הכל כדי להמאיס עליך ועל שותפיך בימינה כל רגע מישיבתכם בקואליציה איתם.

נפתלי בנט (צילום: אבי דישי, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: אבי דישי, פלאש 90)

אני חושש שגם האופציה להליכה עם הגוש הנגדי היא דמיונית והזויה. אני מאוד מייחל להקמתה. הלוואי ותוכל להצטרף אליה. הקואליציה הזו תאפשר לך להיות ראש ממשלה לתקופת זמן מסוימת. אחר כך תצטרך להתחלף עם לפיד. אבל אתה בעצמך אמרת כי זה לא מעשי לדבר על ראשות ממשלה עם 10 מנדטים. צדקת. ועם 7 מנדטים זה יותר מעשי? מה עוד שבהרכב כזה הגוש חייב לקבל תמיכה של הרשימה המשותפת, לפחות של שניים או שלושה מחבריה, ואולי גם של רע"ם.

אני רואה בהרכב כזה מפתח לשינוי בהרכב הממשלה. אבל אתה? האם אתה וסער תסכימו לשבת בממשלה שתלויה בתמיכה של מרצ, וגם של אחמד טיבי ואיימן עודה? אני הייתי מזנק על ההזדמנות הזו בשמחה. אתה לא. אתה יודע את זה. גם גדעון יודע את זה. אתם לכודים בתוך הסבך המורכב הזה וגם בהתחייבויות שכל אחד מכם נתן שוב ושוב. שניכם התחייבתם שלא תיתנו יד לממשלה שנשענת על קולות של ח"כים ערבים.
לא תקום ממשלה אחרת, אלא אם תצליחו - אתה וסער - לפרוש שטיח אדום, מרופד באבני חן יקרות למפלגות החרדיות, שיטרקו את הדלת בפני נתניהו ויחזרו למקום שהן באמת שייכות אליו. למרכז השפוי, שם הן היו תמיד.

הסיכוי שזה יקרה קיים. לאחר הבחירות הנוספות. אני זוכר היטב שהתחייבת למנוע בכל מחיר סיבוב בחירות חמישי. זו ההתחייבות היחידה שלא תוכל לקיים. ממילא זה לא לגמרי תלוי בך, ובכל מקרה, אם תקיים אותה תצטרך להפר התחייבויות אחרות, שקשורות ללב לבה של השקפת העולם שאתה מאמין בה.

אז מה עושים? אני ממליץ שאתה וגדעון סער תאחדו את הרשימות שלכם. ממילא אין שום הבדל ביניכם. שניכם אנשים הגונים. שניכם מאמינים במה שאתם אומרים. שניכם אנשי ימין, כפי שהימין צריך להיות. ימין שיש בו גם הגינות, גם מחויבות עמוקה לעקרונות השוויון והדמוקרטיה.

אתם יכולים וצריכים להקים את "הליכוד החדש" שיתמודד מול הליכוד הישן בבחירות הקרובות. אם תעשו כן – תהיו מנהיגי המדינה. נתניהו ילך הביתה. חברי הליכוד הנוכחי יצטרפו אליכם. הם לא יקלטו אתכם כפליטים שהשליט העליון מוכן לפרוש עליהם את חסותו, אלא ישובו לליכוד, כפי שהיה פעם – בהנהגתכם. אם כך תנהגו – תזכו. אם לאו – תתפוגגו.

עכשיו - ההחלטה תלויה בכם בלבד.

[email protected]