ההסלמה בדרום לא צפויה להיפסק בימים הקרובים. בצה"ל סבורים כי אמנם הפגיעה ביכולת המבצעית של חמאס כבדה מאוד, אך יחד עם זאת, מבצע שומר החומות עוד עשוי להימשך ימים ארוכים ובמטה הכללי מעריכים כי אפשר להגיע להישגים נוספים. בהערכות המצב במטה הכללי מציג אגף המודיעין תמונה לפיה חמאס חזר שנים רבות אחורה מבחינת היכולות שלו. בין היתר הכוונה היא לפגיעה דרמטית ביכולת ייצור הרקטות ואמצעי לחימה אחרים.

"סיכלנו עשרות בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי", אומר גורם צבאי בכיר. "זה גורם לתחושת נרדפות בקרב בכירים ברצועה, מקשה על תפקוד החמאס והיכולת שלו בניהול המערכה". לדבריו, "יכולות ייצור האמל"ח בכלל והרקטות בפרט של חמאס נפגעו קשות. השיקום של תשתיות הייצור צפוי לקחת זמן רב ממושך. זה מחזיר אותם הרבה מאוד שנים לאחור".

נוגע לחיסול בכירי חמאס ברצועת עסה, בצבא מעריכים כי בפעילות המשותפת עם השב"כ חוסללו עד כה 15 מחבלים, המוכרים למערכת הביטחון שנים רבות, בהם באסם עיסא, מפקד חטיבת עזה, אבו רחמה שאחראי על המחקר והפיתוח, ועוד דמויות נוספות. המודיעין מציג תומנה לפיה חוסלו מרבית מוקדי הידע בחמאס, אנשים שלהם ערך ייחודי בכל תהליך ייצור אמצעי הלחימה האסטרטגיים. לחיסולים יש גם אפקט פסיכולוגי על בכירי חמאס, ובהערכות המצב של צה"ל אומרים שתחושת החסינות והביטחון שלהם נפגעה, מה שמשפיע על התפקוד בשטח

למרות הפגיעה הקשה בארגון הטרור, בצה"ל סבורים כי הוא מסוגל להמשיך לשגר רקטות למשך חודשיים נוספים, אך מעריכים כי הלחימה תימשך ימים, אבל לא שבועות. 

לאור ההצלחות בתקיפות מהאוויר, סבורים בצבא שבשלב זה אין עדיין צורך לעבור למבצע קרקעי משום שניתן להגיע לעוד הרבה הישגים. גורם בכיר בצה"ל אומר ש"אנחנו ערוכים עם מטרות איכותיות לאורך זמן ולמערכה ארוכה, נמשיך לגבות מחיר מהאויב". יחד עם זאת, בעקבות הצלחת המבצע, בצבא מאותתים לדרג המדיני שאפשר להתחיל לקדם מנגנון שיביא לסיום המערכה, גם אם לא אומרים זאת באופן מפורש.

בתקיפה נפגעו מטרות ויעדים של חמאס וגא''פ (צילום: רשתות ערביות)
בתקיפה נפגעו מטרות ויעדים של חמאס וגא''פ (צילום: רשתות ערביות)

ימים יגידו אם הפגיעה בחמאס ובארגוני הטרור ברצועה אכן קשה באופן דרמטי כפי שמתארים בצה"ל. אם כן, יש לפגיעה הזו משמעות גדולה, כי קשה יותר לייבא רכיבים ואמצעי לחימה נדרשים בציר ההברחות דרך מנהרות פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה. בשנים האחרונות עשתה מצרים פעולות רבות ודרמטיות כדי לסכל את המאמץ הזה, ואכן, ההברחות עדיין נמשכות אבל בהיקפים הרבה יותר קטנים ממה שהיה בעבר, והיום הרוב המוחלט של ייצור אמצעי הלחימה של ארגוני הטרור נמצא בעזה.

בידי חמאס יש כ-14,000 רקטות, וכאמור, הן מספיקות למערכה של חודשיים. אחד האתגרים המורכבים של צה"ל הוא לפגוע במחסני הנשק והרקטות, משום שפעמים רבות המחסנים הללו נמצאים מתחת או בלב שכונה אזרחית. 

אחד הדברים החשובים במערכה מהסוג הזה, בה יחסי הכוחות בין צה"ל לארגוני הטרור אינם עומדים בהלימה אחת, זה לשלול מהאויב הצלחות טקטיות בשטח שמסייעות לו בניסיון לייצר תמונת ניצחון מול ישראל. עד עכשיו גם בצה"ל מייחסים לחמאס הצלחה במישור התודעתי בכך שלכאורה הקריב את עצמו עבור המאבק על ירושלים, וכן בשל הירי למרכזי הערים בישראל כפי שגם חיזבאללה או כל אויב אחר לא ביצע בעבר. 

בנושא של ההגנה, צריך להגיד כי אוגדת עזה עושה עבודה טובה מול האתגרים שחמאס מעמיד מולה. נכון, לא הכול מושלם, והאירוע בנתיב העשרה בו נהרג לוחם צה"ל ממחיש זאת היטב, אבל מנגד, צריך לציין את תא התקיפה של האוגדה, המכונה "חופת אש", שתפקידו לסגור מעגלים מהירים של מודיעין ואש באמצעים שונים על חוליות ירי רקטות ונ"ט. לעומת תפקוד לקוי בשנים האחרונות, הפעם תא התקיפה של האוגדה מציג ביצועים משופרים מאוד, ופגע בלמעלה מ-15 חוליות נ"ט של האויב, חוליות ומחבלים נוספים. חלק גדול מאוד מהמחבלים ההרוגים במבצע קושרים לעבודת תא התקיפה הזה.

היתרון התת קרקעי

עוד צריך לציין, כי במבצע שומר החומות, בניגוד לצוק איתן, יש לצה"ל את המכשול התת קרקעי. בימים הראשונים ללחימה בצוק איתן, חמאס כבר עשה שימוש במנהרות. גם הפעם הוא ניסה לפחות פעמיים ונכשל. באוגדת עזה זיהו את הניסיון ולמעלה מ-20 פעילים של הכוח המיוחד של חמאס נהרגו. 

הפעולה הזו, גם המבצע הלילי שבו חיל האוויר תקף מרחב של מנהרות חמאס לאחר תרגיל הונאה של הזזת כוחות קרקעיים מאוגדה 162, משרתות תכלית מעבר לפגיעה במחבלים - להעביר מסר תודעתי ברור שהמנהרות, שפעם היו נכס, הפכו למלכודות מוות. זה כבר האירוע הרביעי לפחות שבו יש נפגעים רבים בתוך המנהרות, ובצה"ל רואים חשיבות רבה בהמשך התקיפות הללו. זה לא ישמיד את כל המנהרות אבל בצה"ל מעוניינים שבחמאס יבינו שכל מי שיורד למנהרה ופועל משם מסכן את עצמו מאוד. חמאס, שמחפש הישגים תודעתיים, לא מוצא אותם הפעם בשימוש במנהרות, אבל הוא לא יוותר בקלות על ניסיונות החדירה לישראל ביבשה, מתחת לאדמה או דרך הים.

גם בנושא כלי הטיס הזעירים חמאס עד עכשיו נכשל בכל ניסיונותיו. לפחות שבע פעמים מאז החל המבצע הוא ניסה להחדיר לשטח ישראל מזל"ט ממולכד. כל המאמצים יורטו על ידי כוחות צה"ל.

אסור לזלזל ביכולות של חמאס, אבל למערכת הביטחון יש בימים האחרונים הישגים טובים. צריך להיזהר מהאדרת יתר, אבל בהחלט נותר במבצע הזה פוטנציאל להשיג הרבה יותר השגים מאשר סבבי ההסלמה הקודמים מול חמאס.