הכינוי למבצע צה"ל נגד החמאס, "שומר החומות", קיבל הצדקה, אישור ואישוש בזירה המרוחקת אלפי ק"מ משטח הלחימה: בדיון החירום המיוחד שהתקיים הערב (חמישי) במליאת עצרת האו"ם שהתכנסה בניו יורק השתמע והתברר שהחומה שהאו"ם בנה, יצר וטיפח מסביב ל"שאלה הפלשתינית" לא רק נשמרה אלא גם עבתה, גבהה והתבצרה.

זו החומה האו"מית שחוסמת מזה שנים כל סיכוי לפתרון מדיני של הסכסוך הישראלי-פלשתיני. מתוכנם של רובם הגדול של הנאומים שנישאו בדיון, ניתן להסיק בוודאות שהחסימה תימשך. לא נראה שום סדק או פרצה בקיר האבנים הדיפלומטי שהאו"ם סגר מסביב לשאלה הפלשתינית.

שורות אלה נכתבות בעת שהדיון במליאת העצרת עדיין נמשך, אבל אין צורך מיוחד להמתין לסיומו. הדיון כל כך צפוי, כל כך לא מרתק, כל כך שיגרתי. קרוב לוודאי שכמו דיונים קודמים בשאלת פלשתין כנס החירום יניב הצעת החלטה, שתכלול גינוי לישראל כאשמה ואחראית היחידה למה שיוגדר 'מדיניות הכיבוש האכזרית', 'דיכוי העם הפלשתיני' ואישור זכויות העם הפלשתיני להגדרה עצמית.

בהצבעות במליאת העצרת אין הגבלה או מעצור של וטו, אבל להחלטות העצרת אין שום משמעות מעשית. גם המשמעות ההצהרתית של החלטות המליאה נפגעה והתערערה אנושות בשנים האחרונות.

אין להתעלם מהתוכן התקיף והבוטה שבלט בנאום הפתיחה של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. המזכ"ל, שמתוקף תפקידו מקפיד בהופעותיו במליאת העצרת או במועצת הביטחון להשמע מאוזן, נטה בנאומו להבליט את חלקה של ישראל בהיקף הקטלני של קורבנות ההפצצות שביצעה. "אני מזועזע עמוקות מההפצצות האוויריות והארטילריות של כוחות צה"ל בעזה", אמר גוטרש. "נכון ל-19 במאי הן גרמו למותם של לפחות 208 פלשתינים, כולל 60 ילדים ופצעו אלפים נוספים".

עם זאת, המזכ"ל גינה את ירי הרקטות לעבר ישראל מצד חמאס וארגונים פלשתינים מזויינים. "דבר שאיננו מקובל", אמר. "שגרם למותם של לפחות 12 בני אדם בהם שני ילדים ולפציעתם של מאות". כמו כן, המזכ"ל גם התייחס ל"הרס ולנזק החמור לתשתית האזרחית בעזה, כולל כבישים וקווי חשמל.. מאות בניינים נהרסו, ניזוקו או הפכו לבלתי ראויים למגורים".

הנואמים האחרים בדיון, במיוחד שגרירי המדינות המוסלמיות והערביות, לא הזכירו אף לא במילה אחת, אף לא ברמז, אף לא באיזכור עקיף את מטחי הרקטות ששגר החמאס על ערי ויישובי ישראל. בעיצומו של הדיון בניו יורק, דווח בישראל ש"מאז שעות הבוקר נורו לעבר ישראל 299 רקטות". הנואמים עסקו בשאלה הפלשתינית. אף לא אחד מהם לא הזכיר את החמאס.  

שגריר ישראל גלעד ארדן נשא נאום מרשים, תקיף. "אני רוצה להזכיר לכם את מה שרובכם התעלמתם ממנו. חמאס הוגדר בעולם כארגון טרור ג'יהאדיסטי שירה יותר מ-4000 רקטות לעבר ערים ישראליות במהלך 11 הימים האחרונים", אמר השגריר ארדן. "בזמן שאני מדבר אליכם, ישראלים רצים לתפוס מחסה במקלטים ממתקפות חסרות הבחנה של חמאס".

שגריר ישראל יצא מאולם המליאה במפגן מחאה לנאומו של שר החוץ הפלשתיני ריאד אל-מאלכי, שהאשים את ישראל ב"רצח עם" נגד פלשתינים. נאום חריף ותוקפני נגד ישראל נשא גם שגריר ירדן, שגם הוא נמנע במוצהר מלהתייחס אפילו ברמז למטחי הרקטות של החמאס, והקדיש את נאומו לגינוי ישראל והאשמתה בדיכוי העם הפלשתיני.

מי שציפו וקיוו כי לפחות שגרירי ארצות המפרץ, החתומות על הסכמי שלום עם ישראל, יגלו מעט אומץ לב ויגנו ויאשימו את החמאס, התאכזבו אף הם. "הסכמי אברהם" לא בדיוק באו לידי ביטוי, אפילו לא מרומז, בנאומיהם של נציגי המפרץ. אולי כדאי לכנות את ההסכמים "הסכמי עשיו" ולא אברהם.      

מה שהוכח בדיון, שמי שיצאו המפסידים הגדולים בהתפרצות הלחימה והאלימות הקטלנית, הם הפלשתינים. האו"ם איננו הערוץ המתאים והפרקטי לקידום פתרון מדיני. גם לא מועצת הביטחון. הפתרון הוא במו"מ ישיר בין הצדדים. ככל שהאו"ם מעורב פחות, הסיכוי לקידום פתרון גדל. זה מה שהוכח מעשית ופרקטית בכל הסכם שלום שהושג בין ישראל למדינות ערביות ומדינות המפרץ.