מבצע "שומר החומות" אולי הסתיים רשמית, אבל המתיחות הביטחונית עדיין כאן. על רקע זה, חידוש ירי הרקטות מרצועת עזה הוא תרחיש סביר, שאליו מערכת הביטחון צריכה להיות ערוכה.

את הפיגוע בירושלים ואת המתיחות הנמשכת סביב הרצועה צריך לראות בהקשר של סיום המבצע בדרום, שכן מעבר להסכם בסיסי לנצירת האש בין הצדדים, אין בשלב הזה הסכם מפורט עם משמעויות פרקטיות לייצוב המצב בשטח. לכך נוספה ההצהרה הישראלית על שינוי מדיניות, שבאה לידי ביטוי בשלב זה בהשארת המעברים לרצועה סגורים. הם צפויים להיפתח בשלב זה רק לצורך הכנסת מוצרים בסיסיים כמו אוכל, תרופות ודלקים.

תיעוד תקיפת פעיל הטרור בזמן שיגור רקטה לשטח ישראל. צילום: דובר צה"ל

לכן, זה בהחלט סביר כי הרגיעה בימים האחרונים היא זמנית, ושחילופי המהלומות בין ישראל לחמאס עלולים להתחדש. גם במערכת הביטחון רואים בכך אפשרות סבירה, וזאת בעיקר בשל הכוונה של ישראל לשנות את מדיניות התגובה לירי רקטות ואת מנגנון העברת כספי הסיוע לרצועה. הכוונה היא שהסיוע יעבור באמצעות הרשות הפלסטינית ולא ישירות לחמאס. נוסף לכך, בישראל רוצים להתנות את המשך השיקום הכלכלי של הרצועה ואת ההשקעה בפרויקטים בינלאומיים בהתחייבויות של חמאס והתקדמות בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים.

אלא שנכון לעכשיו, הפערים בין ישראל וחמאס עדיין גדולים מאוד. למתווכחים השונים - בעיקר המצרים, שעובדים כל הזמן מאחורי הקלעים - אין יכולת בשלב זה לגשר בין הצדדים. כך שלמעשה, ההסכמה ההדדית לנצירת האש, שנכנסה לתוקפה ביום שישי לפנות בוקר, עומדת על כרעי התרנגולת. כל אירוע חריג – כמו ירי מהרצועה או פיגוע דקירה בירושלים - יכולים להצית שוב את ההסלמה בדרום.

אתמול כבר התקיימו דיונים במערכת הביטחון ואצל ראש הממשלה בנימין נתניהו לגיבוש המדיניות הישראלית לאחר המבצע. אלא שאת הדיונים האלה היה צריך לקיים מזמן, כחלק ממנגנון הסיום של המבצע. בשורה התחתונה, עדיין מוקדם לסכם את מבצע שומר החומות - ובעיקר את השלכותיו.