הודעתו של ראש השב"כ בעניין הצורך להוריד את הלהבות וההסתה ברשתות החברתיות, וקריאתו למנהיגים הפוליטיים לנקוט יוזמה על מנת להוריד את המתח, לא הפתיעה את מי שבקיא במעקב של שירות הביטחון הכללי אחר מצב ההסתה בישראל. נדב ארגמן עוקב באופן אישי אחר הנושא, הקים צוות מיוחד שמבצע הערכות מצב תכופות והגדיר את המאמץ למנוע רצח פוליטי בישראל בעדיפות עליונה.

חששותיו של ארגמן, שהלכו וגברו בשנתיים האחרונות, הגיעו בשבועות האחרונים לשיא של כל הזמנים, והם מבוססי אינפורמציה שאותה מנתחים בשב"כ סביב השעון. בשנה האחרונה, לאור עליית מפלס ההסתה הכולל ברשתות החברתיות, הולכת וגוברת בשב"כ ההערכה כי מתישהו מישהו ינסה לפגוע באחד המפגינים או המוחים נגד ממשלת נתניהו.

בניגוד לדרג הפוליטי, מראש הממשלה דרך הנשיא, יו"ר האופוזיציה ומנהיגים מאוימים אחרים, ברחובות העניין מופקר לגמרי. בשב"כ מנטרים את האיומים השונים ומזהים עלייה קבועה בחומרתם. בהוראה אישית של ראש השירות ארגמן הופנו חלק מהסנסורים של השב"כ לתחום הזה, וארגמן באופן אישי מפקח עליו. 

מבחינת השב"כ, רצח של מפגין בישראל על בסיס אידיאולוגי הוא רצח פוליטי לכל דבר, ונמצא בתחום השיפוט של הארגון. ארגמן מזהה בשנה האחרונה סיכוי הולך וגובר לכך שרצח כזה יתרחש, והוא נחוש למנוע אותו מבעוד מועד. לראש השירות ברור כי רצח מהסוג הזה יכול "להדליק" את המדינה כולה להוביל לכאוס שבהשוואה אליו המאורעות האחרונים ידמו לטיול בפארק.

העיתוי להודעה שפורסמה אתמול קשור, על פי ההערכה, להצטברות של נסיבות שעלולה לייצר סופה מושלמת: שבוע מכריע לקראת ההצבעה על השבעת ממשלת השינוי, מתח פוליטי גובר שאמור להגיע לשיאו בסוף השבוע, בשילוב עם הכוונה לערוך מצעד דגלים נוסף בירושלים. כל אלה אילצו את ארגמן לפרסם אתמול הודעה מיוחדת שבה הוא קורא למנהיגים הפוליטיים לפעול באופן אקטיבי להרגעת תומכיהם.

ההערכה היא כי ארגמן סוקר בפני מפקדו הישיר, ראש הממשלה נתניהו, את הנתונים המדירים שינה מעיניו. ייתכן שביקש מנתניהו להגיד אמירה ברורה בנושא, אמירה שלא נאמרה עד כה. אנו נמצאים כבר בשלב הספקולטיבי של האירוע, אבל ארגמן אינו היחיד הממתין לגינוי מפורש של נתניהו את הסיסמה "שמאלנים בוגדים" - שהפכה לסיסמה המובילה בהפגנות תומכיו.

ארגמן השמיע אזהרות דומות בשיחות שקיים עם דרגים פוליטיים שונים והוא מתואם עם המשטרה. כרגע לא ברורה עמדת השב"כ באשר לאישור המשטרה לקיים את מצעד הדגלים "החדש" המתוכנן ליום חמישי הקרוב. ממש כשפורסמה הודעת השב"כ אתמול, שיתף יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כרזה המהווה הסתה לכאורה נגד המפגינים התומכים בהקמת ממשלת השינוי תוך השוואתם לארגוני טרור אסלאמיים ואיראנים למיניהם.

על רקע זה יש להזכיר את המאמר שפרסם בשבוע שעבר פרופ' יאיר עמיחי המבורגר בוואלה, שבו גם הוא קורא להרגעת הרוחות "בטרם יהיה מאוחר מדי". פרופ' המבורגר היה בזמנו פסיכולוג ההמונים שעבד בצוות האינטימי של נתניהו, כשהיה יו"ר האופוזיציה בתקופת יצחק רבין.

המבורגר זיהה את הפעילות האינטנסיבית של הליכוד נגד רבין כמסיתה והזהיר את נתניהו עצמו, בעל־פה ובכתב, לבל ימשיך את הקו הזה. 
"אתם משחררים את השד מהבקבוק", אמר המבורגר למעסיקו נתניהו, "אתם משחררים יצרים אפלים". נתניהו, כידוע, לא הקשיב. רבין נרצח, המבורגר התפטר מתפקידו וכתב לנתניהו מכתב ארוך ונוקב שלא פורסם מעולם.

עכשיו הוא, כנראה, מזהה את שובה של הרוח הרעה ההיא. מוזר שהשניים, ראש השב"כ והפסיכולוג, משחררים אזהרות פומביות בדיוק כפי שערב רצח רבין פרסמו ראש השב"כ כרמי גילון ואותו פסיכולוג, אזהרות שקטות יותר, שלא פעלו.