חשבתי שהשגיאה המסוכנת ביותר שיאיר לפיד עשה בחודש הראשון שלו בממשלה בראשות בנט הייתה כאשר הוא צירף את דגל ליבריה לברכה של ישראל ליום העצמאות של ארצות הברית, במקום לצרף, כמובן, איך לא הסבירו לו - את דגל ארצות הברית לברכה ליום העצמאות של ארצות הברית. מגיני ה"רק לא ביבי" בטח יעקמו את האף איך אני מעיר על שגגת אימוג'י, אבל תקריות דיפלומטיות נוצרות מאי־תשומת לב, או מבורות (לא רק בורות בדגלים, אלא בורות במשמעויות של לחיצה רשלנית על מקש "שלח", כשאתה שר חוץ, תוך ביטחון שמספיק שתצחקק כשמתגלית טעות פוגענית כזו, תמחק, תאמר אופס, ויסלחו לך כי אתה טיפוס חמוד כזה).

או אז הגיע הרגע שבו הוא נאם והחליף בין אכזריות מכל סוג לבין אנטישמיות. זה הרגע שבו לפיד זיכה את האנטישמים. מעתה כל דבר הוא אנטישמיות ואנטישמיות היא כל דבר.

כאשר לפיד החליף באופן מעליב את דגל ארצות הברית בדגל ליבריה ניתן היה לראות זאת כטעות. נו מה לעשות, לא היה לו עורך, כמו שהיה לו כשהוא כתב בעיתון. אבל כשלפיד פגע בקורבנות האנטישמיות בגלל שהוא החליט להיות שוב בעל טור חכמולוג בעיתון, השגיאות שלו הפכו להיות מסוכנות. עורך טוב לא היה מעביר טור כזה בעיתון, בעיקר כדי להציל את הכותב מפני עצמו. אני מוכן להיות ללפיד עורך. עריכת החומר של לפיד יכולה להיות הרבה עבודה, אבל אני זריז ויסודי במלאכה הזו, ומדינת ישראל יקרה לי. אקדיש כמה שיידרש. אני מבטיח לכם שדגל ארצות הברית של אמריקה לא היה מוחלף בדגל ליבריה שבאפריקה.

כל זה כלום לעומת נאום האנטישמיות. על פי לפיד, אנטישמיות היא כל מעשה רע שנעשה לאדם על פני כדור הארץ. "האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס, עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ־20 מיליון מוסלמים אחרים". ועוד הברקות מנאומו שהוא שיתף בפייסבוק שלו.

גם פצצת האטום על הירושימה היא אנטישמיות? גם גירוש הטמפלרים על ידי הבריטים מישראל? איפה סוף ההשוואות ואיפה התחלת האנטישמיות? על כך כתב אדם צעיר: לפיד הכריז שסלט עם כוסברה זו אנטישמיות. כרגיל, טוענים שצריך לקרוא את הנאום כולו, ולא רק את הציטוט המוזר. נו, קראתי, אבל לפיד עצמו הוא שהביא דווקא את הציטוט המוזר בלי שאר הנאום. זה בעיניו, לא בעיניי, עיקר הנאום. המסר ברור: כל אחד בעולם גם סובל מאנטישמיות וגם אנטישמי. אין ליהודים מה לרטון על כך שגם הם סובלים. וואו, ממש מעניין, אם חושבים על זה.

נאום שר חוץ איננו טור אנטי־ממסדי, הוא קביעת מדיניות. לא התקיים דיון על שינוי זה במדיניות ישראל. אחרי מאמצים יצרנו מציאות פוליטית שבה על פי הגדרה בינלאומית התנגדות למדינת ישראל היא אנטישמיות. ביטול האנטישמיות הוא גם ביטולה של ההחלטה הזאת. אסון שגרם לו שר החוץ בתוך חודש. כאשר לפיד מתבטא ללא עריכה הוא מערבב בין אלימות בכלל לבין אנטישמיות, שאגב איננה תמיד אלימות, מערבב בין תורת הגזע הנאצית לבין אנטישמיות, והן אינן אותו דבר. ב"יד ושם" החליטו להצדיק את לפיד. זו שגיאה ביחסם לשואה, טעות שראיתי בפלצות את נביטתה ב"יד ושם" כבר לפני שנים.

לפיד מדגיש את היותו סופר. בצדק. ספריו מצוינים. הטור שהוא כתב, ב"מעריב" ואחר כך ב"ידיעות אחרונות", כתוב בכישרון רב. כישרון כתיבה הוא ממכר, ויכול להזיק אם אתה מנהיג מדינה. לכתיבת טור בעיתון דרושות שטחיות מקסימה, קלילות מצחיקה ומקוריות שוברת מוסכמות. אלה תכונות ההופכות טור לקריא ומבדר, בניגוד, למשל, למאמר ל"פוריין אפיירס", אבל אלה תכונות איומות אם אתה שר חוץ. אני מזהיר את יאיר מהתמכרות לסגנון הזה לפני שהכל ייגמר בטיסות עם אברום בורג לכנסי שנאה למדינת ישראל במסווה של זכויות אדם.

בנאום של לפיד יש כל כך הרבה שגיאות, שאין אפשרות לתקן את כולן בקטע קצר. עם זאת, לא מאוחר לגלות אחריות. ראש הממשלה נפתלי בנט יכול להוציא הודעה שהדברים של שר החוץ לפיד הם על דעתו בלבד ולא משקפים את עמדת ממשלת ישראל. אה, שכחתי שאין לראש הממשלה נפתלי בנט סמכות להיות ראש ממשלת ישראל.