שגרה של אירועי טרור בקו עימות - זהו האויב המרכזי העומד לפתחה של ישראל, שרוצה לשמור על יציבות ביטחונית לאורך הגבול עם לבנון ולהימנע משחיקת ההרתעה מול חיזבאללה וארגוני הטרור האחרים. שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט התייחסו אתמול לאחריות מדינת לבנון לטרור המבוצע משטחה.

אולם בכאוס הנוכחי השורר בשטחי השכנה מצפון, הדבר משול לדפיקה על דלת של בית ריק. האחראי היחיד למתרחש על גבול הצפון הוא חיזבאללה, ואם ארגון הטרור היה רוצה – הוא היה מונע את הירי. במשך 15 שנים נמנע חיזבאללה כמעט באופן מוחלט מירי רקטות לעבר ישראל. מלחמת לבנון השנייה הטמיעה בארגון את ההבנה על מחיר המלחמה.

לכן גם כאשר התרחשו אירועים ביטחוניים לאורך הגבול והיה ניסיון של חיזבאללה לפגוע במטרות צבאיות, הארגון תמיד פעל בתגובה לפעולות שיוחסו לישראל. בתוך הכאוס שבו נמצאת לבנון, בישראל נזהרים שלא להיגרר פנימה לתוך התוהו ובוהו. לכן התגובה הישראלית גם לירי אתמול לפנות בוקר הייתה מאופקת מאוד, שלא לומר סמלית.

אפשר להבין את האינטרס הישראלי, אולם כאשר מדובר באירוע רביעי בחודשים האחרונים (מאז מבצע שומר החומות), יש חשש שדווקא האיפוק הוא שמדרבן את הצד השני להמשיך במעשיו - ובכך לקרב את ההסלמה. גם אם ישראל אינה מעוניינת בשלב זה לתקוף מטרות של חיזבאללה ולהוביל להסלמה, היא תידרש לכל הפחות לתבוע תג מחיר משמעותי מאותם ארגוני טרור פלסטיניים שמבצעים את הירי ומנסים לייצר חיבור בין המאבק של חמאס ברצועת עזה לאירועי טרור בצפון.

בישראל שוללים בשלב זה קשר בין ירי הרקטות אתמול לתקיפה המיוחסת לחיל האוויר בסוריה באותו לילה. אולם דפוס פעולה חדש, שבו לכאורה חיזבאללה ואיראן מנסים לייצר משוואה חדשה שבה ארגוני טרור אחרים שמופעלים על ידם פועלים דווקא מדרום לבנון, הוא תרחיש שצריך לקחת בחשבון. עם זאת, לעת עתה קשה לאפיין כאן דפוס שחוזר על עצמו.

מנגד, שוב, אסור להתבלבל. אם חיזבאללה היה רוצה – הירי לעבר ישראל היה נמנע. במהלך מבצע שומר החומות הוא אִפשר את הירי הזה. הארגון אולי לא יצטרף ללחימה מול ישראל בגלל חמאס ועזה, אבל לסייע - גם אם בעצימת עין - לירי רקטות משטח לבנון, לזה הוא מוכן.

כמו חיזבאללה בצפון, כך גם בעזה, כאשר חמאס רוצה - ביכולתו למנוע ירי רקטות. לא פעם פעולות של ארגוני טרור אחרים - או סוררים, כפי שמכנים זאת אצלנו - משרתות אותו מבלי שהוא נדרש לשלם את המחיר. במהלך השנים האחרונות שכלל הארגון את שיטת טרור הסוררים לאומנות של ממש וניצל נקודות תורפה בישראל.

בחודשים האחרונים מתהדקים הקשרים בין חמאס, ארגוני הטרור הפלסטיניים בלבנון, חיזבאללה ואיראן. על רקע זה אסור להשלים עם העתקה לצפון של חוסר היציבות לאורך הגבול בדרום. לכן ישראל תידרש להחריף את תגובותיה למגמה המטרידה שמתפתחת בגבול הצפוני - גם במחיר של לקיחת סיכונים גדולה יותר.