מתיחות בדרום: במערכת הביטחון נערכים להסלמה בעקבות האירוע החמור שהתרחש הערב (שבת) בגבול רצועת עזה, במהלכו נפצע באורח אנוש לוחם מג"ב מיחידת המסתערבים כתוצאה מירי שבוצע לעברו דרך חרך ירי בגדר הגבול, סמוך למעבר קרני. 

לפי תיעוד מעזה שהופץ בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות, נראה כי לאחר שנעשה שימוש על ידי כוחות הביטחון בחרך הירי, התקרב מחבל לעבר החרך וביצע ממנו ירי באקדח לעבר הצד הישראלי. כמו כן, במהלך האירועים דיווחו הפלסטינים כי ניסו לחטוף נשק של חייל שבצבץ מחרך ירי בחומת הבטון שמפרידה בין ישראל לעזה, ניסיון שהסתיים ללא הצלחה.  

מאוחר יותר התרחש האירוע החמור שבו נפצע אנוש לוחם מג"ב. חרך הירי נמצא בחומה שנבנתה כמכשול כבר ב-2018 אל מול רצועת עזה, לאחר שקרני הפך למוקד של הפרות סדר אלימות. חרך הירי משמש את הכוחות בדרך כלל לירי של רימוני גז לעבר מתפרעים בתרחישים מהסוג הזה של הפרות הסדר. 

מהתמונות שהגיעו מהרצועה, נראה שהמחבלים ניצלו את נקודת התורפה, הגיעו בסמוך לגדר ובאחד המקרים על פי התיעוד מעזה בוצע ירי באמצעות אקדח לעבור כוחות הביטחון שהיו במקום. ההערכה היא כי הלוחם נפצע כתוצאה מהירי הזה בראשו מטווח קרוב מאוד, למרות שעדיין לא נשללה סופית אפשרות נוספת של ירי צליפה מרחוק.

לא ברור האם לזה התכוון חמאס, אבל במבחן התוצאה האירוע החמור הופך שוב את הקערה על פיה ובמערכת הביטחון נערכים להסלמה בדרום.

מפגינים פלסטינים ניסו לחטוף נשק בגבול רצועת עזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

המסר של חמאס

למרות ההסכם להכנסת כספי הסיוע הקטארי לרצועת עזה, בחמאס החליטו שלא לבטל את העצרת שהתקיימה בסמוך למעבר קרני, במרחק של מאות מטרים מהגבול עם ישראל. במידה רבה העביר חמאס מסר לישראל כי מבחינתו הכנסת כספי הסיוע של קטאר אינו סוף פסוק מבחינת הדרישות שלו לשיקום הרצועה, וכי הוא מתכוון להמשיך להפעיל לחץ באמצעים שונים על ישראל ויאפשר גם לשחרר שסתומי לחץ בעזה לכיוונה של ישראל, כפי שהתרחש היום.

לקראת האירועים בשבת נערכו בפקודות מקדימות באוגדת עזה, הובאו כוחות תגבור של מג"ב וצלפים נוספים מיחידות מיוחדות של  צה"ל. במקביל נערכו הכוחות במספר מוקדים נוספים לאורך הגבול עם עזה  אך בסופו של דבר, האירועים התרחשו רק באזור של מעבר קרני. מהעצרת המרכזית שהייתה במרחק של כמה מאות מטרים מהגבול והחלה בסביבות השעה חמש וחצי, מהר מאוד הגיעו מאות פלסטינים להתעמת עם כוחות הצבא, זרקו אבנים ובקבוקי תבערה ואף השליכו מטעני חבלה לעבר הגדר.

בתגובה הגיב צה"ל בגז מדמיע, ירי כדור גומי ואף בכמה מקרים בירי באמצעות רובה צלפים מסוג רוג'ר שפגיעתו נחשבת קטלנית פחות לעבר הרגליים של מי שהוגדרו על ידי המפקדים בשטח כמסיתים מרכזיים. משרד הבריאות בעזה דיווח על 24 פצועים בהם גם שניים שפצועים קשה, כאשר לטענת הפלסטינים אחד הפצועים קשה הוא ילד בן 13 שנפצע בעימותים.