תנים. קרוב לוודאי שהם גילו את התנים שגרים פה, חשבתי לעצמי כשחבורת הילדים נעצרה בסקרנות ליד הבית הקטן והיפה. גם אני, כמוהם, נעצתי לא מזמן עיניים מבולבלות בבעל החיים הזה, שנראה לי כמו כלב שמוט כתפיים.

בנות ובני החבורה נצמדו לגדר הבית, אבל לא היה שם שום תן הפעם. העיניים שלהם היו נעוצות במודעה גדולה שנתלתה מטעם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. אחד הילדים קרא בקול מתוך המודעה: "קביעת בינוי לבניין מגורים קיים!", הוא הניף את ידו בחגיגיות והמשיך להקריא לקול צחוקם של חבריו: "קביעת קווי בניין מרביים, קביעת התכסית המרבית ל־45%, קביעת הוראות בגין סטייה ניכרת מהתוכנית". "מה נסגר", אמרה אחת הילדות, "אחרי שכתבו פה מלא דברים שאף אחד חוץ מזה שכתב אותם לא מבין, הם מבקשים מהציבור להגיש התנגדות".

הצחוק של החבורה הלך וגווע והיא המשיכה בדרכה, אבל השאירה תהייה עקרונית שראוי להתעכב עליה. ילדה בת 10 הצליחה לנסח את מה שרבים מתביישים או עייפים בשביל לומר: לא הבנו כלום. מה חשבתם לעצמכם כשישבתם וניסחתם משהו כה סתום? אחרי הכל, אלו החיים שלנו. אין סיבה שהם יהיו עטופים במילים מנופחות ובתחביר מסורבל. הראשונים לחטוא בשפה בלתי נהירה הם המחוקקים. אחריהם מגיעים כל היתר: הבנקים, חברות הביטוח, קופות החולים ועוד.

בכל פעם שעולה נושא כתבי החידה שנועדו לשרת את הציבור אבל מישהו שכח את הפרט החשוב הזה בדרך, מיד קמים חובשי הקפלטים עם הסברים משלהם: שורשי הנוסח המשפטי המהודר, הם אומרים, נעוצים בעובדה שהעולם המשפטי ראוי לכבוד של מלכים ולכן הוא חייב להתנשא קצת מעל היתר. היתר, כלומר אנחנו. הציבור. עממיקו בע"מ.

אחרים טוענים שהניסוחים הבלתי אפשריים הם תולדה של מזימה שרקמו לאורך השנים עורכי דין ומשפטנים שיש להם אינטרס לשמור את הידע לעצמם, שמא ייגזלו מהם מקורות פרנסתם. אפשרות אחרת שעולה, לא פחות מטרידה, היא שבקרב אנשי המקצוע שמתרצים את בחירתם להתנסח בסרבול במילים ״איש מקצוע יבין את זה״, קיימים כאלה שלא בהכרח יודעים מה הם כותבים. הם פשוט מתאימים את עצמם לשפת המיליה שלהם.

נסו להבין מה כתוב בסעיפים רבים ב"חוק הגנת הפרטיות" או ב"חוק נתוני אשראי" שנוגעים לכולנו. נסו לקרוא את "חוק הביטוח הלאומי", שכל אדם חייב לדעת מה כתוב בו בשביל להכיר את זכויותיו ולא להיות תלוי בחסדיהם של עורכי דין. נסו לפצח מה כתוב במסמכים שאתם חותמים עליהם. פעם אחת באמת, נסו לקרוא בלי להתייאש אחרי שמונה שורות. בלי לציית אוטומטית ל"תחתמו פה, פה ופה". באמת לקרוא.

נסו לקרוא פסקי דין או תמלילים מבתי משפט, כשעו"ד פלוני אלמוני מסביר לכבוד השופט שלמצער, הנושא נותר בצריך עיון, שכן ידידו המלומד, עורך דין אלמוני חלמוני, לא דק פורתא. לא הבנתם כלום? אתם לא לבד. ואם לא יחול פה שינוי, גם הילדים שלנו יצטרכו להתמודד עם הדבר הזה.  

מעת לעת נערכים בארץ ניסיונות להפוך את השפה המשפטית לכזו שכל אדם יבין. למשל, "המדריך לניסוח חקיקה" שהוציא משרד המשפטים לפני למעלה מעשור. המדריך נפתח בהסבר על חשיבות ההקפדה על נוסח דבר החקיקה "כך שיהיה פשוט, ברור וקוהרנטי". אחר כך, לשם המחשה, מוגש לקוראים שיר אנגלי משנת 1947. באנגלית כמובן, וזה לא מצחיק בכלל.

ואני רוצה לשאול: אם לשון החוק אינה פונה אל בני אדם בשפתם ובאופן שיבינו, איך יידעו אזרחים שומרי חוק, שמשתדלים לגדל ילדים שומרי חוק, כיצד לפעול על פיו? הנה הצעה למחוקקים: נסחו בפשטות ובבהירות כך שנבין מה מצופה מאיתנו ומה מגיע לנו, בלי מתורגמן צמוד. אני מאמינה שלכולנו יהיה קל בהרבה לצלוח את המציאות המורכבת פה. תודה בשם כל הדורות שהיו ויבואו. 

קריאה ראשונה

שירים וסיפורים רבים נכתבו על נפלאות קורותיה של השפה העברית, ובכל פעם שנולד אחד חדש, זו שמחה גדולה. בספרה החדש, "השפה הנמה", שבה תמי שם־טוב אל אליעזר בן יהודה, במה שהיא מכנה "אגדה חדשה". אחרי שב"סיפור של אליעזר בן יהודה" היא עברה בין תקופות חייו השונות, הפעם, באגדה שרקמה, העברית היא ישות יפהפייה שיש להעירה משנתה העמוקה. בתפקיד הנסיך: בן יהודה.

לא רק שהעברית שרויה בשינה עמוקה בזמן שהעולם שבחוץ חי בהתעוררות מתמשכת, היא גם שפת קודש, כך שהשימוש היומיומי במילותיה רק מעורר את חמתם של רבים מסביבו. נחוש בדעתו, הוא מבין שהפחת החיים במתה־החיה הזו יכולה להיעשות דרך יצירת מילים חדשות לחיים החדשים שנוצרו סביבה: גלידה, רכבת, אופניים וחביתה. את העלילה הנהדרת משלימה טביעת היד של איה גורדון־נוי עם העיפרון, הצבעים ומגזרות הנייר שמשלימים את הסיפור.

"השפה הנמה" מאת תמי שם־טוב, איורים:

איה גורדון־נוי, הוצאת כנרת זמורה. 74 שקלים

השפה הנמה (צילום: הוצאת כנרת זמורה)
השפה הנמה (צילום: הוצאת כנרת זמורה)

בדק בית

הפעם, הנסיינית בת ה־10 היא ילדה אמיצה שלמדה הגנה עצמית. למרות הרקע שאיתו היא מגיעה, היא שמחה להצטייד בפנס האזעקה החדש שאפשר לשאת אותו בצמוד למחזיק המפתחות. הוא אומנם קטנצ'יק, אבל מאיר בעוצמה, ועם שחרור נצרה קטנה הוא משמיע צלילי אזעקה מחיית מתים. לפנס מצב סטרוב עוצמתי, שנועד לסנוור תוקפים בצורה זמנית והוא מופעל על ידי סוללה נטענת באמצעות A-USB מתקפל ללא כבל טעינה נפרד.

K6R SAFETY, פנס עם אזעקה של לד לנסר. 109 שקלים. להשיג בחנויות המטיילים ובאתר Led-Lenser.co.il

לד לנסר (צילום: לד לנסר)
לד לנסר (צילום: לד לנסר)