מועד ביקורו של ראש ממשלת ישראל במצרים הולך וקרב. אחרי האירוח בבית הלבן, מעונו הרשמי של נשיא ארצות הברית, ראש הממשלה בנט צפוי להגיע לארמון הנשיאותי בקהיר, מעונו הרשמי של נשיא מצרים א־סיסי. בנט הוזמן לביקור רשמי בקהיר. זו התפתחות מרעננת שלא ראינו כמוה מזמן.

חשיבות הביקור אינה נעוצה רק בעצם קיומו, וגם לא בכך שהביקור יתקיים בקהיר ולא בשארם א־שייח, כפי שנהג מובארק לעשות. אם נוסיף להזמנת ראש הממשלה את הזמנתו וביקורו הרשמי של שר החוץ דאז אשכנזי, לפני חודשים אחדים – הרי שלפנינו שינוי דפוס התנהגות של נשיא מצרים שיש לברך עליו.

הנשיא לשעבר מובארק התנה את ביקורו בישראל בהתקדמות ממשית בסוגיה הפלסטינית. הוא התנה את הזמנת ראש ממשלת ישראל באופן רשמי לקהיר בחתימה על הסכם מסכם עם הפלסטינים. הנשיא הקודם אומנם עזר לקדם פתרונות לסוגיה הפלסטינית כמסייע, אבל דאג שרוב הפגישות יתקיימו בארמונו בשארם כפגישות עבודה. השתתפתי באחדות מהן.

בפגישות הללו היה דבר צורם: דגל ישראל לא הונף בשארם יחד עם הדגלים של אורחים אחרים שהשתתפו במפגש כגון דגל ארצות הברית והדגל של הרשות הפלסטינית. דגל ישראל הונף לזמן קצר, רק כאשר גלגלי המטוס הישראלי נגעו במסלול הנחיתה, והוא הוסר מיד כאשר המטוס התחיל לנוע על המסלול בדרכו חזרה ארצה. לא אהבתי את זה. כנראה זו הייתה החלטה מצרית כדי לאותת לנו שאין כאן הזמנה רשמית לראש ממשלת ישראל, אלא פגישת עבודה.

אני מעריך שהביקור בקהיר יהיה שונה. אבל יש חשיבות נוספת לביקור המתוכנן. על פי רוב, התכנים של פגישות רשמיות מוכנים מראש. ההיבט הבילטרלי בביקור במצרים חייב לתפוס נתח מכובד כי יחסים אלה בשפל. יש למצוא בניין לשגרירות ישראל, לכנס את הוועדה הכלכלית העליונה, לחדש את הקשר הכלכלי־מסחרי ואולי גם לפעול לביטול החרם של האיגודים המקצועיים על ישראל. על בנט לבקר בבית הכנסת המרכזי ולהיכנס לספרייה המרשימה הסגורה לציבור. אם זה יקרה לצד המפגש עם א־סיסי, יהיה זה ביקור היסטורי עם הרבה מסרים וכוונות.

זה כמה שנים א־סיסי משפץ את בתי הכנסת בקהיר. הוא בוודאי ירצה לשמוע בצורה בלתי אמצעית על שיחות בנט עם הנשיא ביידן, ואם יש סיכומים בנוגע לכלל המזרח התיכון. ביידן עדיין נחשב תעלומה בעיני א־סיסי, והפחד הגדול שלו הוא שביידן יחזור לטפל במצרים כפי שעשה הנשיא אובמה. חשוב שישראל תעמוד לצדו.

א־סיסי משחק לאחרונה תפקיד מרכזי במזרח התיכון. לפני זמן קצר הוא יזם פסגה ירדנית־פלסטינית־מצרית. הרבה נושאים עומדים בינינו לבין מצרים. הקמת מנגנון קבוע לתיקון היחסים הבילטרליים והעלאת יחסי שתי המדינות על מסלול טבעי - יהיו ברכה גדולה.