ושוב אותה גברת בשינוי אדרת, אוזלת היד של משטרת ישראל וחידלון הפרקליטות: תוכניתו של רביב דרוקר "המקור", חשפה אמש עוד אחת מהשערוריות הגדולות של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, תיק הטרדה מינית גדול ומבוסס ראייתית, על הפצת תמונות אינטימיות של מאות נשים שונות ביניהן גם קטינות, בלא ידיעתן והסכמתן, לעמוד בטלגרם, המספק לגולשיו תכנים מיניים לטובת רווח כלכלי.

סוג של סחר בנשים ובקטינות, רק סחר בתמונותיהן האינטימיות, כשאין שום הבדל בין השניים. אלא שמה שמוגדר בחוק נשאר רק במילים כתובות של אותיות קידוש, שכביכול אמורות לייצר סוג של הרתעה. הרתעה??? הצחקתם אותי, לא במדינתנו הרפה.

גברים חלאות בארץ וברחבי העולם, עבריינים, פדופילים, סוטים, אלימים, גנבים, אנסים ונבלות מכל הסוגים והמינים ימשיכו להלך חופשי בקרבנו. תמיד גם יהיו נשים תמימות ששמו את מבטחיהן בגבר שמעל באמונם, כמו גם נשים לא תמימות, בדומה לצעירה האמיצה שנחשפה אמש מול עדשות המצלמה באולפן של דרוקר שתמונותיה נגנבו מהנייד שלה בלא ידיעתה והופצו ללא הסכמתה. וכל מה שנותר לנו זה לקוות שרשויות האכיפה יפעלו למגר תופעות מזוויעות כאלה ויגנו עלינו מפני אותם חלאות ונבלות.  

בישראל זה לא קורה ולא רק בעבירות של הטרדות מיניות, ההרתעה בישראל מגוחכת, הענישה מביכה, המשטרה חלשה ומזמן איבדה את כוחה ואמינותה, והפרקליטות, הפרלקיטות זה עוד בדיחה עלובה שפושעת לתפקידה . ולא, הכתבה אמש לא חידשה לנו דבר, אם אין לך קשרים ברשויות או שהסיפור שלך לא מגיע למדורי החדשות ולגופי התקשורת, הסיכוי שייעשה עימך צדק הוא מינורי.

כמו לדוגמא הפרשה הנודעת של גניבת תמונות העירום של העיתונאית שרון פרי והפצתן, תיק מתוקשר שנגמר במהרה, העבריין נתפס וקיבל שלוש שנים ותשעה חודשי מאסר בפועל.

במקרה של התיק הגדול שנחשף אתמול, קיבל העבריין שהפיץ תמונות של מאות נשים בטלגרם, שפצע, חרט, וצילק את נשמותיהן של 188 נשים שונות - וקיבל בתמורה רק ארבע שנות מאסר. מרתיח לדעת שרק מי שעמד מאחורי ניהול דפי הטלגרם ובפרסום תמונותיהן נענש, בעוד עשרות גברים אחרים שהיו אחראים על הפצה ראשונית של התמונות והעברתן לאותו מנהל העמוד, יצאו נקיים ללא רבב.

מקומם עוד יותר לשמוע על אותן נשים שתמונותיהן לא נשלחו מרצונן, אלא נגנבו מהנייד שלהן, אותן נשים אמיצות שהבינו שהן לבד בשטח ונקטו בעצמן בעבודת המשטרה ובפעולות חקירה ואף הצליחו לאתר את הגנב והנוכל. למרות המידע החשוב הזה שסיפקו לחוקרי המשטרה, נסגר התיק נגדם.

איך שלא נסתכל על הדברים וכמה שלא נבקר את עבודת המשטרה, בסופו של יום המפתח נמצא בידיה של הפרקליטות. המשטרה הייתה מתייחסת אחרת לתיקים, אם היא הייתה רואה שעבודת חקירה ממושכת בת חודשים לא נסגרה בהרף עין ובקלות ראש על ידי הפרקליטות. אז במקום להאשים את המשטרה, הייתי שולחת אצבע מאשימה לבעיה המרכזית שלנו, הפרקליטות. 

אולי במקום להאשים, להתקומם, ולבקר כדאי גם להמליץ מה לשנות. ואם במשטרה עסקינן, שוב חוזר הניגון על קורבנות עבירה שעברו פגיעה נוספת כשנחקרו על ידי חוקרי המשטרה, ושנשאלו שאלות מביכות שלא תורמות בשום צורה לחקירה כמו "למה בכלל הצטלמת ככה?", "מה חשבת לעצמך?" - זאת סוגייה חשובה לא פחות.

המשטרה חייבת לפתוח מחלקה מיוחדת לחקירות הנוגעות לנפגעות עבירות מין. לא ייתכן שחוקרים רגילים יטפלו בתיקי עבירות מין, נדרשת הסמכה מיוחדת של חוקרים העוסקים בנושאים כה רגישים. 

ואסיים בכמה מילים אישיות: היה לי מאד לא פשוט לצפות בכתבה אמש, היא החזירה אותי אחורה לאירוע אישי ופרטי שעברתי, שיישאר גם כך. זה הציף אצלי זכרונות לא נעימים ופתח מחדש פצעים שלא הגלידו. גם במקרה שלי הרגשתי אי צדק, בכל הנוגע לרשויות האכיפה, פעולות החקירה המביכות ואופן עילת סגירת התיק.

יחד עם זאת הייתה לי סוג של הקלה אמש, לדעת שאני אחת מיני רבים, שזה לא אני אישית שסגרו לה את התיק, אלא במקרים חמורים עשרות מונים, התיק נסגר בלא כלום. זה החזיר לי נשימה נוספת שהייתה חסרה לי כל השנים.

מניסיוני האישי, כן הייתי ממליצה לאותן קורבנות עבירת מין לתבוע אזרחית, כי בתביעה אזרחית, יש סיכוי יותר שהצדק ייעשה, ויש סיכוי שאם העבריין לא יקבל עונש מאסר הוא ייאלץ לשלם לכן פיצויים כספיים כל חייו. ולא בכסף עסקינן, כמו בענישה וברדיפה אחר צדק. 

###

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מתוך הכרה בהשלכות הנלוות להפרת החוק, ככל שעולה חשד לביצוע עבירה פלילית אנו פועלים בכל הכלים העומדים לרשותנו במטרה לחשוף את מבצעיה, לרבות באתרים שאינם מנוהלים בישראל ואינם כפופים לדין הישראלי. האכיפה והחקירה מבוצעות על ידי מערך מיומן ומקצועי של חוקרי סייבר. בשנים האחרונות נחקרו חשודים רבים בהפצת תמונות עירום וסרטונים של מאות נשים ברשת הטלגרם ללא ידיעתן, ורק אשתקד הוגשו קרוב ל-200 כתבי אישום בתום חקירות המשטרה בהקשר זה.

"התלונות הקשורות לפרשת רונן שיך- המשטרה ניהלה באמצעות היחידה המרכזית של מחוז ת"א חקירה מסועפת ומורכבת, שכללה הפעלת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, איתור קורבנות עבירה, חקירת חשודים והבאתם לדין. חוקרי היחידה פעלו לחסימת אותן הקבוצות לצמצום הפגיעה באותן קורבנות. במסגרת החקירה נפתחו מחדש תיקים ובסיומה הוגשו כתבי אישום רבים כנגד מנהלי הקבוצות, דוגמת רונן שיך שהורשע בסיום ההליך הפלילי והושתו עליו 4 שנות מאסר".