כאשר שר המשפטים גדעון סער החליט לעזוב את הליכוד, היה ברור שהצעד לא יעבור ללא תגובה. עוד לפני הקמת הממשלה הנוכחית, כשהתברר שסער אינו מתכוון להיענות לקריאה לשוב הביתה, ההתקפות עליו גברו, אך הוא לא נכנע, והבהיר חד־משמעית שלא יחזור לליכוד כל עוד בנימין נתניהו עומד בראשו.

בימים האחרונים שר המשפטים חזר בו מהתנגדותו והודיע שהוא מסכים להצעת שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. בכך הוא נתן אור ירוק לקידום המהלך שנעשה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה.

תמיכתו בהצעה של גנץ נתנה את האות למתקפה חדשה, הפעם על רעייתו גאולה אבן־סער, שלאחרונה פורסם שתגיש בליל שבת את המגזין החדשותי המרכזי של תאגיד השידור הציבורי. אבן־סער הגישה בעבר במשך יותר משש שנים את "יומן", שהיה בגלגולו הקודם ספינת הדגל של חטיבת החדשות, ועשתה זאת בהצלחה גדולה ובמקצועיות רבה.

ענת שרן ואני היינו אז עורכיו של ה"יומן", שאותו ערכנו יחד יותר מתשע שנים. אני פרשתי מעריכה כשהתמניתי למנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון. זמן מה אחר כך, כשפורסם שגדעון סער, שהיה אז שר החינוך, וגאולה אבן נמצאים בקשר, החל עליי מכבש לחצים לפטר את אבן או להדיח אותה מהגשת היומן, ואם אפשר - גם מחטיבת החדשות.

לא תאמינו, אבל הלחצים הכבדים שהופעלו עליי אז הגיעו מכיוון גורמים במפלגת הליכוד, שסער היה אז מחבריה הבכירים. במשך תקופה ארוכה מאוד נמנעתי מלספר לגאולה על הלחצים, שהופעלו לא רק עליי אלא גם על יוני בן מנחם, שהיה באותה עת מנכ"ל רשות השידור. האמנתי שהיא זקוקה לסביבת עבודה שקטה ללא מתחים מיותרים.

הבאתי את הדברים לראשונה לידיעתה כעבור זמן רב, רק כאשר קיבלתי מכתבים מעורכי דין שאיימו בפנייה לבג"ץ אם דרישתם לא תתבצע. לכל הפונים השבתי באותו נוסח, שגאולה אבן זוכה לכל הגיבוי העיתונאי, ושערי בית המשפט פתוחים בפני כל מי שרוצה בכך.

הפכה למטרה. אבן-סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפכה למטרה. אבן-סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


אף לא אחד מעורכי הדין שאיימו בפנייה לבג"ץ מימש את איומו. סמכתי על יושרה האישי של גאולה, שהקפידה שלא לעסוק בעניינים שקשורים בבן זוגה - וקיימה את הבטחתה במלואה. לאחר שש שנים היא החליטה לפרוש ביוזמתה מהגשת ה"יומן". הצטערנו מאוד על החלטתה וכיבדנו את בקשתה.

בימים האחרונים ראיתי שיש שוב מי שבוחרים להתגולל עליה. הפעם מאשימים אותה שהיא שיאנית השכר בתאגיד, כאילו היא זאת שקובעת את שכרה, וחוזרים שוב על מרבית הטענות הממוחזרות והמכובסות שהושמעו בעבר. כך למשל, השבוע נטען כי ערכה "בדיקת עובדות" לנתניהו, אלא שבניגוד לתחושה שניתנה בפרסומים, שלפיהם הביעה את דעתה בשידור על ראש האופוזיציה או תקפה אותו, הרי שלא היו דברים מעולם.

אבן־סער הפנתה שאלות לגיטימיות לכתבת המדינית של התאגיד, ופתחה את הראיון בציטוט דברי נתניהו עצמו. היא שאלה את הכתבת אם ביטול הסכם הגרעין עם טהרן לא קירב את איראן לגרעין, ובהמשך ביקשה לדעת אם החמאס מוגר בתקופת שלטונו של נתניהו, ואילו הכתבת בתשובתה החמיאה לממשלתו של נתניהו.

כמי שניהל את חטיבת החדשות יותר מפעם אחת במרוצת העשור הקודם, אני יכול להעיד שגאולה אבן־סער היא המגישה המקצועית ביותר בחטיבת החדשות. מדובר במראיינת מושחזת, שלא משמיעה דקלומים או יורה שאלות מהמותן. היא מתכוננת לכל שידור, קשובה לכל מרואיין, ומראיינת כפי שנדרש ממראיינת מקצועית - וכטאלנט מרכזי היא זוכה בתגמול גבוה יותר משאר המגישים.

הניסיון לפגוע בשר באמצעות פגיעה ברעייתו הוא ניסיון עלוב, שמעיד יותר מכל על המצוקה שבה נמצאים מי שעומדים מאחורי המהלך. לי אין ספק שהצבתה של אבן־סער כמגישת תוכנית החדשות המרכזית של ליל שבת היא הברקה שתתבטא בשיעורי הצפייה של התאגיד.


הדילמה של בנט


זה זמן רב שערביי ישראל דורשים שהמשטרה תעשה סדר. הם חוזרים ומתלוננים על כך שכוחות השיטור מבצעים אכיפה בררנית, ולא נכנסים לכפרים הערביים כדי לאסוף את כמויות הנשק העצומות שנצברו שם במשך שנים רבות. וכאשר המשטרה נכנסת לכפרים ולאזורים שהיא נמנעה מלהיכנס אליהם עד היום, מותקפים שוטרים באלימות ונזקקים לטיפול רפואי.

השבוע גילינו שמשטרת ישראל אינה אורחת רצויה גם בכפר קאסם, שם קיימת תקופה ארוכה מיליציה ששמה נקשר עם התנועה האסלאמית. חברי המיליציה המקומית לא מוכנים להסכים שהמשטרה תבצע חיפושים במטה שנקרא "ועד השמירה", שהוקם ביישוב. מדובר במעין משטרה פרטית, שממלאת את החלל שהותירה המשטרה ביישוב בשנים האחרונות.

חברי המשטרה הפרטית הנקראת אלחריאסה הם החוק, ומהווים כוח שיטור ואבטחה לא רק בכפר קאסם. במסגרת השתלטותם על היישובים הערביים, קובעים חברי "ועד השמירה", בין השאר, לאילו מקומות יכולה המשטרה להיכנס ובאילו מקרים רק הם יטפלו בבעיות, מבלי שהם מאפשרים למשטרה לבצע את עבודתה. המשטרה, מצדה, נמנעה עד כה מלהתערב כדי לשמור על השקט.

שוטרים מותקפים בכפר קאסם (צילום: ללא)



מאז תחילת השנה נרצחו במגזר הערבי יותר ממאה תושבים. כל מי שמתכוון לבקר באחד הכפרים הערביים חייב לקחת סיכון מחושב שייתכן כי ייקלע לקרב כנופיות ולא ייצא חי. לנוכח ההתדרדרות, מדברים עכשיו על הצורך להכניס את השב"כ לתמונה. שירות הביטחון הכללי מצויד באמצעים מיוחדים שאין למשטרת ישראל, אבל קטנים הסיכויים שהשב"כ יסכים שאמצעים אלה ייחשפו בפני המשטרה, מה גם שלמשטרה יש דרך לבצע איסוף נשק בלתי חוקי במגזר הערבי אם רק תציב יעד זה בראש תוכנית העבודה שלה.

האמירה של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, שהמשטרה לא תקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם, טעונה הוכחה. זאת לא תחושה, זאת עובדה שהמשטרה איבדה את כושר ההרתעה במגזר הערבי. שבתאי הוכיח בתפקידו הקודם כמפקד מג"ב שהוא יודע להפעיל את משמר הגבול למיגור הפשיעה בכפרים הערביים. הממשלה צריכה לתת לשבתאי גם גיבוי מלא וגם את כוח האדם הדרוש - והוא יבצע את העבודה.

הממשלה הנוכחית נשענת על הקול הערבי, וקיים חשש שאם שבתאי יעשה את מה שהוא צריך ויודע לעשות, הסיעות הערביות תומכות הקואליציה לא ישבו בשקט. זה יקרה כשהרחוב הערבי יפעיל לחצים על נציגיו בכנסת, ובמקרה כזה ראש הממשלה בנט ייאלץ להחליט מה חשוב יותר - להעניק למפכ"ל את מלוא התמיכה והגיבוי, או להסתכן בפירוק הקואליציה.