בשנותיה הראשונות של המדינה, ראש הממשלה דוד בן גוריון הביע בפומבי ובאופן בוטה את הסתייגותו ומהמשך קיומם של הסוכנות היהודית, של קרן היסוד וגם של ההסתדרות הציונית.

בן גוריון כינה בזמנו את המוסדות האלה "פיגומים". הוא הסביר, שהושלמה בנייתו של הבית, המדינה, ואין יותר צורך בפיגומים. הכינוי "פיגום מיותר" למוסד כמו הסוכנות היהודית או קרן היסוד, קיבל עם השנים משמעות יותר ויותר נכונה, קולעת ומוכחת. אבל כל אחד מהמוסדות הפך לבניין בפני עצמו, גבוה ומתנשא.

ממוסד מסורבל מבחינת היקף ומספר המועסקים במסגרתו, מנופח במובן התקציבי ופחות ופחות יעיל ומניב תוצאות מעשיות. היה זה לא אחר מאשר נתן שצרנסקי שכבר לפני למעלה מעשור הצהיר באופן חד משמעי, שיעד העליה לישראל איננו יותר בסולם העדיפויות של הסוכנות.

שצרנסקי קבע שהסוכנות היהודית תתמקד בפעילות במטרה לחזק את הקשר בין ישראל לקהילות בתפוצות. תנועת ההעליה לישראל מאז אכן לא גדלה. חמור ועגום יותר, שהקשר בין ישראל לקהילות לא רק שלא השתפר, הוא בשפל חסר תקדים.

בין ישראל לקהילות הגדולות בתפוצה, במיוחד בארה'ב, קיים מתעצם ומתקבע מזה שנים אחדות משבר של אי-יחסים. של נתק, התרחקות, התנכרות הדדיים שבלי גוזמה ניתן להגדיר כהיווצרות וקיום של שני עמים.

בימים אלה, בעת שמתקיימים דיונים והתייעצויות בדבר בחירת יושב ראש חדש לסוכנות היהודית ומתפרסמים שמותיהם של המתמודדים לתפקיד, הפיתוי גדול לדחוף את הרעיון של ביטול קיומה של הסוכנות היהודית. זהו רעיון שימצאו לו היום תומכים רבים בישראל.

אבל זהירות! דווקא היום, עכשיו וכעת יש למוסד ארכאי כמו הסוכנות היהודית הזדמנות היסטורית לערער על הטענות והנימוקים לחיסולה. יש למוסד הלא-אהוד הזה שעת כושר חסרת תקדים להוכיח את נחיצותו ואפילו את הדחיפות והצורך בקיומו.

הסוכנות היהודית יכולה למלא תפקיד מרכזי בשיקום היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה'ב. במוסד הישן הזה צפונה יכולת להיות גורם חיוני במאמצים לחידוש הקשרים, ההידברות ושיתוף הפעולה בין ישראל ליהדות אמריקה. 

התנאי להגיע להבדל, לתמורה, לשינוי בין מוסד ארכאי, עם תדמית של גוף ציבורי שנתיישן מרוב ימים ומוניטין של ארגון שאיננו מניב תועלת מרובה לבין מוסד, גוף ציבורי וארגון שימלא תפקיד מרכזי, חיוני ומורגש בחידוש היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה'ב, לזה דרושה דמות, אישיות משכמה מעלה שתיבחר לתפקיד יושב ראש חדש לסוכנות היהודית.

הדמות הזאת חייבת להיות חפה מזהות מפלגתית או השתייכות אידאולוגית. אסור שמייד עם פרסום שמה,הוא או היא יוגדרו כשייכים לימין או שמאל, או כמי שידועים כתומכי נפתלי בנט או אוהדי בנימין נתניהו. אם לנבחר או לנבחרת לתפקיד ראשות הסוכנות היהודית תהיה זהות מפלגתית ידועה או שייכות מוצהרת למחנה אידיאולוגי מוגדר, הם מאבדים, מסכלים מלכתחילה כל סיכוי להצליח בתפקיד.

הקהילה בארה'ב מאוד לא אוהבת את מה שמתחולל בזירה הפוליטית מפלגתית בישראל. בשיחות פרטיות בכירים בקהילה מתבטאים ומגיבים בתיעוב לדיווחים על חילופי הגידופים בין חברי הכנסת ופוליטיקאים בישראל. יושב ראש חדש לסוכנות היהודית חייב להיות איש או אשה שאין להם שום קשר וזיקה לזירה הפוליטית בישראל.

לסוכנות היהודית יש הזדמנות היסטורית, בלי גוזמה, להיות חלק מרכזי, גורם משפיע במאמץ לשיקום היחסים בין ישראל לקהילה בארה'ב. אם הסוכנות היהודית לא תחמיץ את ההזדמנות, היא תשקם ותרענן גם את תדמיתה ומעמדה.