התוצאה המפתיעה של הבחירות לראשות עירית ניו יורק שהתקיימו אתמול - היא שהניבה אפס הפתעות. התוצאות היו ידועות מזה שבועות. לא היה צריך להיות מומחה מיוחד לצפות להן. 

אריק לרוי אדמס, נבחר אתמול רשמית כראש עירית ניו יורק. הוא הוגדר בתואר הזה באמצעי התקשורת הניו יורק מזה זמן. הפסדו של מתחרהו, המועמד הרפובליקני, קורטיס סליווה (Curtis sliwa) גם הוערך ונקבע כבר לפני שבועות. הבחירות בעיר הגדולה בארצות הברית הניבו עוד תוצאה צפויה שהניו יורקים במיוחד ומאוד אוהבים: ביל דה-בלאזיו, שכיהן בתפקיד הזה בשמונה השנים האחרונות, ייעלם מלשכת ראש העיר.

דה בלאזיו נחשב לא סתם כשלון. הוא היה וייזכר כבדיחה מהלכת. אריק אדמס יהיה ראש העיר השחור השני בתולדות התפוח הגדול. הקדים אותו בתואר הזה דיוויד דינקינס. אדאמס בן ה-61, איננו אישיות מעוררת השראה או מציתת דמיון. ניו יורק הגאוותנית והמתהדרת בתואר מעוז הדמוקרטיה והפעילות הפוליטית בארה"ב, לא הצמיחה בעשורים האחרונים דמות פוליטית מרשימה ובעל איכויות מיוחדות.

ביל דה בלאזיו (צילום: רויטרס)
ביל דה בלאזיו (צילום: רויטרס)


אף לא מיעוט אחד מקשת המיעוטים של אוכלוסיית ניו יורק, כולל המיגזר היהודי הגדול, המונה קרוב לשני מיליון נפש, לא גידל ולא הוציא מקרבו פוליטיקאי שכבש או הגיע סמוך למקום מרכזי, משפיע ומוביל בזירה הפנימית. אבל בקמפיין הבחירות שלו, אדאמס יצר רושם של פוליטיקאי רציני, איש פרקטי וחשוב מכל, נעדר גאווה עצמית ויומרה וחושב בעיקר על תושבי העיר. 

אדאמס שירת למעלה מ-20 שנה כאיש משטרה ובשנים האחרונות כיהן כנשיא רובע ברוקלין. לא זכור על שמו הישג מיוחד. אבל הוא חף מכל כתם ציבורי ופגם פוליטי. גם זה היום משהו.

לאדמס מצפה כהונה לא פשוטה. גדושה בבעיות ואתגרים. הפשע בעיר הגדולה פורח, מתפשט ומתרחב בלי מעצורים נראים ומורגשים. תקריות הירי שגרמו למותם של בני אדם חפים מפשע שנקלעו למקום הלא נכון בזמן הלא נכון, הגיעו בשנתיים-שלוש האחרונות להיקפים חסרי תקדים בתולדות ניו יורק.

מאדאמס, כאיש משטרה ותיק, הציבור מצפה לראות מהלכים וצעדים לבלימת הפשע. גם שיעור העוני ואוכלוסיית הנצרכים גדלו בשנים האחרונות להיקפים מבהילים. מספר מחוסרי הבית בעיר גדל פי שלוש בשנתיים האחרונות.

בנאום שנשא עם היוודע תוצאות הבחירות, שאישרו רשמית את נצחונו, אדאמס הדגיש פעמים אחדות כי הוא רואה את בחירותו ומתייחס אליה כאל נצחונם של תושבי ניו יורק."זה אתם שניצחתם", הצהיר. בארבע השנים הבאות אדאמס יהיה חייב להוכיח אם זה נכון ואם אכן בחירתו היא נצחונם של תושבי העיר.

בעת כתיבת שורות אלה, לא פורסמו עדיין תוצאות ההצבעה בשכונות המאוכלסות ביהודים. בשבועות האחרונים של הקמפיין שלו, אדאמס השקיע מאמצים מיוחדים להבטיח את תמיכתם של היהודים. הוא ביקר בשכונות ונפגש עם רבנים ואישים יהודים. בכל שיחה, לא שכח להזכיר כי ביקר פעמיים בישראל ושומר על אהדה מיוחדת לישראל.

בכירים יהודים בקהילה ציינו בסיפוק כי כבר עצם בחירתו כמועמד המפלגה הדמוקרטית לראשות העיר, הוכיחה שהפלג הפרגרוסיבי במפלגה המקומית הוא אפילו יותר חלש ממה שהוערך. אדאמס נחשב וידוע כאיש המרכז של המפלגה.