הכנסת אמורה להצביע היום (שני) על התיקון לחוק מיסוי משאבי טבע שיזמה שרת המדע אורית פרקש הכהן, מהלך שנועד להאיץ את קצב תשלומי המסים של ספקיות הגז בגין רווחי היתר שלהן. מצד אחד מדובר במהלך ראוי שיוצא לכאורה נגד "טייקוני הגז". מצד שני, אף אחד לא יודע כיצד תיגמר ההצבעה. ברור שהאופוזיציה תתנגד ולא ברור אם הקואליציה תצליח להשיג את הרוב הנדרש, שכן אין מדובר בהצבעת אמון. זוהי דוגמה אחת בלבד למצבה הנזיל של הקואליציה בכנסת.

תקציב המדינה לשנים 2021־2022 אושר ושאפו על כך לשר האוצר אביגדור ליברמן. הוא אושר בזכות סיטואציה פוליטית יוצאת דופן המכונה "ממשלת השינוי" או ממשלת "אנטי־ביבי".

אבל עדיין אין כל הצדקה לחגיגות ולמסיבות עיתונאים בהשתתפות ראשי קואליציית השינוי כאילו מדובר בשחרור החטופים מאנטבה או הכרזתו של מוטה גור - "הר הבית בידנו".  בהמשך הדרך צפויים לקואליציה אתגרים קשים הרבה יותר.

כל החוקים והרפורמות שהוצאו מחוק ההסדרים בגלל אילוצים קואליציוניים או לחצים של לוביסטים, שהועברו להליך חקיקה רגילה, ייתקלו בקשיים והסיכוי לאישורם הוא אפסי. הרפורמה בחקלאות היא דוגמה בולטת. היא הוצאה חרף העובדה ששרי האוצר והחקלאות יזמו אותה. היא הוצאה כי למרות שחלקים ממנה, כמו הפחתת מכס על פירות וירקות, תלויים באישור שר האוצר בלבד (חתימה על הפחתת מכס), השרים צפויים להיתקל בקשיים.

גם ההסכמה לשיפור תנאי הפנסיה של אנשי הקבע בצה"ל והלבנת חריגות כמו תוספת הרמטכ"ל תידון בכנסת ולא ברור אם תאושר. סביר שתנאי לאישור על ידי האופוזיציה יהיה העלאת שכר חיילי החובה (מהלך ששר האוצר מעוניין לקבל עליו קרדיט בלעדי).

בתחום המיסוי, מה שהוצא מחוק ההסדרים יעבור לכנסת. מדובר בתשלום מקדמות של 30% מס בעת מחלוקת שומה, חובת דיווח על בעלי חשבונות בבנקים, הרפורמה הצ'יליאנית (שנועדה לצמצם את החשבוניות הפיקטיביות), "מס נטפליקס" (גביית מע"מ על שירותי תוכן) ועוד.

רשות המסים עשתה ככל יכולתה לקדם חוקים אלו, אולם עד כה נתקלה בקיר אטום. ספק גדול אם הרשות תצליח לקדם אותם בהליך חקיקה רגיל. קשה גם להאמין שרפורמות הנדל"ן שלא הוכנסו לחוק ההסדרים, כמו שינוי תוכנית תמ"א 38, יאושרו בכנסת.

מניתי כאן חלק מהאתגרים הכלכליים בלבד. האתגרים הביטחוניים, שכוללים שאלות כמו פינוי מאחזים, ועדת חקיקה לצוללות, החוק המונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, סוגיית חוק האזרחות והיחסים עם הרשות הפלסטינית - נפיצים הרבה יותר. בסוגיות אלו, כל אחת ממפלגות הקואליציה כבר תמשוך לכיוון שלה. פירוק הקואליציה יהפוך לשאלה של זמן בלבד.