פריצת האבטחה בביתו של שר הביטחון נגמרה אמנם ללא נזקים, אבל מותירה שאלות קשות על מחדל כבד וקלות בלתי נתפסת שבה הצליח אדם מפוקפק, עם עבר פלילי, לחדור את כל שערי ההגנה שאמורים להיות סביב ביתו של שר הביטחון, מבלי שהפעולות הבסיסיות ביותר של תחקיר ביטחוני בוצעו.

הנתון המדהים בפרשה הזו הוא שכאשר מונה גנץ לתפקיד ראש הממשלה החליפי לבנימין נתניהו, עלה הצורך לקיים את התחקרים הביטחוניים גם בביתו של גנץ, אך בשל נסיבות טכניות של קורונה התחקרים לא בוצעו, ועברם של עובדי המשק בביתו של שר הביטחון ורעייתו לא נבדקו גם כאשר התפרקה והוקמה ממשלה חדשה.

ככל הידוע עמרי גורן פנה באמצעות רשת הטלגרם לקבוצת האקרים  Black Shadow, שעומדת מאחורי הפריצה לאתר אטרף ואתרים נוספים, כלומר הוא זיהה את הפוטנציאל רק לאחר האירועים האחרונים, בשב"כ מציינים כי עלתה אפשרות כי הגורם העוין היה אמור להעביר לו תוכנת נוזקה, אשר באמצעותה תינתן אפשרות ונגישות למחשב האישי של שר הביטחון.

הכוונה הזו סוכלה לאור מעצרו המהיר של גורן, אומרים בשב"כ, ובכך נמנעה האפשרות הזו. אבל עם כל הכבוד למהירות שמייחסים לעצמם בשב"כ, בספק רב אם היו עולים על ניסיונות מסוג זה אם לא הייתה מתקיימת במקביל חקירה ביטחונית שעסקה בפריצה שרת האתרים, שבו אוחסן בין השאר האתר של אטרף. רוצה לומר כי אם חשוד פוטנציאלי כמו עמרי גורן, אבל בעל יכולות גבוהות בתחום הסייבר, היה מבצע פעולות עוינות לפני שנחשפת פרשת אטרף, פוטנציאל הנזק היה גדול מאוד.

ביתו של גנץ (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
ביתו של גנץ (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

את הפרשה הזו נדרשת מערכת הביטחון והשב"כ לחקור בהתייחס למלוא הנזק הפוטנציאלי שלה, ולא להסתתר מאחורי אמירות והודעות שכמעט וטופחות לארגון על השכם על המהירות לכאורה שבה פעל לסיכול האירוע. חומרתו של האירוע בכך שבקלות בלתי נסבלת הגיע אדם עם רקע עברייני, אותו ניתן היה לבדוק בשנייה אחת בגוגל, לסביבות העבודה האינטימיות ביותר של שר הביטחון. האחריות המקצועית בעניין הזה היא של השב"כ, אבל גם שר הביטחון עצמו צריך להיות יותר מדוע ועירני לסביבת עבודתו ואבטחתה. 

בשב"כ מדגישים כי בעקבות אמצעים שונים המותקנים בביתו של שר הביטחון ונהלי אבטחת מידע בבית השר, עומרי לא נחשף לחומרים מסווגים ולכן גם לא הצליח להעביר חומרים מסווגים. זו הנחה שיש בה משום מתן הנחה לפוטנציאל הנזק. מי שמצליח להגיע כל כך קרוב לשר הביטחון במשך תקופה ארוכה, אם היה מקצוען בתחומו, עלול היה לגרום לנזק רב, וכל שהיה צריך לעשות זה להמתין לטעות של שר הביטחון או של אנשי המקצועיים הנוספים שסובבים אותו.

"לצד ההצלחה בסיכול, הוחלט בשב"כ לקיים תחקיר בנוגע לתהליכי הבדיקה, מתוך מטרה לצמצם האפשרות להישנות מקרים מסוג זה", נכתב בפסקת הסיום בהודעת השב"כ, ממנה ניתן כנראה ללמוד שבשב"כ, לפחות כלפי חוץ, מתהדרים כרגע הרבה יותר בהישג של סיכול הניסיון מאשר חומרת הכשל ופרצת האבטחה. זו כנראה מסוג הפסקאות הממחישות את הכישרון יוצא הדופן של השב"כ להפוך כשל אבטחתי חמור להצלחה מבצעית מסחררת לצד הערות בשוליים על "ליקויים קטנים".

נותר לקוות כי בבדק הבית שיעשה בארגון, ואינו חשוף לתקשורת, סדר הדברים יהיה שונה: קודם כל הבנה של פוטנציאל הנזק החמור, תחקיר מעמיק נוקב עם מסקנות ולקחים, והבנה היכן היו הכשלים שאפשרו מחדל שבהרבה מזל הסתיים ללא נזק ביטחוני.