לאחרונה עדכן צה"ל את הוראות הפתיחה באש, כך שכעת לפיהן ניתן לירות במי שמשליך אבנים על כוחותינו ביהודה ושומרון – גם אחרי המעשה, כשהוא נמלט, כל עוד הירי מתבצע מיד לאחר התקרית. הפקודה לא אומרת במפורש שהיא תקפה גם לגבי "ילדים", אך כך אני מסיק ממנה. זוהי פקודה בלתי חוקית בעליל, ואני מקווה שמהר מאוד בג"ץ יפסול אותה. אם הוא לא יתערב, כנראה שיהיה חשוף לתביעות על חלקו בירי בגב של ילד שהשליך אבנים ונורה.

בעבר נאסר על לוחמים לירות במי שמשליכים בקבוקי תבערה ואבנים, מלבד בזמן ההשלכה עצמה, מה שפגע במבצעיות וסיכן חיי לוחמים שהיו צריכים להתלבט בזמן אמת אם הם בסכנה או לא.

התקדים הוא המקרה של אל"מ ישראל שומר, שב־2015, בעת ששימש מח"ט בנימין, ירה למוות בקטין פלסטיני בניגוד לנוהלי הפתיחה באש, לאחר שאותו קטין הטיח אבן גדולה בכלי הרכב שבו הקצין נסע. שומר רדף אחריו, ירה בגבו, והנער מת. בעקבות המקרה, קידומו של שומר עוכב כיוון שהפר את הפקודה שאומרת שאין לירות באדם בתנועה. הפקודה החדשה פורסמה על רקע פרעות המתנחלים אחרי הפיגוע שבו פלסטינים הרגו מתנחל ששהה במאחז הבלתי חוקי על אדמת ההתנחלות שפונתה (חומש).

גל הפרעות הנוכחי הוא פוטנציאל להתפרצות של אינתיפאדה עממית. יש בגדה די אמל"ח ואלימות עצורה שעשויה להרים אינתיפאדה שתחייב הפעלת כוח בלתי פרופורציונלי. הקטליזטור הנוכחי הוא המאבק סביב חומש. הטכניקה של המתנחלים פשוטה: מתגנבים לחומש בלילה, כאשר צוותי הטלוויזיה ישנים והגדודים שהושארו כדי לשמור מפני חיכוכים עם הפלסטינים פזורים בגדה. מרימים מבנה או שניים, ולקראת בוקר, כאשר צה"ל והמשטרה מגיעים כדי לפנותם, מגיעה התקשורת כדי לצלם עקירה של מתנחלים מאדמתם על רקע סאונד של פוליטיקאים, כמו איתמר בן־גביר ואיילת שקד.

וכך תיאר דובר צה"ל את אירוע הבינוי־פינוי: "לפנות בוקר הגיעו מאות מתיישבים (מתיישבים? למה לא חלוצים?) אל שטח המאחז חומש. המתיישבים פעלו באלימות כלפי כוחות הביטחון, פרצו מחסומים שהוצבו בשטח ונכנסו לשטח היישוב המפונה על מנת לנסות ולהקים במקום מבנים בלתי חוקיים. כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרה ניסו לחסום את הגעתם של המתיישבים ואלו הפעילו אלימות פיזית ומילולית, השחיתו רכוש צבאי וחסמו את מעבר הכוחות. לוחם צה"ל נפגע קל".

בחדשות 13 דווח כי קצין בכיר בצה"ל אמר: "מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט ומפקד חטיבת שומרון עומדים מאחורי המידע על אלימות גסה בחומש״. תסמונת האישה המוכה.