החלטת ועדת התקציב של האו"ם לאשר תקציב לועדת חקירה שהוקמה בועדת לזכויות האדם בז'נבה לחקור את מבצע 'שומרי החומות' היא החלטה המבזה, משפילה ומגחיכה את האו"ם יותר מאשר פוגעת בישראל. הנתונים שבשנת 2021 האו"ם קיבל ואישר 14 החלטות גינוי נגד ישראל ורק ארבע נגד ארצות חברות אחרות גם הם הוכחה לשפל נעדר התחתית שהארגון העולמי צנח ושקע בו.

אם זאת שתי הדוגמאות הנ"ל הן גם הוכחה לאדישות, לאי האיכפתיות, וחמור יותר להתעלמות, להעמדת הפנים כלא רואים ולא שומעים למה שקורה בזירת האו"ם מצדם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד.

לא נשמעה, לא פורסמה בשמם אף תגובה, אף מחאה וגינוי ליחס המחפיר של הארגון העולמי כלפי ישראל. נכון, שלהחלטות הארגון העולמי אין משמעויות מעשיות מיוחדות. אבל מממשלה המתהדרת בתואר 'ממשלת שינוי'  ניתן לצפות  להבדל  לפחות הצהרתי בהתייחסות להתנהלות העוינת לישראל בזירת האו'ם מהממשלה הקודמת.

ועדת החקירה מטעם הועדה לזכויות האדם בז'נבה תחקור מה שבהחלטה מוגדר "פשעים" שישראל ביצעה במהלך מבצע 'שומר החומות'. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן פירסם והפיץ הודעה חריפה ביותר נגד החלטה לאשר תקציב לחקירת המבצע. "באופן הזוי ובזוי לא נקבע על ידי האו'ם מועד לסיום פעילות ועדת החקירה", תקף ארדן.

"כמו כן ההחלטה על הקמת ועדה שאמורה לחקור 'פשעים' מתמקדת רק בישראל ולא מוזכרים בה כלצ פשעי מלחמה של חמאס ו-4000 הרקטות שנורו מעזה לעבר אזרחי ישראל במהלך המבצע", הוסיף. 

מה שהשגריר ארדן לא הזכיר ולשר החוץ יאיר לפיד בכלל לא איכפת, לא חשוב ולא מעניין להגיב, שהאו"ם והשלוחה שלו הועדה לזכויות אדם בז'נבה, בכלל לא התייחסו והתעלמו מחקירת השמדת עם המתחוללת בסוריה מזה למעלה מעשר שנים.

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

במשרדי בית הדין הבינלאומי בהאג מונחים, מסודרים ומוכנים, תיקים עבים הכוללים עדויות מוקלטות, מאות צילומים, מסמכים המתעדים באופן מפורט ביותר את מעשי הזוועה, העינויים, הרצח והדיכוי האכזרי ששלטונו של בשאר אסד ביצע במשך עשר שנים  באוכלוסיה האזרחית בסוריה.

במשדר מיוחד שהוקרן לא כבר במסגרת תוכנית "60 דקות" הוצגו מאות צילומים של בני אדם, נשים, זקנים ונערים, שנרצחו על ידי המשטרה  החשאית בסוריה. בחלקם הגדול עיניהם של ההרוגים עקורים. מהשידור עלה שבית הדין הבינלאומי לא מגיש תביעה נגד המשטר בסוריה על השמדת עם, משום שגורמים בכירים באו'ם, המייצגים את רוסיה, מונעים ומסכלים כל נסיון של מהלכים נגד משטרו של באשר אסד.

סוריה(צילום: רויטרס)
סוריה(צילום: רויטרס)

גם הדיווחים על מעשי אכזריות ורצח של אזרחים במלחמה הפנימית המתחוללת בתימן, לא עוררו עד היום של מהלך ויוזמה מצד האו"ם ומצד הועדה לזכויות אדם בז'נבה. באחרונה פורסמו דיווחים על התעללות בבני אדם במחנות עבודה בסין. למזכ'ל האו"ם מפריע, כואב ומטריד ש"ישראל מתעלמת מכתם הנפט שגרמה בחופי לבנון".

נשיא המדינה הרצוג טילפן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובירכו לרגלי חג המולד. לא עלה בדעתו של הרצוג, לשאול את פוטין, איך זה שרוסיה, מדינה המזדהה כידידותית לישראל הצטרפה להצבעה ותמכה בהחלטה שאישרה את התקציב לחקירת "פשעי ישראל" במהלך מבצע 'שומר החומות'? כחברה קבועה במועצת הבטחון, לרוסיה כידוע זכות ווטו.

לא זכור מקרה אחד, שרוסיה ניצלה את זכות הווטו של במועצת הבטחון למניעת וסיכול הצעת החלטה נגד ישראל. זה לא קרה אף לא פעם אחת! שר החוף יאיר לפיד מנהל שיחות טלפון עם שרי חוץ, מה שמגדירים בדיווחים "מקביליו". לפיד לא טרח עד היום לקיים ביקור ממושך, יסודי, איכותי במרכז האו'ם בניו יורק.

השינוי שממשלת השינוי כל כך מתאמצת להפגין ולהוכיח בתחומים שונים לא הגיע לזירת האו"ם, העמדה הקדמית של חזית הדיפלומטיה הישראלית. בחזית הזאת נשמרת נוכחותו של שגריר, סליחה חצי שגריר, שבחר ומינה בנימין נתניהו, וממשיך לייצג אותו.