לפני הכל, נאחל החלמה מהירה וקלה ליאיר לפיד. ועכשיו נעבור למטלה מעניינת בתנ"ך. היא מתוך חומר הלימודים שנתן מורה בבית ספר קיבוצי מסוים. מדובר בטופס שניתן לאחרונה לתלמידי כיתה ט' והגיע לידי. הייתי מאוד רוצה לדעת איך ענו התלמידים. ראשית הנה מה שהיה כתוב בדף:

האם שאול גיבור טרגי?
מטלה בנושא סיפורי שאול: קרא את הפרק “שאול ושמואל: המאבק על המלוכה" מתוך ספרו של יאיר לפיד: “הגיבורים שלי: ארבע הרצאות תנ"כיות".

א. לפני הכל: תיהנו מהפרק! הוא כתוב נהדר. ועכשיו לענייננו: טענתו העיקרית של לפיד מופיעה כבר בפתיחת הפרק: “ויש רק דבר אחד שהוא (שאול) לא יודע: ששמואל הנביא, האיש הזקן, המחייך, ששופך שמן על ראשו, הוא האויב הכי מסוכן שלו... האיש הזה... יעשה כל מה שביכולתו, כל חייו, כדי להכשיל אותו". (עמוד 99).

זאת גם המסקנה שאליה מוליך לפיד את הקוראים בסיום: “שאול היה אמור להיות המלך־בובה של שמואל... הוא אמור היה להיכשל. בשביל זה הביאו אותו. בגלל זה בחרו דווקא בו". (עמוד 127). ציינו והסבירו 4 דוגמאות שמביא לפיד להוכחת טענתו ששמואל ואלוהים רצו בכישלונו של שאול.

ב. אחרי שנהניתם, מגיע שלב הביקורת: לפיד טוען טענות רבות אשר לכאורה מבוססות על הטקסט התנ"כי. הפריכו את טענת לפיד ששמואל ואלוהים רצו בכישלונו של שאול, על ידי ציטוט והסבר של מרב הדוגמאות מהתנ"ך אשר ביכולתכם להביא (לפחות 4 דוגמאות).

ג. ציינו לפחות שתי טענות שונות נוספות אשר מעלה לפיד בספרו, והפריכו אותן באמצעות הטקסט התנ"כי (ציטוט והסבר)".

עד כאן המטלה הלימודית. זה עורר בי מחשבות בהמון כיוונים. אחת מהן היא: מה? מחנכים את הילדים לחלוק על לפיד ולשלול את טענותיו? במשטר שאליו מוביל לפיד זה מסוכן מאוד. זה היה יכול להיות בסדר בדמוקרטיה, אבל עכשיו אני מציע לכולם להיזהר. עידן חופש הביטוי חלף בישראל. הישמרו לכם, ילדים (ומורים) מלחלוק על דברי לפיד. כללי הדיקטטורה המחשבתית שלפיד וממשלתו עומדים להשליט, ובמידה רבה כבר השליטו, מנוסחים בערמומיות. למשל, במשפט כזה שכותב לפיד בפייסבוק שלו כדי להצדיק את “חוק הפייסבוק".

זהו חוק ארדואני שאין כמותו באף מדינה דמוקרטית. ככה כתב לפיד בימים האחרונים בפוסט לרגל עשור להקמת יש עתיד: “חופש הביטוי מחזק אותנו, הסתה ופילוג ופייק ניוז וגסות רוח מחלישים אותנו". כל מי שיודע לקרוא מבין היטב מה יוגדר חופש ביטוי בחוקי סתימת הפיות החדשים, ומה יוגדר בגסות רוח כהסתה, או פילוג, או פייק ניוז.

דבר מעניין נוסף: בחומר המבחן מוזכר דבר אקטואלי מאוד שכתב לפיד בספרו התוסס: “שאול היה אמור להיות המלך־בובה של שמואל... הוא אמור היה להיכשל. בשביל זה הביאו אותו". הרי בלתי אפשרי לא להשוות זאת להתנהגות של לפיד עצמו, כאשר הוא הביא את בנט להיות ראש הממשלה. מה דעתכם על המשפט: “בנט היה אמור להיות המלך-בובה של לפיד. הוא אמור היה להיכשל".

בינתיים התוכנית של לפיד הצליחה, ובנט נכשל ולא מאכזב אותו. הבעיה היא שכאשר ראש הממשלה בנט נכשל, כולנו סובלים. אה, כן, הם ישקלו לבקש להוזיל את מחירי הבדיקות, ויש גם החלטה להיאנח בהשתתפות אם אדם יקרוס כלכלית כי איש לא מפצה אותו כשהוא מושבת.

התקופה שלפני המלכת מלך בישראל אחרי תקופת חופש אידיאלית שבה “אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה", העסיקה ספרותית גם אותי. לפי המחשבות של לפיד על אותה תקופה באותו ספר שעליו נבחנים היום בתנ"ך, הקריבו בעבר עם שלם כדי לבצע תוכנית אגואיסטית של שמואל. הבעיה נוגעת אלינו היום וכואבת לנו כאשר לפיד החליט להקריב אותנו היום כדי להגשים תוכניות שלו.

חוץ מזה, הדהים אותי שיאיר לפיד נמצא בחומר הלימודים בתנ"ך. הספר הזה של לפיד פוליטי מאוד. למשל שורות כמו: “אין דבר יותר מפחיד מזה שהרבנים שלו (של אלוהים) מתחילים להשתמש בשמו בשביל המדיניות הפוליטית הפרטית שלהם. אין יהדות כזאת, שבה מישהו יכול לפעול נגד האינטרסים של הרוב, בטענה שזה מה שאלוהים אמר"!

האמת היא שאני מקווה מאוד שיאיר לפיד יחזור לכתיבה בלבד. היו לו הישגים לא רעים בתחום הזה, ואפילו הישגים גדולים בספרים כגון “אחרי מותי", וגם ספרי בלשים טובים מאוד כגון “הראש הכפול". אני לא רוצה שזה יקרה אחרי שהוא יפרוש מתפקיד ראש הממשלה, אני רוצה שזה יקרה כשהוא יפרוש לפני שהוא יהיה ראש הממשלה, כי המדינה תצא נשכרת מכך, וגם הכתיבה.  

המטלה שהטילו על הכיתה בבית הספר הקיבוצי הזה מעוררת כבוד. האם אני, בגיל דומה בקיבוץ שלי, הייתי יכול לענות על מטלה כזו? אני לא בטוח. אני עוד זוכר את לימודי התנ"ך שלנו בקיבוץ עם המורה מאיר גבעתי, אני לא שוכח שאחרי שנים של לימודי תנ"ך ברוח ביקורתית ומודרנית הוא פתאום נתן לנו מטלת שינון. הוא אמר שבחודשים הקרובים נעסוק בלימוד עשרה פרקים ראשונים של ספר בראשית כמעט בעל פה, ואחרי כן יהיה מבחן של בקיאות.

אני זוכר שבחושים של נערים צעירים הבנו כמה טובה צורת הלימוד הזו וזוכר עד כמה למדנו בהתלהבות לקראת המבחן הקשה הזה. בחנו זה את זה בפרטי הפרטים הכי קטנים בכל פסוק בעשרת הפרקים האלה כדי להיות מוכנים. ממש מעניין אותי לדעת איך ענו התלמידים בבית הספר הקיבוצי של היום. אהבתי והערכתי במיוחד את העובדה שהתלמידים הצעירים האלה הם אנשים חושבים שכבר פסלו את הרעיונות של לפיד קודם לכן. כך כתב המורה בהערה בסוף המטלה: “לנוחיותכם, אני מצרף את רשימת הפרקים שקראנו בכיתה (שימו לב שרוב הדוגמאות השוללות את טענותיו של לפיד הועלו על ידיכם כבר בכיתה)".

 פינת השלולית
“בחיפוש אחרי נסיך תמיד תיתקלי בכמה צפרדעים בדרך". (ציטוט מסרט בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק על צפרדעים בג'ונגלים של טייוואן, המתאר חיפוש של צפרדע נקבה אחרי הצפרדע המתאים ביותר להקים איתו קן)