גורל הסכם הגרעין עם איראן נעלם מהכותרות. התמעטו הדיווחים וההערכות בדבר השיחות בווינה בין נציגי שש המעצמות החתומות על ההסכם לבין איראן. במקביל הידלדל זרם הפרשנויות הלעגניות על דהירתה של ארה"ב לחידוש הסכם הגרעין. אז מה קרה? האיום של איראן מתגרענת הוסט הצדה. האיום החדש הוא המתיחות המתלהטת בין מעצמות המערב לרוסיה על רקע החששות מפני פלישה רוסית לאוקראינה. לכן זרקורי אמצעי התקשורת עברו מווינה לז'נווה. שבע שעות נמשכה התדיינות ראשונה בין בכירים אמריקאים ורוסים שהתקיימה באמצע השבוע בז'נווה. את הצד האמריקאי ייצגה סגנית שר החוץ וונדי שרמן. את רוסיה - סגן שר החוץ סרגיי ריאבקוב.

הדיווחים שהתקבלו מהשיחות בז'נווה היו מקוטעים ובחלקם סותרים. הבכיר הרוסי דחה את הטענות והכחיש את ההאשמות שלרוסיה יש כוונה לפלוש לאוקראינה. הבכירה האמריקאית דחתה על הסף את הדרישה הרוסית למנוע צירוף מדינות מזרח אירופיות לברית נאט"ו. השיחות בז'נווה, לפי דיווחים שרווחו במרכז האו"ם בניו יורק, לא הניבו תוצאה מעשית ולא קידמו פריצת דרך.

היו פרשנים שנחפזו להגדיר את המתיחות המחריפה ביחסי ארה"ב ורוסיה כשובה של המלחמה הקרה לזירה הבינלאומית. לאישוש ההערכה הזאת, הוסיפו פרשנים את המתיחות שהתעצמה לאחרונה בין ארה"ב לסין. עם זאת, ההגדרה של תחיית המלחמה הקרה עוררה תגובות של לעג וביטול בקרב דיפלומטים ותיקים ובכירים במרכז האו"ם בניו יורק.

"שטויות", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם, הידוע כמומחה בתחום יחסי המערב ורוסיה. "אין שום דמיון בין תקופת המלחמה הקרה לבין מה שקורה באחרונה בין ארה"ב לבין רוסיה וסין". בתדרוך סגור לחברי משלחתו הסביר כי "אין כיום ארצות וממשלות שממלאות תפקיד של שחקנים וגורמים פעילים בהתמודדות בין ארה"ב לברית המועצות, כפי שהיו במלחמה הקרה. כל ארצות מזרח אירופה שמילאו תפקיד זה, הן היום ארצות עצמאיות ודמוקרטיות".

סגן ראש המשלחת הוסיף בצחוק כי "ליד בניין שגרירות רוסיה בבירה של ארצי אין תורים של בני אדם שמבקשים אשרות כניסה לרוסיה ואין דיווחים על המוני בני אדם שמנסים להיכנס לתחומי סין באופן בלתי חוקי". הדיפלומט הבכיר נשמע כמתבדח, אבל מדובר בדיפלומט מוערך ביותר במסדרונות האו"ם בניו יורק. דבריו יכולים וצריכים להתפרש כביטוי להערכות המקובלות במרכז הדיפלומטי העולמי על מאזן הכוחות בזירה הבינלאומית.

ארה"ב איננה פופולרית במיוחד בזירת האו"ם. אבל היא נחשבת כמעצמת־על מרכזית. רוסיה היא מעצמה מנודה. הנשיא ולדימיר פוטין, בשיחות פרטיות, מהווה מושא לגינויים הגולשים לנאצות לגמרי לא דיפלומטיות. העובדה שארה"ב נסוגה מאפגניסטן ובאופן מבוהל ומביך, כרסמה במעמדה של וושינגטון כגורם משפיע ומוביל בזירה העולמית, אבל ארה"ב היא עדיין במעמד נוכח, מורגש. בתדרוכים סגורים במרכז האו"ם, מורגשת הקפדה שלא להתבטא באופן מזלזל בארה"ב. "אי אפשר בלעדיה", חוזר ונשנה המשפט הזה בהערכות של שגרירים ודיפלומטים מערביים.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS)

מעצמות סרבניות

קשה לשמוע מילה טובה על רוסיה במטה האו"ם. מדברים הרבה על חדירתה לאזור המזרח התיכון, במיוחד על התבססותה כגורם משפיע בסוריה. בשיחות שלא לציטוט, רוסיה מואשמת כמי שכחברה קבועה במועצת הביטחון, מנעה וסיכלה באופן עקבי ועיקש כל מהלך לסיום המלחמה בסוריה. מלחמה שגרמה, לפי אומדנים של האו"ם, למותם של חצי מיליון בני אדם ולמיליוני עקורים ופליטים. להערכת דיפלומטים בכירים, רוסיה לא הרוויחה הרבה מבחינה מדינית, אם בכלל, מנוכחותה בסוריה. "המשבר הנוכחי בין ארה"ב והמערב לבין רוסיה נוצר בגין מצב והתפתחות בגבול של רוסיה ואוקראינה. אין למשבר הזה שום קשר לנוכחותה של רוסיה בסוריה", הסביר בכיר במשלחת מערבית.

מבחינה תדמיתית, סין יכולה להתחרות ברוסיה כמעצמה שמעוררת רגשות של דחייה והסתייגות. שתי המדינות חברות במועדון האקסקלוסיבי של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ומחזיקות בזכות וטו על החלטות המועצה. מדובר במעמד דיפלומטי ייחודי, אבל איננו מורגש ואיננו בא לידי ביטוי במסדרונות האו"ם בניו יורק.

גם העובדה שרוסיה וסין חתומות על הסכם הגרעין עם איראן ונוטלות חלק פעיל בשיחות בווינה על חידוש ההסכם, לא שינתה את תדמיתן בזירת האו"ם כמעצמות סרבניות. פרשנויות ודיבורים על כך שסין שואפת להשיג סדר עולמי חדש מעלים חיוכים בקרב דיפלומטים בכירים. "אני לא מכיר מדינה בעולם שמעוניינת בהשפעה סינית בתחומיה", התבטא לא מכבר דיפלומט מערבי בשיחה עם עיתונאי.

אם כאמור ארה"ב איננה פופולרית במיוחד במרכז האו"ם בניו יורק, קיים ומורגש יחס של אהדה כלפי הנשיא ג'ו ביידן. ראשית, הוא נתפס כשינוי חיובי ומבורך לעומת קודמו דונלד טראמפ, שהכתיר את עצמו כאויב מוצהר של הארגון העולמי. דווקא בשל גילו המתקדם ואופיו המאופק והסבלני, זוכה ביידן להערכה רבה בקרב שגרירים, דיפלומטים וגורמים בכירים במזכירות הארגון בניו יורק. ההערכה היא שביידן הוא המנהיג המתאים לניהול המתיחות עם רוסיה, ודיפלומטים מעריכים כי בהנהגתו יימצא פתרון מדיני למשבר.

אם ההשוואה בין העימות הנוכחי בין ארה"ב לרוסיה למלחמה הקרה מופרכת, גם האו"ם היום איננו מה שהיה פעם. מעמדו של הארגון העולמי כגורם משפיע בזירה הבינלאומית התערער ונחלש בשנים האחרונות במידה רבה. מגיפת הקורונה פגעה קשות בתפקודו של האו"ם בניו יורק. הבניין כמעט שומם, ומרבית פעילותם של השגרירים נעשית בזום או בטלפונים.

לאו"ם אין נגיעה ומעורבות כלשהי לנושא עתיד הסכם הגרעין עם איראן. ההסכם הושג ונחתם בזמנו מחוץ למעטפת הארגון העולמי. גם המשבר הנוכחי ביחסים בין ארה"ב לרוסיה נידון ומטופל מחוץ לתחום האו"ם, והארגון איננו מגלה שום התערבות ומעורבות במאמצים ליישוב המשבר. עם זאת לדברי דיפלומטים ותיקים, המטה הראשי של הארגון השתמר כמרכז של מידע ודיווחים מעודכנים על התפתחויות, סכסוכים אזוריים, משברים ואירועים בעולם.

"העובדה שהאו"ם לא מעורב ישירות במו"מ על עתיד הסכם הגרעין עם איראן ואיננו ממלא תפקיד ישיר במאמץ למצוא פתרון דיפלומטי למשבר אוקראינה, היא שמשחררת את הארגון משיקולים וממניעים אינטרסנטיים ונותנת משקל ואיכות להערכות של שגרירים ודיפלומטים על המתרחש בזירה הבינלאומית", חתם דיפלומט רם דרג.

[email protected]