ספוילר: אם תושג עסקת טיעון במסגרתה נתניהו יודה בעבירות פליליות, ישלם קנס גבוה (מעניין מי יבשר על כך לגברת), ירצה עונש מאסר שיומר לעבודות שירות פלוס קלון, שירחיק אותו מאיתנו ל-8 שנים, איאלץ לתמוך בה. לא, אני לא איהנה מעוד ראש ממשלה בכלא. אלא שאני מתקשה להאמין שלא מדובר בתרגיל.

מה שייכתב כאן נובע משיחות עם חמישה (!) אנשים, שאינם פוליטיקאים, שעבדו הכי בכיר, הכי צמוד והכי הרבה עם ביבי בעשור האחרון. כל החמישה התקשרו אלי אתמול מיוזמתם. כולם תמימי דעים: הוא עושה למנדלבליט את הזובור של חייו. הוא מזחיל אותו, מצעיד אותו, מגלף ומגלף את האישומים, עד הרגע האחרון. כך נהג כל חייו. במו"מים מדיניים, במו"מים פוליטיים, בכל מגע עם יצור אנוש אחר. בסוף, הצד השני נשאר בלי כלום ונתניהו מתפוגג, יחד עם ההבטחות. 

למה הוא עושה את זה? כי הוא רוצה "להוכיח" שהפרקליטות סתם רדפה אותו, כי הוא רוצה לשלהב את חסידיו, כי הוא רוצה להדגים לבית המשפט שהתיקים, לכאורה, לא מחזיקים מים. הדרך היחידה, אומרים האנשים האלה, להגיע לעיסקה עם נתניהו, זה בכוח: להגיד לו 'אדוני, אנחנו הולכים איתך בכל הכוח, עד הסוף'. לא למצמץ, לא להתפשר, לא לראות אותו ממטר. לדרוש את המקסימום - מאסר בפועל (שיומר לעבודות שירות), מאסר על תנאי ארוך, קנס גדול, קלון מובנה. 

אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במקרה כזה, הקלון מתחיל להיספר רק מתום ריצוי העונש, שזו התקופה המצטברת של המאסר על תנאי ועבודות השירות. זה אומר שנתניהו יוכל לחזור כשגילו מעל 80. הבעיה היא שמנדלבליט לא מסוגל להתנהלות כזו. הוא איש רך, טוב, נעים ובעל אופי של סניגור. החשש הוא שנתניהו לועס עכשיו את מנדלבליט כדי לירוק אותו על הריצפה בעוד שבועיים כפי שעשה לכולם. מיצחק הרצוג (תנחומים, כבוד הנשיא) במו"מ ההוא על כניסה לקואליציה, אבי גבאי, ברק אובמה, ציפי ליבני, כל בכירי הליכוד לדורותיהם וכל המנהיגים של העולם החופשי. 

אם זה המצב, זו יכולה להיות הפארסה הגדולה ביותר של מנדלבליט מאז נכנס לתפקידו. האם אכן מדובר בתרגיל של נתניהו? אני לא יודע. מה שאני יכול להגיד בפה מלא: הדלפת המגעים לעיסקת טיעון לא הגיעה אליי מהכיוון של נתניהו. ההדלפה הפתיעה את נתניהו. מעבר לזה, הכל פתוח. ועוד משהו: נדמה לי שיש מצב שהתרגיל הזה, בהנחה שזה תרגיל, ייכשל. 

יש מצב שנתניהו כורה לעצמו את הקבר הפוליטי והאישי. כזכור, בשנתיים האחרונות כל התרגילים נכשלו. כל הערכות המצב קרסו. הוא היה מנותק, מבולבל, כושל מטעות לשגיאה, מקריסה לנפילה. הקסם פג. הוא כבר לא ראש ממשלה. הוא נאשם. אז הוא ירמה את מנדלבליט? ומה הלאה? האם השופטים, בעוד שלוש וחצי שנים, יזכרו שהיה מו"מ לעיסקת טיעון? האם שלושת הימים האלה בינואר 2022 יעשו את ההבדל? האם הוא באמת מאמין שהמגעים האלה, שהוא יזם, יבעירו את המדינה ויגרמו לכל שונאיו, חוקריו, תובעיו ושופטיו להתפכח בבת אחת? יש הרבה שאלות בדבריי, ואין תשובות. בימים הקרובים חלק יתבהר, חלק עוד לא.

השופרות והעסקה

המגעים לעסקת טיעון חיים ובועטים. את אחת הבעיטות ספגו חסידיו של הנאשם, ששמעו אותו מבטיח פעם אחר פעם שלא ילך לעסקת טיעון, לא יפרוש ויוכיח את חפותו בבית המשפט. הרי התיקים שלו קורסים לאורך כל הדרך. בחקירה, אצל פרקליט המדינה, אצל היועמ"ש, בשימוע, במשפט עצמו. עכשיו מתברר שהנאשם מוכן להודות בביצוע עבירה פלילית. אם הייתה כאן קריסה, היא לא של התיקים.

בנימין נתניהו מכחיש שתהיה עסקת טיעון, באדיבות וואלה!

מדהים איך מכונת התעמולה הביביסטית ממושמעת: ביום רגיל, פרסום כמו המגעים לעסקת הטיעון היה פותח את שערי הגיהינום. והנה, ביום רביעי, דממה דקה. פה ציוץ, שם יבבה. בקבוצות הוואטסאפ הפנימיות הם מתפלשים בפייק שלפיו היועץ המשפטי הוא שפנה לנתניהו לעסקת טיעון. פרקטיקה כזו לא קיימת, אגב. כלפי חוץ, הם שותקים. כי הם יודעים את האמת. ספוילר: אם המגעים ייכשלו, הר הגעש יתפרץ בדיעבד. עם אותם שקרים, גידופים, הכפשות ואיומים.

היממה האחרונה הייתה, כנהוג במקומותינו, עמוסה בתבהלה, טירלול ואיומים חלולים מכל עבר. הצייצנים הכריזו חגיגית שאם תהיה עסקת טיעון זו תהיה פשיטת רגל של מערכת שלטון החוק. הלחשנים הפוליטיים הכריזו שזה יהיה סופה של הממשלה הנוכחית. רואי השחורות טענו שנתניהו ימנה את מחליפו הזמני וימשיך להטריל את המערכת מהגלות הנוחה בקיסריה (אם יימצא מי שיממן את זה).

צריך להירגע. הממשלה הנוכחית יותר יציבה מכפי שהיא נראית מהסיבה הפשוטה שלאף אחד ממרכיביה אין אינטרס ללכת לבחירות. היועץ לא ילך לעסקה בלי לוודא את הרחקת נתניהו מהחיים הפוליטיים עד גיל 80, פלוס־מינוס (קלון הוא 7 שנים ממועד ריצוי העונש, שיהיה בין 9 ל־12 חודשי עבודות שירות). אם היועץ יוותר, אז כל מה שנאמר עליו בציוצי היממה האחרונה נכון, ויותר.

מיום רביעי בבוקר, המועד שבו נחשפו המגעים לעסקת הטיעון ועד חמישי אחר הצהריים, חוותה המערכת הפוליטית והציבורית מסע מואץ ברכבת הרים מטורפת. זה התחיל בשלווה יחסית (כשחשבנו שהמגעים התפוצצו) והפך להתקף אמוק על סטרואידים כשהתברר שלא ממש.

השופרות שינו סטטוס במהירות: מהצהרות שביבי לא יזם את המגעים הם עברו לזה שאם אחרי הכל הוא יודה בקבלת כמה מתנות, זו ההוכחה הסופית להפיכה השלטונית והמרדף הפוליטי אחריו. בכירים בליכוד פמפמו בחשאי מסרים שלפיהם אסור לוותר לנתניהו בעניין הקלון. בסביבת ראש הממשלה המכהן הביטו בפלצות בהתפתחויות. מבחינתם, כניעה של היועמ"ש היא התפרקות סופנית של מה שנותר מהממלכתיות וממערכת הצדק הישראלית. אה, כן, גם של הממשלה. וכך הלאה. כולם מגזימים, כמובן.

בנימין נתניהו (צילום: יואב ארי דודקביץ')
בנימין נתניהו (צילום: יואב ארי דודקביץ')


נחזור להתחלה. לאורך השנתיים האחרונות חשש נתניהו להיכנס למו"מ עם היועץ, מחשש לדליפה שתגרום לו נזק כפול: בכירי הליכוד יבינו שתם עידן ויאזרו אומץ לזנב בו ושופרותיו יתפכחו ויתחילו לקפל. הוא גישש בעניין האפשרות לקבל חנינה (ונדחה) לפני כשנתיים. לפני כשלושה חודשים שיגר שליח, שאינו עורך דין, לגשש אצל מנדלבליט (על פי ספי עובדיה). השליח נדחה. אם רוצים לדבר, נאמר לו, זה רק מול עורכי דין.

אני רוצה להרגיע כאן את נתניהו: אל תתרגש, בכירי הליכוד הם שפנים, הם יאזרו אומץ לאחר לכתך. השופרות? נו, טוב. אני לא צריך להסביר לך שגם אם תיכנס לבית הכנסת של ריקלין ומגל עם מגש שרימפס, כומר ושיקסע, ביום כיפור, ותבקש להינשא לה מול ארון הקודש, הם יפצחו בריקודים.

בעניין עסקת הטיעון: יש מחלוקות, אבל הן ניתנות לגישור. הכל תלוי כעת בנתניהו וסביבתו. כלומר בסביבתו. זה לא סוד שהאיש שהתיימר להיות "מנהיג חזק" כבר מזמן אינו חופשי לקבל החלטות בעצמו. הבעיה הפעם היא שבקצב הזה, בעתיד הוא באמת עלול לא להיות חופשי. "סביבתו", שדחקה בו לא לוותר על מקומו לטובת בכיר ליכוד אחר, כדי שהימין יוכל להקים ממשלה בקלות, הכשילה אותו.

אלה שהטיפו לו שהוא בלתי מנוצח ואין מצב שמישהו יצליח להוציא אותו מבלפור, שיקרו לו. בשנתיים האחרונות הוא כשל שוב ושוב. כל הערכות המצב וההחלטות שקיבל, בהשראת סובביו, היו גרועות והרות אסון. הגיע הזמן שילמד מהניסיון.

יש לו מנהג ידוע נוסף: לדחות כל החלטה לרגע האחרון, ואז לדחות אותה עוד קצת. הפעם זה עלול לעלות לו ביוקר. הוא לא אוהב לשלם ביוקר (או לשלם). בעוד 12 יום אמורה ועדת האיתור לבחור את המועמדים הסופיים לתפקיד היועמ"ש הבא. בעוד 16 יום יעזוב מנדלבליט את לשכת היועמ"ש, וחלון ההזדמנויות ייטרק.

אם נתניהו לא יחתור לאקזיט מהיר עכשיו, הדבר הבא שעלול להיטרק עליו הוא שער ברזל כבד. במוחו הקונספירטיבי והרדוף, שום דבר טוב לא מאיים עליו מכיוון היועמ"ש הבא. כזכור, מי שיבחר אותו יהיה הנמסיס האולטימטיבי, השטן הכי גדול, ההכלאה בין קאסם סולימאני, טיטוס ונוני מוזס: גדעון סער. אם נתניהו רוצה עסקה, זה עכשיו או אף פעם.

הטור המלא של בן כספית במעריב סופהשבוע