על קופת המדינה שומר איש מפחיד. קר רוח, לא מתרגש, ידו קפוצה. אביגדור ליברמן הפך בחצי השנה האחרונות ל"ילד הרע" שמופקד על הברז. גרסה מודרנית של יגאל הורוביץ המנוח, ההוא מ"משוגעים, רדו מהגג", בימי האינפלציה העליזים.

למה אתה לא מגלה קצת חמלה, אפילו בדרך הביטוי שלך? יש אנשים שקשה להם, הם לא מעטים, והמצב לא באמת טוב. אתה יודע את זה.
"תפקידי כשר האוצר לשמור על הקופה הציבורית, לשמור על יציבות המשק, להילחם ביוקר המחיה ולהבטיח צמיחה כלכלית. כשנכנסתי לתפקיד הבטחתי לקבל החלטות רק על פי שיקולים כלכליים, ולא על פי שיקולים פופוליסטיים או אלקטורליים. מי שלא לקח את זה ברצינות ב־14 ביוני, כדאי שייקח את זה בשיא הרצינות עכשיו".

כן, אבל תפקידך גם לסייע לחלשים. ויש חלשים, יש נחלשים, יש משבר.
"בוא נעשה סדר: בכל הפרמטרים הכלכליים סיימנו את 2021 הרבה יותר טוב מאשר את 2019, שנה של טרום קורונה. זה לא פחות ממדהים. הצמיחה היא 7%, הגירעון ירד בחדות, הכנסות המדינה גדלו בצורה יותר חדה משנת 2019, לפני הקורונה. גם האינפלציה והתעסוקה במצב טוב מאוד. זה לא קרה סתם, זה הושג כי אנחנו עושים בדיוק להפך ממה שעשתה הממשלה הקודמת ושל שר האוצר הקודם. דבר ראשון, ביטלתי את החל"תים. הודעתי שלא יהיו סגרים ונלמד לחיות לצד הקורונה. זה לא אומר שלא נסייע".

"אנחנו נסייע לכל מי שיצטרך סיוע. באופן ממוקד, הוגן ואחראי. כך עשינו בענף התיירות, כך עשינו עם אל־על. אין צורך להילחץ מכמה שרים שנכנסים ללחץ ומייצרים בהלה. לא, לא יהיה מענק לכל אזרח, לא נשרוף 7 מיליארד שקל ללא צורך".

אבל יש אזרחים שכן זקוקים לסיוע כזה. בדיוק לסיוע כזה.
"נכון, והם לא רבים. אתה צריך עכשיו 750 שקל?"

אני לא.
"מי שיצטרך סיוע, יקבל. בנינו מודל פיצוי לכל השכירים שיושבים בבידודים בגלל שנחשפו לחולה או בגלל הילדים. אנחנו בדרך לחקיקה כדי לצרף גם את העצמאים לאותו מודל. כל העסקים שמתקשים יכולים לקחת מיד הלוואה בערבות מדינה - ההסדר הזה קיים עד סוף פברואר, ואם נצטרך נאריך אותו. לצערם של כמה אנשים, אני קיבלתי חינוך רוסי. אני עובד באופן שיטתי, לא מאחר, קורא את כל החומר".

"כשאני מסתכל על הבורסה הישראלית, היא קפצה בשנה האחרונה בסביבות 30%. ענף הבנקאות קפץ 67%, הבנייה 74%. בכלל, כשאני מסתכל על החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, ועל אלה שהנפיקו אג"חים ואלה שנסחרות גם בניו יורק, מדובר ב־803 חברות. הביצוע של הרוב המוחץ מתוכן הוא מצוין. החברות האלה הן עמוד התווך של הכלכלה הישראלית. אני מאחל לבעלי המניות ביצועים דומים גם בשנה הבאה. ואלה נתונים של שלושה רבעונים, כשהרבעון הרביעי היה הכי חזק. החברות האלה צריכות להגיש דוחות עד 31 במרץ, אני מציע לך לעקוב אחרי זה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


לא הכל זה חברות נסחרות בבורסה.
"גם החברות שלא נסחרות בבורסה, רובן במצב מצוין. אנחנו שומרים על היציבות ועל הצמיחה כפי שהבטחתי. כל אחד שייפגע, יקבל סיוע. לא נפקיר אף אחד. אבל אני לא מוכשר כמו חלק מהמבקרים שלי בממשלה שדורשים סיוע אחרי עשרה ימים. אני לא יודע להעריך חברה בטווח של עשרה ימים. בשביל זה צריך רבעון לפחות. נחכה, נראה, נבדוק ונדע".

מתי?
"אחרי ינואר נדע בדיוק איפה אנחנו עומדים. אנחנו עובדים במשרד האוצר בשיטת חמ"ל. כל יום הערכות מצב, לפעמים גם בימי שישי ובמוצאי שבת. ישיבות הנהלה מתחילות בשבע וחצי בבוקר. כל יום מתחיל בדוחות של כרטיסי אשראי, נסועה בכבישים ותשלומי מע"מ. אחת הבעיות שלנו היא היסטריה וסוכני כאוס למיניהם בתקשורת. עקבנו השבוע אחרי חמישה ערוצי טלויזיה בעולם, לא כל כך מקצועיים וחשובים כמו ערוץ 14 או אחרים. אני מדבר על סקאי, BBC, פוקס, CNN ופראנס 24. ביום רביעי בבוקר פרסם ארגון הבריאות העולמי שני דברים מרתקים על הקורונה, בעניין הבוסטר הרביעי והעובדה שבחודשים הקרובים מחצית מתושבי אירופה יחלו בנגיף".

"בנוסף, בצרפת השבוע באחד הימים מספר הנדבקים הגיע כמעט ל־300 אלף. הסתכלתי על החדשות בשמונה בבוקר. אייטם ראשון היה על המתח בשיחות בין רוסיה לנאט"ו בבריסל. אייטם שני היה על ניסיונות של ביידן לבחון חקיקה חדשה בנוגע לחוק הבחירות בארה"ב. אייטם שלישי על האירועים בקזחסטן, ורק אייטם רביעי על הקורונה. גם זה בצורה אחראית, שקולה ומנומקת. הלוואי שכך היו מגישים חדשות בערוצי הטלוויזיה בארץ".

כן, אבל מצד שני המצב לא ורוד כפי שאתה מתאר אותו. המחזורים יורדים בתלילות, מסעדות חצי ריקות, הצגות כמעט אין, מופעים מצטמצמים ועוד.
"אין ספק שמחכים לנו ינואר ופברואר מאוד לא פשוטים, מאוד מורכבים. ללא ספק יהיו אנשים שייפגעו. אני חוזר ואומר - ניתן פתרון צודק לכולם, אבל בצורה אחראית ושקולה, כמו שטיפלנו בתיירות ובאל־על. לא נפקיר אף אחד. אין שום מקום להיסטריה".

האנשים לא מאמינים לזה. אפילו אנשי התיירות הנכנסת טוענים שעוד לא קיבלו כלום.
"הרבה קיבלו והרבה יקבלו. שמע, גייסנו מעל ל־3,000 נאמני קורונה למערכת החינוך במשכורת 10,000 שקל. בגדול, שנת התיירות 2021 יותר טובה מבחינת ביצועים מ־2019, למרות שהיו יותר תיירים ב־2019. בסך הכל, המצב בשליטה. הרפורמות שעברנו בתקציב עובדות, התוצאות בסך הכל טובות. אני אופטימי לקראת 2022. אין הוקוס פוקוס".

מפעל אסם (צילום: אבשלום ששוני)
מפעל אסם (צילום: אבשלום ששוני)


בינתיים המחירים עולים. דיברתם על הורדה, יש עלייה.
"זה ייקח זמן. שוב, אין הוקוס פוקוס. אתה יודע, אחרי שהטלנו מס על כלים חד־פעמיים, אמרו לי במכס בחודש האחרון שיבוא מדיחי כלים קפץ ב־70%".

ואסם מודיעה שתעלה מחירים בחדות. למה אתה שותק?
"לגבי אסם, אנשים שטחיים. למה לא שמעת אותי באסם? כי המרכיבים שלהם קפצו פלאים. הם חברה בינלאומית שמייבאת שמן, שקפץ ב־70%, חיטה ב־40%, סוכר, מחיר ההובלה הימית קפץ ב־460%. הבעלים האמיתיים של אסם זה נסטלה. אז מה, נסגור את אסם? זה 550 מובטלים בשדרות".