השבוע נחשף ב־ynet כי הוגשה תלונה במשטרה נגד השדרן החרדי דודי שוומנפלד על פגיעה מינית. החשיפה הזו מצטרפת לחשיפות על פגיעות מיניות, לכאורה, מצד הסופר ואיש החינוך החרדי חיים ולדר ומצד יהודה משי זהב.

החברה החרדית סגורה ומסוגרת, עם מנהיגות מגובשת שעל פיה יישק דבר. יש לה חוקים משלה, בתי משפט משלה, "משטרה" משלה. חוקיה הם חוקי ההלכה. פנייה לרשויות המדינה נחשבת לעתים כבגידה או כהפגנת חוסר אמון במערכות הפיקוח והשיפוט הקהילתיות.

עד לא מזמן, הפגיעה בילדים ובנשים בחברה החרדית נתפסה בעיקר במונחים של סטייה מוסרית והתנהגות אסורה על פי ההלכה, ולא במונחים של התנהגות פלילית. ואלו חלק מהסיבות להימנעות מפנייה לרשויות המדינה. זאת כנראה הסיבה לכך שמעשיו של משי זהב נשמרו בשקט בתוך הקהילה, אף שהיו ידועים.

פנייה לרשויות המדינה הייתה מסכנת לא רק את "המויסר", שעלול להיות מנודה מהקהילה, אלא אף את המשפחה שלו, לסכל את הסיכוי של בני משפחתו למצוא שידוך ולהשאיר אותם להתמודד עם הכתם, שמכתים אותם ולא את העבריין. בניגוד לחברה החילונית, שבה פגיעות מיניות גוררות עונשי מאסר, הרי שבתוך הקהילה החרדית הטיפול בנושא מסתיים בתוך הקהילה. משתיקים את הכל. יודעים - אך שותקים.

בשנים האחרונות ניכרת התייחסות אחרת לנושא, ויש יותר פניות של רבנים למשטרה.

רק לאחרונה הציפה העיתונות מספר מקרים שעד לא מזמן היו נשארים קבורים בתוככי הקהילה. אני מברך על כך. לראשונה במגזר החרדי והדתי נפתח מקום טיפול משלים בנפגעי טראומה מינית. עמותת בית חם תיתן מענה לטיפולים אישיים וקבוצתיים, החל מטיפול באומנויות, דרך טיפול בתנועה ועד טיפול באמצעות מוזיקה. לראשונה יוכלו נשים וגברים חרדים להגיע בפנים גלויות ולאור יום, ולא בחשאי, ויתאפשר להם לעבד את הטראומה ולבחור את הטיפול הנפשי המתאים להם.

אין ספק שהציבור החרדי עובר שינוי מבורך בכל הנוגע להתמודדות עם פגיעות מיניות. הוא זוכה לטיפול מקצועי על ידי עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים בפיקוח משרד הרווחה ובמימונו, ובהשראת הרב אריה מונק.

מדובר בפריצת דרך למען המגזר החרדי. לא עוד טאטוא מתחת לשטיח, אלא התמודדות עם הנושא, חשיפת פוגעים והתייחסות הוגנת ואנושית לנפגעים.