גם עבור ישראל מחיר ההפסד מפלישה רוסית לאוקראינה ומלחמה באירופה עשוי להיות גבוה במיוחד. מהקשב העולמי לגרעין האירני ועד לחופש הפעולה של ישראל בסוריה, העימות החריף שעלול להתפתח בין ארצות הברית ורוסיה צפוי לפגוע באינטרסים ישראליים מובהקים ואולי אף להקרין על היחסים עם רוסיה.

גם ישראל שומרת על קו זהיר מאוד, כדי שלא לפגוע בקשר עם ממשל פוטין. אם תידרש ישראל לבחור צד, הוא יהיה באופן מובהק לטובת האמריקאים – ושלא בטובתה היא עלולה למצוא את עצמה בתווך שבין שתי המעצמות.

רוחות המלחמה המנשבות באירופה, וההשלכות הצפויות על סוגיות רבות הקשורות לסדר היום העולמי, עשויות להיות בעלות השלכות דרמטיות על העולם. זאת מעבר למחיר המלחמה האיום שצפויים לשלם האזרחים באוקראינה, שנכון לעכשיו צפויה להישאר לבדה אם תפרוץ המלחמה. ישראל כמובן אינה שחקן מרכזי בכיפופי הידיים בין המעצמות, אבל מלחמה באירופה עלולה להשפיע על סוגיות אסטרטגיות דרמטיות הקשורות לישראל – מתוכנית הגרעין האיראנית ועד חופש הפעולה בסוריה.

בנושא הגרעין, המשבר באוקראינה מגיע בשלב קריטי במשא ומתן של המעצמות עם איראן. בישראל מסתכלים בדאגה כיצד ממשיכה איראן להתקדם – באיטיות אך ביעילות – בתוכנית הגרעין שלה. ישראל מתנגדת אומנם לעמדה האמריקאית ולהסכם המתהווה, אך בבחירה שבין הסכם גרוע לבין היעדר הסכם בכלל, מצב שבו איראן ממשיכה להתקדם לגרעין, במערכת הביטחון בטוחים שעדיף שיהיה הסכם שלפחות יעצור אותה מלהתקדם עוד. איראן רחוקה מלהיות בראש סדר העדיפויות של ממשל ביידן, ועימות עם הרוסים ידחוק אותה עוד יותר מסדר היום האמריקאי.

מצב כזה, כך חוששים במערכת הביטחון, תנצל איראן היטב לטובתה ותרשה לעצמה לבצע צעדים נועזים יותר, שנזהרה עד כה מלבצע, בהמשך התקדמות בתוכנית הגרעין שלה.

מבחינת ישראל, הרוסים נחשבו שחקן הוגן מאוד – הן ביחס הן מול הדרישות מול איראן שלא תהפוך למדינה עם נשק גרעיני. בישראל חוששים שהרוסים יכולים עכשיו לשנות את חוקי המשחק וללכת עוד יותר לכיוון איראן,ושגם חופש הפעולה של צה"ל בסוריה עלול להיות מושפע מזה. ובכלל, ישראל בשנים האחרונות מנתבת בתבונה את דרכה בתווך שביחסים שבין האמריקאים לרוסים. אומנם אין כמעט תקיפה ישראלית בסוריה שלא עוברת ללא מחאה לא פומבית מצד הרוסים, באמצעות מנגנוני התיאום.

עם זאת, גם הרוסים מנהלים משחק כפול, שבו הם גם מבינים את הצרכים והאינטרסים של ישראל. רק בשבוע שעבר בחרו הרוסים להעביר את מסרי הגינוי באופן פומבי, וזה לא היה מקרי. המסר דרך ישראל נועד בעיקר לארצות הברית – התערבות שלכם באירופה עשויה להשפיע גם על המתרחש במזרח התיכון ועל בת הברית שלכם.

זה עדיין לא אומר עדיין שהרוסים יתחילו להפעיל מערכות הגנה נגד מטוסים ישראלים ויציבו לישראל אולטימטום להפסיק את התקיפות, אבל תרחישים שונים שלא לטובתה של ישראל עלולים להתפתח גם באזור הזה, ככל שהמשבר באוקראינה יחריף והאמריקאים יציגו קו נוקשה כנגד הרוסים.