זה התחיל כפרשת NSO והפך לפרשת פגסוס, שהתגלגלה לפרשת הריגול במשטרה, שהחזירה אתמול את נשמתה לבורא כפרשת "כלכליסט". ההר הוליד ברווז צולע. מה היה לנו כאן? חריגה אחת, טכנית, שפירותיה לא הועברו ליחידה החוקרת אצל עד המדינה שלמה פילבר. חריגה שלא השפיעה בדרך כלשהי על עדותו.

מה לא היה לנו כאן? לא הואזנו אזרחים, לא נחדרו או הודבקו אנשים חפים מפשע, המשטרה לא הדביקה שום דבר על מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ואין כאן שטאזי. נכון, המשטרה שלנו נראית לעיתים קרובות כמו חלטורה, אבל המפקח קלוזו חילטר הפעם דווקא בעיתון. האם זה משנה משהו לנאשם עצמו? ברור שלא. אולי אפילו להפך. נבראה כאן מציאות חלופית שמתחפשת לחיים עצמם. הם חוגגים את הסקרים שמפרסם עד המדינה, כאילו יש להם רלוונטיות כלשהי, והם צווחים שהמשטרה תפרה לנתניהו תיקים באמצעות רוגלות לא חוקיות בהתעלם מהעובדה שזה פשוט לא קרה.

על כל זה מנצח מי שהיה ראש ממשלת ישראל עד לא מזמן. הוא מסית בקולו, בלי למצמץ, נגד המוסדות הממלכתיים של המדינה שבראשה עמד 15 שנה. הוא קורא בקולו למשטרת ישראל "שטאזי", כאילו לא הוא מינה את כל מפכ"ליה ושריה בעשור האחרון. הוא מפציר בחסידיו להגיע להפגנה "להצלת הדמוקרטיה", ביודעו שהדמוקרטיה ניצלה מפניו רק לפני חצי שנה.

הוא דורש שתוקם ועדת חקירה, כי הוא יודע שאי אפשר להקים ועדה כזו, כי אין אפילו תחילת ממצאים שמצדיקים חקירה ממלכתית. הוא, שנמנע מהקמת ועדת חקירה ממלכתית במשך 15 שנים ארוכות. הוא, שמנע הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות, והתנגד בתוקף להקמת ועדת חקירה באסון מירון, שהביא למותם של 46 אזרחים חפים מפשע ממעמקי הבייס שלו. והנה, דווקא על פרשה שלא הייתה, הוא דורש ועדת חקירה.

האיש שמפציר בתומכיו לבוא להפגנה שמטרתה היחידה היא למלט אותו מאימת הדין, בנה כאן מכונת תעמולה דורסנית, יעילה וממושמעת. בקרב ציבורים מסוימים, היא מאפילה על האמת. המכונה הזאת הביאה לקריסת אמון הציבור בכל המוסדות החשובים של המדינה שלנו. עכשיו הוא חוגג על הקריסה הזו, כאילו יש לנו מדינה ספייר, משטרה מיותרת, מערכת אכיפת חוק חלופית, בתי משפט אלטרנטיביים וצה"ל רזרבי.

השיטה פשוטה: זה מתחיל בשקר או פייק כלשהו. בדרך כלל זה צץ בציוץ של שופר כלשהו. לפעמים מצליחים לגייס עיתונאי לגיטימי לכאורה או אפילו כלי תקשורת מיינסטרימי לצורך "הצגת הבכורה" של המזימה התורנית.אחרי שהשקר עולה לאוויר, המכונה כולה מתגייסת להדהד אותו בכל הכוח. תיבת תהודה המונית, קולנית, צעקנית ותלושה לחלוטין מהמציאות. היא לא בוחלת בכלום: מאסלות שנרכשו על חשבון הציבור (לא היה ולא נברא) דרך תחקירי פייק מומצאים על זיופי בחירות או ניגודי עניינים. קשה לעקוב אחרי הקצב הרצחני שבו מיידה המכונה הזאת את שקריה במרחב הציבורי. קשה לסנן אותם.

במקרה הנוכחי נפל דווקא כלי תקשורת אמין, מקצועי ורב־מוניטין. זה יכול לקרות. אין לי מושג מי הפיל את "כלכליסט", אבל עדיף שהעיתון יכיר בטעות במקום להתחפר בתוכה. נשפך פה דם רב בימים האחרונים, ורצוי שהאחראים יבהירו את הנדרש להבהיר. זה יהיה טוב להם, זה יהיה טוב גם למדינה ולכל מי שטובת המדינה נמצאת עדיין בראש מעייניו. צריך להפגין בעת הזו אחראיות. הסיפור המלא - מחר ב"מעריב־סופהשבוע"