האזינו לטור המלא של בן כספית:

1.שעת הש"ין

כשנשאלה פעם מה התוכנית, אמרה שרה נתניהו משהו כמו "נבעיר את הרחובות, נוציא את ההמונים, לא ניתן להם לנהל משפט". אז הגענו לשם. אני לא יודע עד כמה ההמונים ישתפו פעולה (כשהגיליון הזה יורד לדפוס יש אלפים בודדים בכיכר הבימה), אבל ברור ששעת השי"ן הגיעה ומעתה ואילך ההוראה היא לא להשאיר דבר, למעט אדמה חרוכה.

הכפפות הוסרו, המגבלות האחרונות בוטלו, הבלמים והאיזונים פוזרו לכל רוח. הוא מנסה להשליט אנרכיה, הוא מסית את חסידיו נגד המדינה, הוא לא בוחל בכלום ומפעיל, בכל הכוח, את המכונה שבנה. זהו ריקוד המכונה, על הדם המטאפורי של כולנו.

מכונת תעמולה, הכפשה, מינוף וטינוף כזו לא נבנתה כאן מעולם. העוצמות והיכולות שלה כמעט אינסופיות. יש בה מכל טוב הארץ: רשתות ענק של בוטים, פרופילים מזויפים ולייקים נרכשים מכל רחבי העולם (בדגש על המזרח הרחוק). זרועות סייבר אפורות שפעולתן חסויה וכל קשר בינן לבין חדירת "האיראנים" לנייד של בני גנץ וניסיונות החדירה לניידים של איילת שקד וגדעון סער, דמיוני בהחלט.

יש במכונה הזו עדר גדול ומתלהם של שופרות מהופנטים, מכושפים, שטופי שנאה. יש בה לא מעט חברי כנסת שאף משימה, מחרידה ככל שתהיה, לא קטנה למידותיהם. יש בה, כמובן, המנצח על האורקסטרה יאיר נתניהו. יש בה מאחזים לא מעטים בתוך תקשורת המיינסטרים. יש בה מאות ואלפי קבוצות וואטסאפ, פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות שתפקידן להדהד את השקרים, דברי ההסתה ותחקירי הפייק בכל הכוח.

שיטת הפעולה ברורה: משדרים (או כותבים) פייק תחקיר, שקר כלשהו או תיאוריית קונספירציה תלושה כזו או אחרת. ממסגרים אותה במעטפת מהוגנת (פרשנים מעונבים בערוץ 14, למשל). זוכרים את ה"בכיר בחיל הים" שעליו סופר כאן לפני כמה שבועות? זה שטען שאין כלל פרשת צוללות? אבל לא סיפר שהוא שותף עסקי של אחד הנאשמים? אז כזה.

באותו רגע נפתח קמפיין שופרות מאורגן ומתוזמר. הסינק הטלוויזיוני הופך לציוץ קליט, פוסט קריא או וואטסאפ זריז ובתוך דקות מצטברות עשרות אלפי צפיות. בשלב הזה מצטרפים יאיר נתניהו והח"כים הסרים למרותה של המשפחה. לא חסרים כאלה, כידוע. חלקם מונו, אישית, על ידי המשפחה.

בשלב הבא מופיעים שלטי חוצות. בשלב מסוים מגיע גם "סקר" של עד המדינה שלמה פילבר. אחריו, בלא מעט מקרים, "הפגנת המונים". הנשק האסטרטגי, בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, מעניק ליווי ארטילרי על פי הצורך והשיקולים. ברצותו, יהדהד את המסרים, יוביל אותם, ירטווט אותם או ינאם אותם. במקרים מיוחדים, ינסה לבדל את עצמו מהם.

מה לו ולכל זה? כמו, למשל, כשמיהר להתנער ממסריו הבריוניים של דודי אמסלם אתמול. באמת, מאיפה אמסלם הביא את כל זה? איפה הוא שמע את הטקסטים האלה? מי לימד אותו שצריך לשפוך כמה שיותר בנזין, חומצה, ציאניד ושנאה על כל מה שמחזיק את המסגרת הרגישה והמורכבת של המדינה הזו?

לפעמים זה סיפור על אסלות. לפעמים פייק תחקיר על קלפיות. לפעמים מדע בדיוני על קנאביס ותרומות. וכמובן, תעשיית השקר הקשורה לכתב האישום, המשפט והעדויות. המכנה המשותף קבוע: מדובר בשקרים מוחלטים או בבדיות הנשענות על בדל עובדתי מינורי ומנופחות לממדי ענק.

שמעון ריקלין אמר השבוע בערוץ הפיצוץ שהיו 1,500 האזנות או שימוש ברוגלות בתיקי נתניהו. הוא קרא את הודעת הפרקליטות וזו הייתה המסקנה שאליה הגיע. כן, המספר 1,500 הופיע בהודעה, אבל בהקשר אחר. הפרקליטות בדקה 1,500 מספרי סלולר של כל העדים, החשודים והקשורים לכל תיקי נתניהו והתיקים הקשורים אליהם. כמה שימושי רוגלה נמצאו? שניים. בשניהם היה צו שיפוטי. אתם חושבים שריקלין לא יודע את האמת הזו? הוא יודע.

שופר אחר ישב באותו ערוץ ודיווח, בידענות אין קץ, שהשיחות המוקלטות בין נתניהו לנוני מוזס נשאבו מהנייד של ארי הרו באמצעות שימוש לא חוקי ברוגלה. בום. אם זה נכון, זה סקופ היסטרי. במציאות, לא היה כל שימוש ברוגלה כלשהי על ארי הרו. הנייד של הרו נתפס בצו שופט כשנעצר הרבה לפני תיקי נתניהו. תוכן הנייד נשאב כדין. את ה"טיפ" על האוצר שממתין בתוך הנייד הזה העביר למשטרה פרקליטו של הרו. גם את האמת הזו הם יודעים. וגם הפעם, זה לא מפריע להם לשקר.

הפגנת הימין נגד הממשלה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

2. במצח נחושה

נתניהו איבד השבוע את שארית כבודו. את מעט הפאסון שעוד נותר בו, נשאה הרוח הרעה. הסרטונים ההיסטריים שהפיץ, בהם דחק בחסידיו להגיע להפגנה הגדולה ל"הצלת הדמוקרטיה" הם הוכחה מוקלטת שהאיש נואש ומנסה לפרוץ לעצמו עכשיו את דרך המילוט האחרונה.

באחד הסרטונים הוא אומר ש"קרה פה דבר נורא! משטרת ישראל ריגלה אחרי אזרחי ישראל!! לכל מיני מטרות, כולל מטרות פוליטיות!!! בשבת הלכתי ברגל עם רעייתי שרה", המשיך נתניהו, "ניגשה אלינו עולה חדשה בשם רוזה, עולה חדשה־ישנה, ואמרה לנו שעלתה לארץ כדי לברוח מדברים כאלה בדיוק!! ועכשיו יש את זה פה!! ועוד באמצעים טכנולוגיים, רוגלות, אמצעי ריגול אלקטרוניים שלא היו שם לקג"ב, לשטאזי, לאן־קה־וו־דה... אני זועק את זעקתם של אזרחים רבים! אנחנו רוצים מדינה אחרת! מדינת חוק אמיתית!!".

הוא לא זועק את זעקתם של אזרחים רבים. הוא זועק את זעקתו שלו ומטרתו היחידה היא שיבוש ועיכוב המשפט במטרה ללחוץ על הפרקליטות להגיע איתו להסדר טיעון מקל. הוא נראה על סטרואידים. תזכורת עובדתית: הבדיקה, שערך צוות מיוחד ובו נציגים של השב"כ והמוסד, העלתה שלא היה שימוש כזה של המשטרה נגד אזרחי ישראל. פשוט לא היה. תנוח דעתכם, גם לשב"כ ולמוסד אנחנו כבר לא מאמינים.

כלומר, נתניהו משקר ביודעין. במצח נחושה. בדם קר. ראש ממשלה לשעבר מכנה את משטרת ישראל, זו שהוא מינה את המפכ"ל הנוכחי שלה, את קודמו, את קודמו ואת קודמו, בשם "שטאזי". טוב, הבן שלו בזמנו כינה את המשטרה "גסטאפו", כך שלנתניהו יש עוד לאן לרדת. ומי מינה את כל השרים לביטחון הפנים ב־12 השנים האחרונות, גדעון סער?

אבל השיא הוא, כמובן, בהזדעקות של הקוזק הנגזל על השימוש ברוגלות. הרי הרשת מלאה בסרטוני הנאומים שלו בטקס מינוי המפכ"ל רוני אלשיך. הוא הביא את אלשיך מהשב"כ בדיוק לצורך הזה: להכניס את הטכנולוגיה ואת הסייבר למשטרה. זה לא סוד, הוא הצהיר את זה פעמים רבות. והוא עומד שם וקורא לאלשיך להביא את הטכנולוגיה החדשה שיש בשב"כ ובאמ"ן, למשטרה.

הוא מתפאר בטכנולוגיה הזו. הוא שיווק אותה לכל העולם והיה איש המכירות של NSO במזרח התיכון. והוא אומר לאלשיך, בקולו, שצריך להביא את זה גם למשטרה ולהשתמש בזה נגד עבריינים. עכשיו הוא מדבר על סכנה לדמוקרטיה. למרות שהוא יודע שהסכנה הממשית הברורה והיחידה לדמוקרטיה זה הוא והטירוף שסביבו.

"אנחנו רוצים מדינת חוק אמיתית", הוא זועק בפאתוס מבוהל, בעודו רומס, מפרק, מחריב ומשמיד את שארית הסממנים של מדינת חוק אמיתית שעוד נותרו כאן, ומביא לקריסת אמון הציבור בכל המוסדות שאין בלעדיהם מדינה, כולל צה"ל.

נתניהו בבית המשפט (צילום: פול אורן בן חקון, פלאש 90)
נתניהו בבית המשפט (צילום: פול אורן בן חקון, פלאש 90)

3. בין השורות

ב־31 באוקטובר בשנה שעברה, "צץ" סקר של עד המדינה שלמה פילבר שהעניק לנתניהו, כרגיל, משהו כמו 200 מנדטים ורוב של שני שלישים בפרלמנט (ההגזמות שלי). הסקר הופיע יומיים לפני הפגנה גדולה של תומכיו. השבוע, העתק־הדבק. ביום שלישי מופיע סקר של עד המדינה, ביום חמישי ההפגנה החשובה והמכרעת ביותר (עד הודעה חדשה). מעניין אם יהיה עוד סקר לפני שפילבר עצמו יצטרך לעלות לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים.

נתניהו הוא אדם חכם. הוא יודע את מצבו. הוא לא באמת קונה את הספינים שמייצרת המכונה שלו. הוא יודע שגם אם פילבר יגיד שכל העדות שלו היא שקר, השופטים יקבלו אותה כפי שצולמה, הוקלדה והוקלטה במקור. הוא חזר על עיקרי העדות גם ברענון ויש "דבר מה נוסף", כלומר עדות מסייעת, בדמות פתק שכתב בכתב ידו.

נתניהו יודע שעדות הדס קליין, למשל, תחזיר לגרונם של אלפי ישראלים את תחושת הקבס המוכרת והחמוצה ההיא. הוא יודע שהכיוון לא טוב, ואף על פי שהוא פספס את כל היציאות הקודמות, הוא מקווה שיוכל לארגן לעצמו יציאה אחרונה נוחה מכתב האישום.

איך אני יודע? כי הוא זרק ביום חמישי בצהריים את דודי אמסלם אל מתחת לגלגלי אוטובוס הגידופים הביביסטי ו"התנער" מדבריו. למה לו להתנער מדברים שאמסלם למד אצלו בסלון בבלפור? כדי לנסות לשפר את המיצוב שלו מול בית המשפט העליון ומערכת שלטון החוק, לקראת חידוש המו"מ להסדר טיעון. אין סיבה אחרת.

נתניהו ספג אש צולבת מלא מעט ביביסטים ברשתות לאחר שפרסם ש"דברי אמסלם לא מקובלים עליי". נכון לשעת ירידת הטור הזה לדפוס, הוא מכיל את זה. אין לו ברירה. דברי אמסלם מקובלים עליו מאוד, אבל הם מתנגשים עם תא במעשיהו, שאינו מקובל עליו בכלל. אז אין דילמה.

התשובה שכתבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לאמסלם עוררה הדים נרחבים ותגובות מעורבות. לטעמי, דבריה היו מדודים וחשובים. אמסלם וחבר מרעיו, ברפלקס מותנה, מיד האשימו את נשיאת בית המשפט העליון בהתנשאות. כמה צפוי. כמה תלוש. כמה מיותר. אני שמח שהיא ענתה לו.

במכתבה הייתה פסקה אחת שהיא התגלמות סיפור חיינו כאן: "במעברה שבה נולדתי ובשיכון הצפוף שבו גדלתי היו הרבה אמסלמים, מכלופים, ביטנים ועורקבים לצד מוסקוביצ'ים, הרשקוביצים ורביצים. כילדים, שיחקנו יחד בשכונה ולמדנו יחד בכיתה, החברות שצמחה בינינו חיה ונושמת עד היום, כי בחרנו באהבת אדם וכבוד לזולת".

זה הסיפור כולו. אנחנו אחים. כולנו. גדלנו כאן יחד, אבותינו הקימו את המדינה הזו יחד. עכשיו גררו אותנו לעידן שבו סופרים קברים בחלקות הצבאיות, ממיינים גזעים, משסים אותנו אלה באלה, פורמים את התחרה העדינה שהקימה את הנס הלא ייאמן ששמו מדינת ישראל. כל זה, כדי שהנאשם יימלט מאימת הדין.

שימו לב לחיות עצמה. היא אכן נולדה במעברה וגדלה בשיכון צפוף. את שנות העשרה שלה עשתה באילת. עיר בה גדלו גם גדי איזנקוט, שאול מופז ואלוף אייל זמיר (מועמד לרמטכ"ל הבא). יש באילת משהו משוחרר, מדרבן, נטול כבלים ורעשי רקע, שמאיץ את פעולת כור ההיתוך. הלוואי על כולנו.

ישראל קמה בסערת אש, דם ועשן, הוקמה בתנועה, הכילה אין ספור עיוותים, פערים וקלקולים. מאז ועד היום, המצב לא החמיר. הוא משתפר. אנחנו מעורבים זה בזה, תלויים זה בזה, שייכים לאותו קולקטיב בלתי מנוצח שהפך לאחד מסיפורי ההצלחה ההיסטוריים המופלאים בתולדות העולם.

הליכוד שלט כאן 40 שנה ולא נקף אצבע כדי להקטין את הפערים. עכשיו הוא נוקף הרבה יותר מאצבע כדי להרחיב אותם ולפרק את המסגרת. זה מה שכתוב בין השורות של מכתב הנשיאה לדודי אמסלם.

4. מצעד הקלון

נחזור לנתניהו. הוא תובע עכשיו, בקולי קולות, הקמת ועדת חקירה ממלכתית "להצלת הדמוקרטיה", בגין אותה פרשת ריגול משטרתית (פיקטיבית). ביבי קלאסי. בראשית, כלומר ביום פרסום התחקיר המבורווז ההוא ב"כלכליסט", תמכו רוב בכירי הליכוד והביביסטים בוועדת חקירה.

למחרת, התהפכו. את הטון נתנה הגברת עם הדציבלים, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, שהנחיתה עלינו רעיון עוועים מגוחך במיוחד: ועדת חקירה בראשות הנשיא הרצוג! מאותו רגע, הס ועדת חקירה. הליכודניקים מתנגדים.

אלא שככל שנקף הזמן והתברר שרוב פרטי התחקיר אינם נכונים, נתניהו הבין שבמצב הדברים הזה אי אפשר להקים ועדת חקירה ממלכתית. הוא מבין בזה, הרי במשך 15 שנות שלטונו לא הקים אף ועדת חקירה ממלכתית וניסה בכל כוחו לבלום את הקמתה של ועדת מירון וועדת הצוללות.

אז ברגע שכבר ברור שאי אפשר, הוא הופך את הצבא, מבצע סלטת צוקהארה מושלמת ודורש ועדת חקירה ממלכתית. הוא יודע שממשלה אחראית לא תקים גוף כזה ללא סיבה אמיתית, אבל הוא ממנף את זה כדי לתדלק את מדורת הגידופים ולפמפם את תיאוריות הקונספירציה ההזויות שלו. נדמה לי שגם הוא יודע שאין לזה סיכוי.

האם ניתן יהיה לשקם את נזקיו של האיש? אני לא יודע. מדכא היה לראות את מצעד הקלון של בכירי ליכוד משרכים את צעדיהם ל"לשכתו" של ח"כ איתמר בן גביר בשייח' ג'ראח, מחלים את פניו, מכשכשים בזנבם לקראתו. בן גביר, ממשיכו של הרב כהנא, שיצחק שמיר היה יוצא ממליאת הכנסת בכל פעם שעלה לנאום. בן גביר, שנתניהו עצמו התקשר אליו וביקש ממנו לצאת משייח' ג'ראח לפני כמה חודשים, כשמנסור עבאס לידו, שם בבלפור. 

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

5. חזית ליברמן

הקואליציה הבלתי אפשרית שהוקמה כאן הרגילה אותנו למתיחות מובנית בין אגפיה. שמאל־ימין. בדרך כלל זה רע"ם, לפעמים גם מרצ, מול האגף הימני. המתיחות החדשה והמרעננת היא זו שנרשמת בין יש עתיד לישראל ביתנו. כלומר בין יאיר לפיד לאביגדור ליברמן. חברים ותיקים, פרטנרים קרובים ואנשים שמחבבים זה את זה באמת.

הוויכוח נסב סביב פיצוי לעצמאים. בשבוע שעבר ניסה ראש הממשלה בנט לתווך. לפיד וליברמן ישבו יחד, לא הסכימו, הלכו לבנט, לא הסכימו, התפזרו, חזרו לבנט והגיעו לסוג של הסכמה. "הם פרטנרים, אני שמח שסידרנו את זה", אמר אחר כך ראש הממשלה. אבל זה לא נגמר, כי במסיבת העיתונאים שבה הציג את התוכנית הכלכלית נסוג ליברמן, לדברי אנשי יש עתיד, מחלק מההסכמות בעניין הפיצוי לעצמאים. שרת הכלכלה ברביבאי כמעט כפתה עליו להגיד שם משהו על העצמאים.

מאז, המצב לא השתפר. אולי להפך. לפיד וליברמן ממשיכים להיות חברים. האירוע הזה לא יחבל בברית שלהם. אבל בתכלס, החזית פתוחה. ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד משבית השבתה שקטה (ורגועה) את ועדת הכספים כבר שלושה שבועות. אלכס קושניר, היו"ר (מטעם ליברמן) מבין וביטל השבוע את כל ההצבעות. זה מה שצפוי גם בשבוע הבא. המתח בין הצדדים עולה ויורד לסירוגין. ביש עתיד יודעים שהעצמאים זה בייס אלקטורלי. ליברמן, לעומת זאת, משוכנע שהוא עושה את הדבר הנכון בלי שיקולים אלקטורליים.

שאלתי אותו השבוע על לפיד. "הכל גן עדן", אמר. הוא מתעניין יותר בחרדים, שהפכו אותו לגרסה המודרנית של המן הרשע. "אני חושב שמה שקורה עם החרדים מאוד מעניין", אמר לי, "מצד אחד הם מרגישים לא מחויבים יותר לנתניהו. אני אומר לך שהצמרת הפוליטית שלהם כבר לא מחויבת. הם זועמים שהוא היה מוכן להפקיר אותם ולרוץ לעסקת טיעון ולא עדכן אותם. אם תהיה להם הצעה טובה להיכנס לקואליציה, הם לא יחשבו פעמיים".

אתה בטוח שאתה לא מספר לעצמך סיפור? שאלתי. "אני בטוח. יש כאן אפקט בומרנג. הם כבר לא חופשיים. הם הפכו שבויים של המצביעים שלהם. אחרי שנים של הסתה, הם קולטים עכשיו שהמצביעים שלהם לא ייתנו להם לעזוב את נתניהו. התמיכה בנתניהו היום בתוך הבייס החרדי גבוהה מהתמיכה בו בימין או בליכוד. מנהיגי החרדים שבויים של הבייס שלהם, ששבוי של נתניהו, והם במצב קלאסי של מלכוד, אז מה שנותר להם זה להסית נגדי".

בוא, אמרתי לו, גם אתה לא טומן ידך בצלחת החד־פעמית. "כשאני שומע את משה גפני", ענה ליברמן לשאלה דמיונית, "אני נזכר במשורר יהודה לייב גורדון, שכתב 'היה אדם בצאתך ויהודי באהליך'. גפני, שתקף אותי כמה פעמים השבוע, הוא לא יהודי ולא בן אדם. לא באוהל ולא מחוץ לאוהל. מי שפוגע בציבור החרדי זה ראשי ש"ס ויהדות התורה, לא אני.

"הם מחזיקים אותם בני ערובה, בלי מקצוע, בלי השכלה, הם מונעים מהם יכולת להתפרנס בכבוד, כי אם הם יתפרנסו בכבוד, הם לא יצביעו עבורם. הם צריכים שהציבור הזה ימשיך להיות תלוי בקצבאות ונדבות שהם מביאים דרך הכנסת. הרי בן אדם עצמאי שמפרנס את עצמו לא יקבל תכתיבים ולא יקבל פתק הצבעה".

למרות מה שאתה אומר, אמרתי לו, הם רואים בך דמון, הם משוכנעים שכל מה שאתה עושה, זה נקמה בהם. "כל מה שאני עושה נועד לאפשר לחרדים לצאת ממעגל העוני ולהשתלב בשוק העבודה. אני לא מתערב באמונה, בתפיסת העולם, בחיים התורניים. אבל אני לא מוכן לקבל כפייה. הרי גם נגיד בנק ישראל הודיע שאם לא יעלה שיעור השתתפות הגברים החרדים בעבודה, נצטרך להעלות מסים בשיעור חד. אז גם הנגיד נגדם?

"הכלכלה הישראלית לא יכולה לשאת בנטל הזה יותר. יש לנו בעיה עם גברים חרדים ונשים ערביות, וצריך לפתור אותה. אלה קהלים שלא תורמים לתוצר. אני לא נגד חרדים, אני בעד אנשים עובדים ובאותה הזדמנות פועל למען איכות הסביבה והבריאות של כולנו. אגב, מאז המס על הכלים החד־פעמיים השימוש בהם ירד ב־38%, ואני לא רואה שקרה משהו למישהו".

הם אומרים שאתה מרעיב ילדים. "אני לא מרעיב אף אחד. מי שדן את החרדים לחיים כאלה, זו המנהיגות שלהם. אגב, בתוכנית הכלכלית שהצגנו עכשיו הענקנו סובסידיה משמעותית לצהרונים של ילדים מהעשירונים הסוציו־אקונומיים 4 ו־5. תבדוק, אתה יודע מה זה אשכולות 4־5? זה כמעט הכל רק ערים ליכודיות. קריית שמונה, טבריה, בית שאן, דימונה.

"כשנתניהו נתן סובסידיות, זה היה לאשכולות 1 עד 3, שזה כמעט רק חרדים וערבים. כל מה שהוא יודע זה להסית. לא לדאוג לבוחרים שלו. ואני מציע לחרדים עכשיו להמשיך לתת להם קצבאות על 40 שעות לימוד תורה בשבוע, גם אם הם יירדו ל־20 שעות תורה ו־20 שעות עבודה. רק צאו לעבוד. מה רע בזה?".

אתה פוליטיקאי ותיק וממולח, אמרתי לו, אתה לא חושב שעדיף לנתק את החרדים מהליכוד, לשבור את הבלוק של נתניהו ולהרחיב את הממשלה? "הליכוד?", נחר ליברמן בבוז, "הליכוד עצמו הוא היום מפלגה חרדית לייט. בדיוק הפוך מכל ערכי התנועה הרוויזיוניסטית. שלמה קרעי זה ליכוד? גלית דיסטל אטבריאן זה ליכוד? הרי ז'בוטינסקי מתהפך בקברו פעמיים ביום.

"הבלוק שאתה מדבר עליו הוא חרדים הארד־קור, חרדים לייט שזה הליכוד, וחרד"לים משיחיים שזה סמוטריץ' ואבי מעוז. אין להם שום קשר לימין הערכי, הליברלי, הכלכלי, הביטחוני. אנחנו מממנים כאן מערכת חינוך עצמאית שבה לא מוזכרים השמות של הרצל, בן־גוריון או ז'בוטינסקי. לא תמצא שם מילה אחת עליהם או על הערכים שהם ייצגו. זה הרי הטירוף בהתגלמותו.

"רוב ראשי הציבור החרדי התנגדו ב־1948 להקמת המדינה. הרבי מבריסק יצא חוצץ נגד הקמת מדינה יהודית. החזון איש אסר לחגוג את יום העצמאות וקרא להתפלל תפילת תחנון לאות אבל. היום הם משקרים לציבור שלהם. אוסרים עליהם לעבוד, אוסרים עליהם להתגייס, כאילו לא היו מכבים, ולא היה דוד המלך, ולא היה יהושע בן נון, וכאילו רש"י לא עבד במשרה מלאה וכמוהו כל גדולי ישראל. תסתכל על היחס שלהם לעולים, לגרים. בתורה כתוב 'ואהבת את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים'. אתה רואה כאן אהבת גר? אני רואה רק שנאה. אמרתי לגפני פעם שאצלו רות המואבייה בחיים לא הייתה עוברת גיור".

שאלתי אותו מה הוא אומר על הרפורמות המתוכננות בגיור ובכשרות. "יש קצת גרירת רגליים", הפתיע, "צריך ללחוץ על הדוושה. חיכינו עד היום למתן כהנא, אני מקווה שהוא ילחץ על הדוושה, אנחנו תומכים בו בכל הכוח". בינתיים, אמרתי לו, אני לא רואה את הקואליציה תומכת בכך בכל הכוח.

"זה נכון", הוא מודה, "ישבתי היום עם ראש רשות המסים. קיבלתי דוח על ינואר. 95% מהמשק, לדבריו, מתפקד היטב ומשגשג. הקשיים נמצאים בכ־5% מהמשק, חלקם בגלל הקורונה, חלקם בגלל עניינים שלא קשורים. אז גם בקואליציה, אני לא רואה את השרים מדברים על ה־95% הטוב, החיובי, המצליח. הם מעבירים את המסרים של האופוזיציה ומדברים על ה־5% קשיים. הצגנו בפברואר תוכנית כלכלית עם צעדים שלא חלמו לעשות אצל נתניהו.

"אם ביבי היה ראש ממשלה, למחרת בבוקר כל השרים היו מתייצבים ונותנים רוח גבית. הרי הגענו לצמיחה מרשימה, מהגבוהות בעולם. תחזית צמיחה אצל ישראל כ"ץ הייתה 5.1%, הבאנו מעל 8%. תחזית הגירעון אצל נתניהו הייתה 6.9%, אנחנו עכשיו ב־3.3%. התעסוקה בגאות. האבטלה בשפל. יש מחסור בידיים עובדות. כולם משבחים אותנו ובקואליציה, במקום לתת רוח גבית, מדברים על המסרים של האופוזיציה. אצל נתניהו זה לא היה קורה".

דיברת עם בנט? שאלתי. "דיברתי עם בנט ודיברתי עם כל ראשי הקואליציה. הם יודעים את הנתונים והם יודעים את האמת. אני מציע שישאירו את הבכי והנהי לאופוזיציה ויעזרו לנו להסביר שהתוצאות מצוינות, המשק משגשג, כל מי שמתקשה יקבל עזרה. יש לנו משנה סדורה ויש גם תוצאות בשטח".

6. שמעו סיפור

לידיעת חברי ועדת החקירה לפרשת הצוללות וספינות המגן, אם אכן תקום כזאת אי־פעם: מחיל הים פרש לאחרונה קצין בכיר למדי שהיה ממונה על תכנון הספינות המדוברות. מדובר באחד המומחים הבקיאים ביותר בתכנון ספינות כאלה, וגם בכל מה שקשור ב"הגנה על מים כלכליים".

את הספינות שהוא תכנן אי אפשר היה לקנות במספנת תיסנקרופ. מבחינת הגודל וכמה תנאים נוספים. אבל אז השתנו הדברים, הוחלפו הסוכנים ומישהו הזיז את הקצין מתפקידו. מחליפיו שינו את התוכניות, הגדילו מאוד את הגודל והתאימו את התנאים כך שהמספנה הגרמנית הפכה רלוונטית.

הקצין הנ"ל לא משתף פעולה עם התקשורת, אבל אם יזומן לוועדת חקירה ממלכתית, יש לי תחושה שיספר את סיפורו. הוא מעולם לא נחקר או העיד בשום פורום.