מוטב בוודאי שחיל האוויר יגביר את מאמציו למנוע חדירות לשטח האווירי של ישראל, אך עם זאת, גם אצלנו כדאי להבחין בין אירועים חמורים בעלי פוטנציאל לתוצאות קשות, בדומה למתקפות שביצעה איראן בשנים האחרונות נגד יעדים במדינות המפרץ, לבין האירוע בסוף השבוע, שבו כיוון חיזבאללה בעיקר להיבט התודעתי.

ההשתלטות של הארגון הלבנוני־שיעי על סדר היום בישראל באמצעות כלי טיס שקרוב יותר לצעצוע מאשר לכלי מלחמה, הפעלת כמעט כל מערך הצופרים של מדינת ישראל והפגיעה בשגרה באמצע יום תיירותי יפה בצפון הארץ, בצהרי יום שישי האחרון, הן בדיוק מה שחיזבאללה ביקש להשיג. וכל זאת, כאשר הבדלי יחסי הכוחות בין היכולת האווירית של צה"ל לזו של חיזבאללה אינם ניתנים להשוואה כלל.

כלי הטייס מעל צפת, וידאו: אנשי הדממה בפייסבוק

חיזבאללה מבקש להשפיע על חופש הפעולה של ישראל מעל שמי לבנון. על פי פרסומים זרים, מטוסי חיל האוויר לעיתים אף תוקפים מטרות בסוריה כשהם טסים מעל שמי מדינת הארזים. הפרובוקציה של יום שישי האחרון כנראה קשורה לכך. עודף הלחץ אצלנו, האזעקות וחוסר הפרופורציה בין מידת האיום להשפעה של האירוע על סדר היום בישראל, הוא בדיוק המקום שאליו כיוון חיזבאללה.

לצד הלקחים שחיל האוויר צריך להפיק בכל הקשור ליכולות ההגנה אל מול כלי טיס בלתי מאוישים, ובהם גם טיסנים זעירים ורחפנים, שבהם עושה חיזבאללה שימוש שהולך ומתרחב, הנחת המוצא היא שאירועים כפי שהתרחשו בסוף השבוע יחזרו על עצמם. כלומר, בניסיונות של חיזבאללה לזקוף לעצמו עוד הישגים תודעתיים במינימום משאבים ומחירים, כפי שעשה שלשום. וזאת אף שמבחינת ישראל, כאמור, לא היה מדובר באירוע מבצעי דרמטי.

לעתים, דווקא כאשר מדובר בכלי טיס פשוטים מאוד, כמעט כמו אלה שניתן לרכוש בעלי אקספרס, למערכות ההגנה ולמטוסי הקרב יש לעתים יותר קושי להתמודד איתם. את השמים לא ניתן לסגור בהצלחה של 100% - בלבנון, ברצועת עזה או ברמת הגולן מול סוריה. עם זאת, שימוש בעתיד בטכנולוגית הלייזר החשמלי כמשלים למערכות ההגנה, שגם בהן בוצעו שיפורים בשנים האחרונות, צפוי לשפר את המענה המבצעי כהכנה למלחמה הבאה. המלחמה שבה האויב צפוי לעשות שימוש נרחב במאות רבות ואולי אלפים של כלי טיס בלתי מאוישים - מנחיל של רחפנים קטנים ועד למל"טים מתקדמים וגדולים - בניסיון לפוגע באופן מדויק במטרות בישראל.

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)


מוקדם לקבוע אם האיתות מצד חיזבאללה בנאום נסראללה נגד המשך הפעילות של ישראל בסוריה בשבוע שעבר, והפעילות במב"ם (מערכה בין מלחמות), לצד הפרסומים על ניסיונות איראן לשגר לאחרונה לעבר ישראל כלי טיס בלתי מאוישים, קשורים לשיגור ביום שישי. אחרי הכל, חיזבאללה לא מצליח עד היום לצמצם את הפעילות של מטוסי חיל האוויר מעל שמי לבנון. כך או כך, נראה כי גם באיראן וגם בחיזבאללה מסמנים את השימוש בכטב"מים, טיסנים ורחפנים כאמצעי לבחון מולו את משוואות התגובה מול ישראל.

האירוע החמור במהלך מבצע שומר החומות, שבו שיגרו משמרות המהפכה מל"ט עם חומר נפץ שחדר לישראל, נבלע בכותרות של עזה. אבל מקרים כאלה, אם יתרחשו בעתיד, עשויים להיות בבחינת הנפץ שידליק מדורה גדולה יותר מול איראן או חיזבאללה בלבנון. עד אז, בין איום אווירי משמעותי לבין ה"צעצוע", במושגים צבאיים, ששלח חיזבאללה בשישי, מומלץ שנלמד לעשות הבחנות: כדי שלא כל אירוע קטן יספק לחיזבאללה את התהודה אותה ביקש - לגרום פגיעה בשגרת החיים ותחושות הביטחון - מבלי שיש בכך כל סיבה.