חג פורים הוא חג גדול לא רק לילדים: בימים אלה, העוסקים בענף האלכוהול נמצאים בעיצומן של ההכנות לקראתו. החג, שמצוותיו כוללות בין היתר עריכת סעודת פורים שבה מקובל להשתכר "עד־דלא־ידע", מצטיין במאפייני השמחה שבו ובמסיבות הרבות שמתקיימות במהלכו.  

"פורים נחשב מאז ומתמיד לאחד החגים המובילים בכל מה שקשור לצריכת יין ואלכוהול. אנו נערכים מבעוד מועד עם מלאי, מבצעים ופעילויות בכל הסניפים", אומר אלעד סלובטיק, סמנכ"ל שיווק רשת יין בעיר, המונה 60 סניפים בפריסה ארצית. "בניגוד לחגים אחרים, כמו פסח וראש השנה שמאופיינים בצריכה גדולה של יינות, בפורים אנו רואים עלייה של עשרות אחוזים במכירות בכלל הקטגוריות, בדגש על וודקה, ג'ין ואוזו.

בתקופת הקורונה השתנו הרגלי השתייה של הקהל הישראלי, צריכת האלכוהול גדלה בצורה ניכרת, וזה אינו טרנד חולף אלא מגמה שתישאר איתנו עוד שנים רבות. כתוצאה מכך אנחנו מאמינים שנראה עלייה של לפחות 30% במכירות בהשוואה לשנים קודמות".

אלעד סלובטיק סמנכ''ל שיווק רשת 'יין בעיר' (צילום: יחצ)
אלעד סלובטיק סמנכ''ל שיווק רשת 'יין בעיר' (צילום: יחצ)

עוד מוסיף סלובטיק: "אחרי שנתיים שחגגנו בעיקר בבתים, השנה יתקיימו אירועים גדולים גם בברים ובמועדונים. השנה יתקיימו חגיגות פורים לאורך כל סוף השבוע, וכתוצאה מכך נראה יותר אירועים ומפגשים חברתיים, מה שצפוי להגביר עוד יותר את הצריכה. כיום המוצרים המבוקשים ביותר במסיבות הם וודקה וג'ין. בעבר קטגוריית הוודקה הייתה המלכה הבלתי מעורערת של הענף, אך בשנים האחרונות קטגוריית הג'ין הלכה וצברה תאוצה בעולם, ובארץ בפרט, וזה בא לידי ביטוי בשוק החם ובשוק הקר".

לדבריו, אפשר לראות הבדל בולט בין הצריכה במסיבה ביתית לבין הצריכה במסיבה גדולה במועדון או בבר. "במסיבות ביתיות הצרכנים נוטים לשתות יותר בירות, יין ומותגי פרימיום (נכון לכלל הקטגוריות), ואילו במסיבות גדולות נראה צריכה מוגברת של וודקה וג'ין לצד ערבובים שונים", אומר סלובטיק.

האם מתוכננים מבצעים אטרקטיביים?
"בכל הסניפים יוצע מבחר עצום של יינות בקטגוריית 3 ב־100 שקלים ו־2 ב־100 שקלים, יינתנו הטבות אטרקטיביות על מוצרים מבוקשים. למשל: ברכישת אחד ממותגי הוודקה או הג'ין המשתתפים במבצע, הלקוח יקבל פחיות רד בול או בקבוקי טוניק (ליטר) מתנה. כמו כן, כחלק מהרצון לספק ללקוח את כל המוצרים הדרושים לו במקום אחד, נציע גם חבילות ייעודיות לפורים הכוללות אלכוהול, פיצוחים, כוסות, ערבובים, קרח וכל מה שדרוש לחגיגה המושלמת".

האם לקוח שרכש יותר ממה שבאמת היה צריך יוכל להחזיר בקבוקים סגורים?
"כחלק מהרצון לספק ללקוחותינו את המוצרים הטובים ביותר המגיעים מיבואן רשמי בלבד, אנו לא מקבלים חזרה בקבוקים סגורים. איננו יכולים לדעת באילו תנאים המוצר אוחסן ומה מצבו, ואנו לא רוצים להסתכן ולמכור מוצר פגום ללקוחותינו".

'יין בעיר' סניף שינקין (צילום: יחצ)
'יין בעיר' סניף שינקין (צילום: יחצ)

פורים כהלכתו

"לקראת פורים, גם במגזר הדתי־מסורתי מתארגנים עם שתייה ואלכוהול. תחום המסיבות פורח בחג הזה, ויש גם משלוחי מנות של אלכוהול. פורים בהחלט מקפיץ לנו את המכירות", אומר שחם זגורי, מנהל שיווק של פאנקו (paneco) - אלכוהול עד הבית.

כבר סיימתם להתארגן לקראת החג?
"את רוב הסחורה שלנו אנחנו מייבאים בעצמנו, אז אנחנו צריכים לדאוג לכך מראש כדי לעמוד בביקוש לקראת החג. אנחנו מוכנים מראש עם סחורות בעולמות האלכוהול והיין, וגם אורזים מארזים מיוחדים של משלוחי מנות. היתרון הגדול הוא שאנחנו חברת איקומרס, ההתמחות שלנו היא שילוח עד לבית הלקוח. הרבה אנשים מזמינים דרכנו מתנות למישהו אחר, יכולים לבחור מארז עם ברכה. בוולנטיינס דיי למשל עבדנו עם זה חזק".

מארזי משלוחי המנות שלהם, מספר זגורי, "כוללים בדרך כלל אלכוהול, בירות וכוסות, בטווח המחירים 60־200 שקלים. אנחנו גם עובדים מוסדית. יש כל מיני חברות, בדרך כלל בתחום ההייטק והביטוח, שמזמינות מאתנו במרוכז מארזים כאלה לעובדים שלהן ואנחנו שולחים להם הביתה".

צמיחת האונליין בקורונה הורגשה, לדבריו, גם בתחום האלכוהול. "בתחילת הקורונה היה ממש טירוף", אומר זגורי. "בסגר הראשון גם האונליין גדל וגם גדלה מאוד צריכת האלכוהול הביתית כי כל המסעדות והברים היו סגורים. מבחינה עסקית, הקורונה הגדילה לנו את הפעילות". המדיניות של פאנקו היא לאפשר בחלק מהמוצרים החזרת סחורה שנקנתה ולא הייתה בשימוש.

שחם זגורי, פאנקו (צילום: סטודיו DHM)
שחם זגורי, פאנקו (צילום: סטודיו DHM)

"זה גם אחד היתרונות שלנו בעולם החתונות, שכל בקבוק אלכוהול סגור אנחנו מקבלים חזרה בלי עמלת החזרה", אומר זגורי. "אנשים מזמינים הרבה פעמים יותר ממה שהם באמת צריכים. כל מי שהזמין בקבוק - חוץ מיין ובירות שעלולים להתקלקל - יכול להחזיר אותו למחסן ברמת גן או למרלוג באשדוד. אנחנו קלים מאוד בתחום הזה. גם קורה שאנשים מתקשרים אלינו אחרי שהזמינו, חושבים שאולי משהו לא בסדר בבקבוק, או לא טעים להם, אז אנחנו שולחים שליח, אוספים את הבקבוק חזרה, מזכים. לפעמים גם מזכים בלי לאסוף".

"התחלנו להיערך לחג הפורים, שבמסגרתו נציע ללקוחות מבצעים על מגוון רחב של יינות ומשקאות אלכוהול מובילים בהנחות של עד 40% וכן משלוחי מנות במגוון רמות מחיר, הכוללים משקאות ואביזרים שונים להכנת קוקטיילים ואפשרות לחריטת לייזר אישית על גבי בקבוקים, כוסות ומארזים. זאת, לצד משתה פורים בכל חנויות הרשת, שיכלול טעימות וקוקטיילים חגיגיים", אומרת פני בכר, מנהלת שיווק רשת בנא משקאות, המונה 29 סניפים ברחבי הארץ.

פני בכר מנהלת 'שיווק בנא משקאות' (צילום: יחצ)
פני בכר מנהלת 'שיווק בנא משקאות' (צילום: יחצ)

"שתיית יין בפורים היא חלק ממצוות סעודת פורים ומשמחת החג, ואנחנו רואים גם השנה עלייה ניכרת של עשרות אחוזים במכירת יינות כחלק מהצריכה הביתית שממשיכה לעלות, ועכשיו, לפני פורים, מורגשת יותר. כחלק מחבילות האלכוהול שאנחנו מציעים למגוון אירועים, גם בפורים הקרוב נאפשר החזרה של עד 100% מהאלכוהול שנשאר באירוע".

משלוח מנות

"כשלקוח מגיע אלינו ואומר למשל שיש לו אירוע ל־50 איש ביום ראשון או חמישי (צריכת האלכוהול היא גם תלוית ימים), אנחנו ממליצים לו על הכמות הדרושה", אומר אביתר סדן, הבעלים של רשת שר המשקאות. "אם בכל זאת נשארים לו עודפים בסוף האירוע, אז אפשר לקבל החזר של עד 20% מסכום הקנייה הכולל על הבקבוקים הסגורים, כשבועיים מיום הקניה".

אביתר סדן, שר המשקאות (צילום: גיא גולדמן)
אביתר סדן, שר המשקאות (צילום: גיא גולדמן)

אילו דברים מיוחדים אתם מתכננים לפורים?
"יש לנו למשל מארזי משלוחי מנות מיוחדים כמו המארז החגיגי PURIM CELEBRATION, ובו חמישה סוגי ויסקי משובחים בבקבוקונים של 30 מ"ל (טילינג סמול באץ', אייריש 46%, ויסטלפינג סטרייט רי 50%, ארולייט לינדסיי 10 46%, גלנגויין 10 שנה 40%, ויסקי לוך לומונד אינשמורין 20 שנה 51%) שמגיעים עם זוג כוסות ויסקי במחיר 239 שקלים. נוסף לכך יהיו מבצעים שונים ואטרקטיביים ברשת".

באופן כללי, מוסיף סדן, "פורים הוא אחד החגים החזקים מבחינת צריכת אלכוהול. אם החג נופל על ימי רביעי־חמישי־שישי, יש בלי סוף עבודה, והצריכה היא לפחות פי שלושה מהרגיל. אם זה נופל על ראשון־שני, זה קצת פחות מעניין. השנה פורים יוצא ביום רביעי, וזה מדהים. אבל אני עדיין חושב שהקורונה קצת הורידה את מספר המסיבות, אנשים עדיין קצת מפחדים. גם סילבסטר השנה לא היה כמו שהיינו רגילים בעבר, אף שנפל על יום שישי. הקורונה עדיין משפיעה על חיינו".

מארז פורים של 'שר המשקאות' (צילום: לנה גולדמן)
מארז פורים של 'שר המשקאות' (צילום: לנה גולדמן)

"פורים הוא חג מעניין מאוד, והוא משלב גם את הדור הוותיק וגם את הצעיר", אומר קובי שקד, מרשת דרך היין, הכוללת עשר חנויות. "משנכנס אדר מרבין בשמחה, חבר'ה אוהבים לשתות ולטעום. זה בהחלט חג של שתייה, יש מסיבות, אנשים מארחים. יהיו לנו גם משלוחי מנות מגניבים של יינות, סינגל־מאלטים, ויסקי וג'ין, קטגוריה שגדלה מאוד. מחירי משלוחי המנות יחלו מ־100 שקלים, כולל משלוח.

"אני מציע להזמין יומיים־שלושה לפני החג ונגיע לכולם. אני מקווה שכולם ישמחו, יצאו וייהנו, אבל עדיין קשה לדעת איך החג הזה יהיה מבחינת מכירות לעומת השנה שעברה".

קובי שקד (צילום: דיוויד סילברמן)
קובי שקד (צילום: דיוויד סילברמן)

האם אתם מקבלים החזרות של בקבוקים סגורים?
"אנחנו לא מאשרים להחזיר בקבוקים סגורים, מפני שאנחנו רוצים לשמור על סטנדרט. ברגע שהיין או האלכוהול יוצא מכאן, אנחנו יודעים איך הוא יצא, אבל לא יודעים אחר כך איך הוא נשמר. אנחנו לא רוצים חס וחלילה שמישהו יחזיר משהו שלא נשמר כראוי. גם אלכוהול היום רגיש בחלקו".

"אנו מכינים ללקוחותינו הפתעות איכותיות רבות", אומר גם גיא בליס, מנהל השיווק של חברת אנוטקה ורשת חינאווי Wine & More המונה עשרה סניפים ברחבי הארץ. "בהנחה שמדיניות פתיחת המשק תישמר, צפוי חג שמח במיוחד. החגיגות יתאפיינו בהיקפים ניכרים בשוק הפרטי, לצד הברים, המסעדות והמועדונים. צריכת האלכוהול צפויה לזנק ולהתחזק בין 30%־40% לעומת שנה שעברה ולהיטיב את המצב, בייחוד לאחר חודשיים מנומנמים שנפגעו בשל הזינוק בתחלואה".

גיא בליס, חינאווי Wine & More (צילום: שי בן אפרים)
גיא בליס, חינאווי Wine & More (צילום: שי בן אפרים)

שוקא דחמרא

בליס מוסיף: "בחג פורים האלכוהול תופס את הבמה המרכזית ובולטים במיוחד משקאות הוודקה וכל מה שמתחבר למסיבות, בדגש על ויסקי, ליקרים, בירות. מובן שגם משקאות שמתחברים ל'לונג דרינקס' כמו משקאות עם ג'ין, עם טוניק, משקאות עם ג'ינג'ר אייל ומשקאות אנרגיה שונים.

לקראת החג נציע מבצעים תחרותיים על המוצרים המובילים בקטגוריית האלכוהול. נוסף לכך נציע מארזי משלוחי מנות מפנקים המשלבים אלכוהול ומוצרים נלווים כמו מארז לימונצ'לו עם אוזני המן, בירות סן מיגל עם אוזו, ויסקי או וודקה עם פרלינים מובחרים. המחירים הם החל מ־99 שקלים".

אם אתם מחפשים יין לקראת החג, תוכלו גם לבקר בפסטיבל יינות הבוטיק החרדי שיתקיים בבני ברק ב־2־3 במרץ לכבוד יקבי הבוטיק שומרי השמיטה. היריד - "שוקא דחמרא" - יתקיים בשיתוף החברה הכלכלית והקרן השביעית, וישתתפו בו יותר מ־15 יקבי בוטיק מכל רחבי הארץ השומרים את שנת שמיטה. לצלילי נגני כלייזמרים יציגו ביריד יקבי הבוטיק ובעלי הכרמים את סדרות היין הייחודיות שלהם בטעימות ובמבצעי רכישה מיוחדים.  

"חודש אדר הוא הזדמנות אדירה לתמוך בכורמים גיבורי החיל שומרי השמיטה, ולשלב זאת בתמיכה והעצמה של מתחם העסקים התוסס שלנו בצפון העיר", אומר הרב אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק. "אנו מקבלים בברכה את היקבים הרבים מכל רחבי הארץ הנוטלים חלק ביריד ומביאים יריד יין משובח לתושבי בני ברק והאזור כולו".