התנהגותו של ראש הממשלה נפתלי בנט מול התוקפנות הקטלנית של פוטין נגד אוקראינה היא התנהגות מחפירה. אין מילה אחרת להגדרת, להוקעת תגובותיו של בנט לטבח עם שרוסיה מבצעת באוקראינה. יש עוד הגדרה, זאת התנהגות לא יהודית, שרומסת את ערכי היהדות.

בנט משוחח בטלפון עם פוטין. על מה הוא מדבר איתו? מציע לו, משדל אותו להפסיק את התקדמות יחידות הצבא הפולש באקראינה? פוטין שם ללעג את אזהרותיו ואיומיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מתעלם בבוז מגינויי נשיא צרפת וקנצלר גרמניה. קל להניח ולשער איך הוא, פוטין, מגיב לראש ממשלת ישראל.

איך שלא תסתיים הפלישה והתוקפנות של רוסיה נגד מדינה ריבונית - כשתיכתב ההיסטוריה על פשע העם שביצעה רוסיה, ייכתב ויצויין שמדינת ישראל היתה הדמוקרטיה המערבית היחידה שחששה, התפתלה וחמקה מהתייצבות הצהרתית, נחרצת וחד משמעית לצדו של העולם החופשי בגינוי רוסיה והוקעת פוטין.

לפי דיווחים מעודכנים, ארה"ב ועמיתותיה המערביות שוקלות להתחיל ולנקוט בהליכים להעמיד את פוטין לדין בבית המשפט הבינלאומי בהאג באשמת פושע מלחמה. אם זה יקרה, יהיה מי שיזכיר לשופטים שהתגובות המתחמקות והססניות של מדינת ישראל, מדינת היהודים, לפשעי רוסיה נגד אזרחי אוקראינה לא כל כך מצדיקים ואפילו מערערים את אשמת פוטין כפושע מלחמה.

האופי, הביטוי הבלתי מוסריים של התנהגות ראש הממשלה בנט, שנחשפו ב"מורכבות" ובהתפתלות תגובותיו לתוקפנות של רוסיה  למעשי ההרס והרג האזרחים באוקראינה שחיילי רוסיה מבצעים, עשויים להניב השלכה מאוד מביכה ופוגענית למעמדה של ישראל בתחום המלחמה נגד אנטישמיות. העובדה שבנט ושר החוץ יאיר לפיד, נמנעו מתוך החלטה, תכנון  ושיקולים מהתייצבות באופן מוצהר ומופגן בראש המדינות שגינו את רוסיה, עירערה את סמכותה של מדינת ישראל, כירסמה בהשפעתה וחיבלה בכושר הובלתה את המלחמה נגד אנטישמיות.

חמור מזה. אין ספק, שיהיו גורמים אנטישמיים שינצלו את הקשר שראש הממשלה בנט טורח כמעט בגאווה להפגין בינו לבין נשיא רוסיה המנודה והמוחרם בעולם החופשי, לחיזוק  והזנת תעמולה אנטישמית ואיבה ליהודים. מדהים עד כמה טורח ראש הממשלה בנט שחס וחלילה לא ישכחו, לא העם בישראל ולא העולם החופשי, את עמדתה המקרטעת של ישראל מול התוקפנות הפושעת של ישראל. בכל הצהרה התנה התבטאות שלו בנושא, בנט נזהר באופן מוקפד שלא לכלול ולהזכיר ביטוי שעלול, אלוהים ישמור, לרמוז שרוסיה מבצעת משהו שאסור לעשות.

היום פנה בנט "למנהיגי העולם לפעול במהירות לחידוש המו"מ בין רוסיה לאוקראינה". למה, מה קרה שהתעורר צורך במשא ומתן? רוסיה ואולי אוקראינה, חטאו במשהו? הצהרת בנט היתה מגוחכת ומגחיכה. שר החוץ יאיר לפיד גינה את הפצצת אתר ההנצחה בבאי-יאר. מי ביצע את ההפצצה? החייזרים, כוחות מפלנטה אחרת?  לחשוף את זהות האחראים להפצצת האתר, היה בשביל יאיר לפיד איסור בל יעבור.

המאמץ המורגש מצד בנט ולפיד להמנע ולהישמר מכל איזכור, אפילו עקיף ומרומז, לעובדה שרוסיה פלשה לאוקראינה ושחייליה מבצעים הרס והרג אזרחים, הוא כתם שחור בלתי נמחק, לתדמיתם וישאר כזה בכל תפקיד וכהונה שימלאו בעתיד. ככה לא מתנהגים מנהיגים, המזוהים כמייצגי העם בישראל ובתפוצות. אור לגויים פירושו הנהגה, התנהלות והתנהגות המהווים דוגמה ומופת של מוסר ואנושיות. בנט ולפיד הורידו את השלטר מהאור הזה.