מאוד כאב לי לשמוע על הילדה בת ה־4 מירושלים שלקתה בפוליו. פוליו, או כפי שהוא נקרא בעברית: שיתוק ילדים, פוגע לא רק בילדים. זהו וירוס שכמעט מוגר לחלוטין בעולם המערבי, בזכות החיסונים היעילים של סאבין וסאלק.

הווירוס חודר לגוף דרך הפה ולרוב אינו גורם למחלה קשה. לעתים המחלה הנגרמת בעטיו היא דמויית שפעת או קלקול קיבה, ועשויה להיות מלווה בחולשה, חום, שלשול, כאבי גרון - וחולפת כלעומת שבאה, בלי להותיר סימנים.

באחוז קטן מהאוכלוסייה עלול הווירוס לפגוע במוח ולגרום לדלקת קרום המוח, ובאחוז עד שניים - הפגיעה תהיה במוח השדרה (חוט השדרה), ותגרום לחולשת שרירים ואף לשיתוקם. אם הפגיעה היא בשרירי הנשימה - החולה נידון להנשמה, לעתים למשך כל חייו, ואף למוות.
עדיין ניתן לראות מבוגרים רבים שגפיהם משותקות. אצל חולים אלה מחמירה לעתים חולשת השרירים עם הגיל והופכת לפוסט פוליו.

נכון לימינו אלה אין עדיין תרופה למחלה, אבל חיסון יש גם יש. חיסון טוב, יעיל, מגן, אבל מה לעשות שישנם מגזרים מתנגדי חיסונים. ראינו בעבר הלא רחוק כיצד התפשטה החצבת בחלק ממגזר מתנגד חיסונים, והנה עכשיו, ילדה שלא חוסנה חלתה וסובלת מחולשת שרירים. בתחילת מחלתה הלכה לגן, מי יודע כמה מחבריה נדבקו ממנה?

נפל בחלקי הכבוד המפוקפק לטפל בנפגעי הווירוס בהתפרצות ב־1988־1989 בחדרה ובאור עקיבא. עד היום אני פוגש בנכים שנפגעו, והסבל גדול.

תמהני: היכן הרופאים המטפלים במתנגדי החיסונים? היכן הרבנים הקשורים לאותם אנשים? האומנם "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה"? אכן, הילדים משלמים בבריאותם בשל מעשי הוריהם.

תהיתי על מילותיהם של חז"ל במסכת "קידושין": "טוב שברופאים - לגיהנם". הרי הרופא בתרבות שלנו הוא שליח האל, ולא פעם מברכים אותי חלק מהמטופלים שלי במילים "שתהיה שליח טוב". ישנם פירושים שונים לדברי חז"ל, אחד מהם מסביר שהרופא שחושב עצמו לטוב שברופאים, ולמעשה אינו אלא רמאי ושרלטן, מקומו בגיהנום. ומה לגבי רופאים המטיפים נגד חיסונים?

משרד הבריאות מספק לאוכלוסייה חיסונים המונעים נכויות ומצילים חיים, ומאיתנו מצופה רק לקבל אותם.