נראה כי 12 הטילים שנורו בלילה שבין שבת לראשון ונפלו לא רחוק מהקונסוליה האמריקאית באירביל נועדו בעיקר להעביר מסר לאמריקאים. זאת מתוך הנחה שיש קשר בין התקיפה הזאת לחיסול שני קציני משמרות המהפכה בשבוע שעבר, בתקיפה המיוחסת לישראל.

סביר להניח שאפילו אנשי החדשות בתקשורת הממלכתית המגויסת באיראן, שמקריאים את הידיעה כי מתקפת הטילים נועדה לפגוע בבסיסים סודיים של ישראל בבירת החבל הכורדי בעיראק, לא מאמינים בעצמם לנוסח הידיעה.

נראה כי באיראן, ולא בפעם הראשונה, מנסים להוסיף מרכיב למשוואת התקיפות המיוחסות לחיל האוויר הישראלי בסוריה, בעיראק ובאזורים אחרים, נגד מטרות ואינטרסים של איראן - משוואה שמשמעותה פגיעה באינטרסים אמריקאיים בתגובה לפעולות המיוחסות לישראל.

אין זו הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שבאיראן מנסים ליצור משוואה כזאת. לפני כחצי שנה בוצעה תקיפת באמצעות מל"טים על הבסיס האמריקאי א־תנף, שנמצא בשטח שבשליטת האופוזיציה בסוריה. לצד החיבור לזווית הישראלית יש לאיראן חשבונות לא סגורים גם עם האמריקאים, כשברקע עדיין מרחף חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לפני כשנתיים.

אף שלא נפגעו אמריקאים בתקיפה, ואפילו לא הושגה פגיעה ישירה במטרה אמריקאית, עצם ירי הטילים מאיראן לעבר מטרה אמריקאית, בלי לנסות לייצר כסות של פעולה צבאית שבוצעה באמצעות מיליציות פרו־איראניות ולא בהנחיה ישירה של הממשל בטהרן, מבהיר כי איראן מוכנה ליטול סיכונים כשהיא מעריכה כי האמריקאים לא יגיבו צבאית בעת הזאת לפעולה בסדר גודל כזה. זאת נוסף להחלטה לפעול מתוך איראן, שם היכולות המבצעיות של משמרות המהפכה בכל הקשור לטילים גבוהות יותר.

רק לפני קצת יותר משנתיים הובילה טעות בהערכה של הממשל באיראן בעניין הנכונות של האמריקאים להפעיל כוח צבאי לחיסולו בעיראק של סולימאני, לאחר תקופה ארוכה מאוד של הבלגה מצד הממשל האמריקאי בימי ממשל טראמפ. סביר להניח שגם הפעם האיראנים פעלו מתוך הנחה שהתקיפה לא תוביל להסלמה מצד האמריקאים נגדם, כשברקע המלחמה באוקראינה והשיחות על הסכם הגרעין בווינה.

האיראנים, כך לפחות נראה, מאותתים עכשיו כי הם מוכנים לקחת סיכונים. הם התחייבו להוציא אל הפועל תגובת נקמה נגד ישראל, וזה כבר הרבה יותר מורכב ומסובך ובעל פוטנציאל של כישלון מאשר ירי טילים לעבר מטרה אמריקאית בעיראק. הניסיון בשנים האחרונות מלמד כי כדי להוציא אל הפועל ניסיון תגובה לעבר ישראל האיראנים זקוקים לזמן הכנה ולבשלות מבצעית, שאותה בדרך כלל קשה להם יותר להשיג.

גם אם יש בתקיפה של איראן ניסיון לייצר זיקה לתקיפה המיוחסת לחיל האוויר בדמשק, אין לראות בה סוף פסוק של ההבטחה האיראנית לנקום בישראל על חיסול שני הקצינים ועל שורה נוספת של פעולות שעליהן לא הצליחו האיראנים עד היום לבצע פעולת נקם בעלת משמעות.
למרות הקשיים המבצעיים והיתרונות של צה"ל בתחום המודיעין ההתרעה, כמו גם כושרם הגבוה של חיל האוויר ומערכות ההתרעה האוויריות, האיראנים ימשיכו לנסות, ואל לנו לזלזל בהם.

המתיחות הזאת במזרח התיכון רק ממחישה כי גם לאחר חתימה אפשרית על הסכם הגרעין בווינה העימות הזה יימשך. האמריקאים יידרשו אף הם לבחון שוב את מדיניותם באזור אל מול ההתרסה האיראנית, גם בימים של ביקורת על מדיניות הפעלת הכוח הצבאי של ממשל ביידן.