בראש של פוטין: מעולם לא התעניינתי בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. על פניו הוא נראה כמי שדואג להפגין כוחניות פיזית, מתאמן בג'ודו ומפיל את מתחריו (שיעזו לא ליפול), רוכב על סוס בחזה חשוף ומבליט את זרועותיו השריריות ואת הקוביות בבטנו. מהתנהגות מוחצנת כזו, אני מסיק שמדובר באישיות נרקיסיסטית ואגוצנטרית.

מה שקורה לאחרונה לא ברור, גם לא למי שמתיימר להכיר אותו, ונשאלת השאלה: האם זו התנהגות נורמלית ושקולה שלו, או שמא יש פה פן פתולוגי־חולני.

בהתבוננות בתמונות, נראה שפוטין עלה במשקל. פניו עגולים, והוא יושב בראש שולחן ארוך ביותר ובריחוק מבני שיחו, והדבר אומר דרשני. האם רצונו בריחוק משדר חשש מקרבה פיזית? באירופה מדברים על תחלואה גופנית, ויש שמועות שהוא נוטל סטרואידים על בסיס קבוע. אכן, לקיחת סטרואידים (קורטיזון) יכולה להסביר חלק מהתופעות שלהן העולם עד בימים אלה.

יש סטרואידים מסוגים שונים הנלקחים מסיבות שונות. יש שנוטלים אותם גברים כדי להיראות גבריים ושריריים יותר; יש הנלקחים בגיל השלישי במסגרת טיפולי אנטי־אייג'ינג כדי להיראות צעירים יותר; וכאלה ממשפחת הקורטיזון, תחליף להורמון הקורטיזול, הניתנים במחלות אוטואימוניות, באלרגיות קשות, במחלות גידוליות, בדלקות פרקים ובמצבים רפואיים נוספים.

פוטין הג'ודואיסט (צילום: רויטרס)
פוטין הג'ודואיסט (צילום: רויטרס)

כאשר ניתן קורטיזון במינון קטן לתקופת זמן קצובה, לרוב אין תופעות לוואי, אבל במתן כרוני קבוע יש תופעות לוואי מרובות, חלקן מסוכנות. מבין אלו אפשר למנות עלייה ברמות הסוכר ולחץ הדם, אוסטאופורוזיס, ירידה בתפקוד מערכת החיסון והפרעות התנהגותיות ונפשיות. כמובן שתופעות אלו לא מופיעות אצל כל אחד, אבל הסיכון להופעתן קיים.

במינון גדול משתנים גם פניו של החולה, והוא מקבל פנים מלאים ועגולים, הנקראים בעגה המקצועית "פני ירח". החולה משמין בגוף ומרזה בידיים וברגליים. כאשר מסתכלים על פניו של פוטין, רואים שהם אכן התעגלו. השאלה היא אם זה בגלל נטילת סטרואידים, או אולי עקב הזרקת חומצה היאלורונית וטיפולי פנים אחרים, כחלק מניסיונו להישאר צעיר? אם מדובר בסטרואידים, הרי שתופעות לוואי שעלולות להופיע עקב הטיפול יכולות להיות הפרעות בהתנהגות, מצבי בלבול, לעתים דיכאון, לעתים מאניה ולעתים אפילו פסיכוזות חריפות. האם המרחק שאותו שומר פוטין ממקורביו מקורו בפרנויה שממנה הוא סובל כחלק מתופעות לוואי נפשיות, או אולי זהו פחד מהידבקות במחלה כלשהי עקב ירידה בתפקוד מערכת החיסון שלו, תסמין אופייני למינון גבוה וקבוע של קורטיזון, או סתם כדי להרגיש מורם מעם? לפוטין הפתרונים.

כמובן שהכל ספקולציה. מכל מקום, תהיה הסיבה אשר תהיה, מיליונים סובלים ויסבלו בגלל מה שמתרחש עכשיו בראשו.