האזינו לטור

באיראן יציינו מיום ראשון את תחילת השנה הפרסית החדשה, אבל כבר השבוע יכלו לציין שם פתיחת פרק חדש במערכה שלהם מול ישראל – אלים יותר וגלוי יותר מקודמיו. מה שראינו השבוע - תקיפה בטילים של מתקן המיוחס לישראל בעיראק, פריצה לטלפון של אשת ראש המוסד ומתקפת סייבר על אתרי ממשלה – הם רק הקדימון למה שנראה אחרי שאיראן תחתום על עסקת החלומות שמכינים לה בווינה.

לא צריך להתרשם מהתעמולה האיראנית – המאזן במערכה הזאת נוטה בצורה מוחצת לצד ישראל. איראן ספגה בחודשים האחרונים שורה של מהלומות כואבות במיוחד. אבל צריך לשים לב לשינוי שחל באיראן בהתייחסות למערכה, שהייתה ברובה שקטה עד היום – איראן של היום נועזת יותר, גלויה יותר בפעולות שהיא עושה, ורוצה ליצור משוואות מול ישראל.

תקיפה בארביל,עיראק. קרדיט רשתות ערביות

גם האישים והארגונים שמנהלים את המערכה באיראן התחלפו. בעבר זו הייתה נחלתו הבלעדית של כוח קודס, בפיקודו של קאסם סולימאני. אחרי שנשלח סולימאני להיפגש עם בוראו, התקשה המחליף החיוור שמונה לו, איסמעיל קאאני, למלא את הנעליים הגדולות. כשנוכחו האיראנים בחולשתו של קאאני, מונה מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חג'יזאדה, להוביל את המב"ם (המערכה שבין המלחמות) נגד ישראל, ונוכחותו כבר מורגשת.

ב־14 בפברואר נחת רה"מ נפתלי בנט לביקור מתוקשר בבחריין. על פי הדיווחים, כמה שעות אחרי הגעתו של בנט, אולי בתזמון מקרי ואולי בתגובה למשהו, תקפו שישה מל"טים ישראליים האנגר שאחסן מאות מטוסים לא מאוישים של משמרות המהפכה בכרמאנשאה. הנזק היה אדיר. זו לא הפעם הראשונה שמייחסים לישראל תקיפות של מל"טים שממריאים מצפון עיראק לעבר אתרים באיראן, אבל זו ללא ספק התקיפה האווירית ההרסנית ביותר שיוחסה לנו עד כה על אדמת איראן.

בנט בקבלת פנים בבחריין (צילום: רויטרס)
בנט בקבלת פנים בבחריין (צילום: רויטרס)


שלא כדרכן, שמרו איראן וגם ישראל את דבר התקיפה בשקט ולא נתנו לה פומבי. אבל כאשר עלה החשש לפעולת נקמה איראנית, העלה חיל האוויר את הדריכות לחדירת מל"טים, והצנזורה התירה לחשוף את סיכול הניסיון של איראן לשגר מל"טים מתחומה לרצועת עזה לפני שנה, כשהם נושאים מטען מגוחך של אקדחים.

בליל שבת, כשנערכו האיראנים לשגר מטח של טילי "פאתח 110" לעבר הווילה בארביל – לא הייתה הפתעה. הצוות האמריקאי נטש מבעוד מועד את הקונסוליה בעיר הכורדית, ואם היו שם ישראלים – אפשר להניח שגם הם הסתלקו בזמן. גם הדיוק שהפגינו האיראנים בירי לא חדש, אבל הוא מהווה תזכורת חשובה ליכולות שלהם: 12 טילי הפאתח פגעו בהיקף של כ־50 מ' מהמטרה, בלי לפגוע בשום מטרה אחרת. יש מאות טילים כאלה שפרושים בלבנון ואלפים בסוריה.

בתקיפה האיראנית היו עוד שני חידושים: איראן לקחה מיד ובאופן חריג אחריות על התקיפה, שבוצעה לעבר טריטוריה עיראקית. הטילים שנחתו סמוך לאולפן הטלוויזיה הכורדית נשאו איתם מסר גם לכורדים: "מי שמארח את ישראל – צפוי גם הוא לשלם מחיר", אותתו האיראנים. מעין תמונת ראי למחיר שגובה ישראל מנשיא סוריה אסד על אירוח האיראנים בארצו.

הבטן הרכה

יומיים אחר כך הגיעה מתקפת הסייבר על אתרי ממשלת ישראל, שעד עתה לא ברור אם הייתה פעולה מדינתית או שבוצעה בידי קבוצת האקרים איראנים. התוקפים הצליחו לאתר חולשה במערכת "תהילה", שמגינה על האתרים הממשלתיים, והפעילו את החיסון של המערכת נגדה, מה ששיתק את אתרי הממשלה ל־57 דקות.

זו הייתה מתקפת מניעת שירות (DDoS) לא מרשימה במיוחד, וכל מי שהתנסה בשירות הממשלתי באינטרנט יודע שהיא גם לא פגעה יותר מדי בטיב השירות. אבל שלא כמו המתקפות הקודמות על מתקני מקורות או חברת סייברסרב והלקוח שלה "אטרף" – הפעם זה היה מהמקפצה.
ייתכן שאיראן שאבה עידוד מההצלחה שלה במערכה הימית מול ישראל. אחרי שורה של חבלות בספינות איראניות, החלו האיראנים לתקוף ספינות סוחר שיש להן בעלות ישראלית – והצליחו ליצור מולנו משוואת הרתעה. אחרי שהותקפו מספר ספינות סוחר – נפסקו הדיווחים על פגיעה בספינות איראניות.

טיל בליסטי איראני (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)
טיל בליסטי איראני (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)


עכשיו נכנסת איראן למערכה בשני ממדים שבהם היא נמצאת בנחיתות מול ישראל: המרחב האווירי והסייבר. איראן כבר קיבלה הדגמות על כמה היא פגיעה למתקפות סייבר: התקיפה של מערך הרכבות ותחנות הדלק המחישו לה שאויב נחוש יכול לפגוע בצורה קשה מאוד בתשתיות הקריטיות של איראן. האיראנים השלימו בשנה האחרונה מאמץ להסדרת מערך הסייבר ההגנתי וההתקפי שלהם – וזה רק הפך אותם לפגיעים יותר.

גם בתחום האווירי האיראנים לא נחלו הצלחות: עד כה המל"טים שלהם לא הצליחו לחדור לישראל ולגרום נזק. למרות זאת, ישראל מנסה להגביה את החומות שלה, הן בעולמות הסייבר והן ביכולות ההגנה מפני מעופפים למיניהם. בשני התחומים ישראל נהנית מעליונות, ובשני התחומים היא עדיין סובלת מחולשות. כך שהתרחיש שנתעורר בוקר אחד למתקפת מל"טים איראנית על אתר צבאי/אסטרטגי או שנשמע שמערך קריטי כמו בית חולים הושבת במתקפת סייבר – ריאלי לחלוטין.

מה שצריך להדאיג אותנו יותר הוא ההתרחשות בווינה. אחרי שהשיגו הסכם גרעין חלומי רוצים האיראנים להסיר את הסנקציות ממשמרות המהפכה – מחולל הטרור העיקרי במזרח התיכון של היום – וכמו שזה נראה, האמריקאים עומדים להסכים. אנחנו צריכים להתכונן לפגוש את איראן של אחרי ההסכם, שתהיה נועזת וחצופה הרבה יותר.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13
[email protected]