תשעה פיגועים בחודש מרץ, כשהשניים האחרונים החמורים ביותר, שבהם נרצחו שישה ישראלים, מתרחשים הרחק מהזירות המוכרות של מרבית הפיגועים בשנים האחרונות - בבאר שבע ובחדרה.

כאשר מחברים גם את הפיגועים האחרונים שרובם המוחלט התרחשו בירושלים, מרבית המחבלים הם נושאי תעודה כחולה - ומכאן הקושי של השב"כ לעצור את הפיגועים הללו על בסיס אינדיקציות מודיעיניות. זה הופך לקשה ומורכב יותר מאשר התמודדות עם מחבלים וארגוני טרור ביהודה ושומרון.

בדיוק בשבוע שבו מציינים במערכת הביטחון 20 שנה למבצע חומת מגן - העיר חדרה, שידעה פיגועים קשים מאוד בעבר, בעיקר בתקופת שלפני בניית גדר ההפרדה, ממחבלים שיצאו לא פעם מג'נין או ערים וכפרים פלסטיניים סמוכים באזור, סופגת פיגוע קשה שכאילו לקוח מימים רחוקים.

בחמאס, בג'יהאד האסלאמי ובארגני טרור אחרים ברצועה מיהרו אתמול לרכוב על גלי ההצלחה של שני הפיגועים האחרונים, בניסיון להגביר את המגמה ובאמצעות ההסתה להוביל לעוד פיגועים בשטח.

בשנים האחרונות הסלמות ביטחוניות החלו בדרך כלל בעקבות מתיחות או אירוע ביטחוני חמור ברצועת עזה או במזרח ירושלים והעיר העתיקה. לקראת חודש הרמדאן במערכת הביטחון היו מוטרדים בעיקר מהמצב ביהודה ושומרון. בינתיים בשבוע האחרון סדר הדברים הפוך, והאירועים החמורים מתרחשים בלב ישראל.

אירוע מוביל לאירוע, וככל שהרצף מתגבר והפיגועים הופכים למוצלחים יותר, הם מעוררים פינות חשוכות וקיצונות דתית פאנטית של מחבלים, שעד אתמול היו אזרחים ישראלים - ויצאו לבצע פיגוע התאבדות. שני האירועים האחרונים דורכים עכשיו את כל מערכת הביטחון.

עזה שקטה בינתיים, אבל מהנקודה הזו הדרך להתחממות גם בגזרות אחרות - בעיקר ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים - קצרה הרבה יותר. מרבית העומס המודיעיני מוטל עכשיו על השב"כ, וכאשר כמות הנשק הבלתי חוקי היא כל כך גדולה במגזר הערבי, נקודת המוצא חייבת להיות שבעקבות הצלחת שני הפיגועים האחרונים יהיו עוד נוספים.