בשני הפיגועים האחרונים הקשים בבאר שבע ובחדרה, שבהם נרצחו שישה ישראלים, לא הייתה אומנם למערכת הביטחון אינדיקציה מודיעינית על כוונתם של המחבלים לצאת ולבצע פיגוע, אבל היה מכנה משותף אחד חשוב - המחבלים היו ידועים בעברם ככאלו שפעלו תחת חזון הרעיון של המדינה האסלאמית, ואף עשו ניסיונות ממשיים או הביעו כוונה לחצות את הגבול ולהצטרף ללחימה לצד דאע"ש בסוריה או באזורים אחרים בשנות השיא, לפני שש או שבע שנים.

על רקע זה הנחת המוצא של מערכת הביטחון כאן הייתה חייבת להתקיים, כי מי שהחזיק ברעיונות קיצוניים לא ימהר לזנוח את דרכו הקיצונית גם בחלוף כמה שנים, מאז הואשם בעבירות ביטחוניות בישראל.

כאן בדיוק מסתתר הפער המודיעיני שנדרשים עכשיו בשב"כ ובמערכת הביטחון להשלים במהירות. את השטחים שכבשה המדינה האסלאמית במזרח התיכון היא איבדה במהירות חזרה, אבל לא את הרעיון שלה, שממשיך להתקיים במדינות במזרח התיכון ועד למדינות המערב. את השיעור הקשה ספגו גם מדינות באירופה ובעולם בפיגועים חמורים שהתרחשו בשנים האחרונות בערים מרכזיות, שחלקם בוצעו על ידי בוגרי מלחמות דאע"ש במזרח התיכון.

אצלנו בישראל גל הטרור הזה במאפיינים האלו נבלע במגמות טרור אחרות מובהקות יותר, שהובילו ארגוני הטרור הפלסטיניים בראשות חמאס והג'יהאד האסלאמי. בדיעבד מתברר כי גם בחלוף השנים שעברו חלק מהמחבלים שביצעו את הפיגועים האחרונים המשיכו לתפקד כפצצות מתקתקות. זאת כאשר עיתוי הפיגוע קשור רק לעיתוי ההסתה והאווירה מתאימה. את הפערים האלה ואת החקירה לאחור - כיצד חמקו המחבלים מכל אינדיקציה מודיעינית - יידרשו בשב"כ לחקור לעומק.

מגבלות החוק במעקב מודיעיני אחר מי שהוא גם אזרח ישראלי נושא תעודה כחולה, לא יכולות לספק מענה והסבר מדוע אחר מי שכבר הוחתם בעברו במעורבות בטרור לא נמצאה הדרך להדק את הפיקוח והמעקב.

לעומת מדינות אחרות בעולם הפיגועים האחרונים של תומכי דאע"ש בישראל מתערבבים עם מציאות ביטחונית מורכבת הרבה יותר. מבחינה מקצועית, יש חשיבות לאפיון מבצעי הפיגוע והרקע שלהם כאזרחי מדינת ישראל וכפעילים בתאים של דאע"ש כדי לסכל פיגועים נוספים. כמו כן, במערכת הביטחון מדברים על חשש מפיגועי השראה נוספים, כך שלשייכות לארגון או לרעיון אין חשיבות גדולה. המציאות שהתפתחה בשטח עלולה להשפיע על המוטיבציה הקיימת גם כך לארגונים ולפעילי טרור לנסות ולהוציא לפועל פיגועים קשים, כאשר ברקע גם הימים הקרובים סביב יום האדמה ותחילת חודש הרמדאן מסומנים במערכת הביטחון כמתוחים מאוד.

זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: פלאש 90)
זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: פלאש 90)


כך או כך, בשונה מפעמים קודמות, אם מגמת ההסלמה לא תיעצר ותגלוש גם ליהודה ושומרון, אז הפעם את נקודת ההתחלה שלה ניתן יהיה לסמן דווקא בשטחי ישראל. זאת משום שהרוב הגדול של הפיגועים בוצע על ידי נושאי תעודה כחולה בלב ערים מרכזיות במדינה.

אתגר של מערכת הביטחון, צה"ל, שב"כ והמשטרה נפרש כעת על כמה גזרות מרכזיות שונות זו מזו באופן מובהק, מתוך הבנה כי כל הצלחה של פיגוע באחת מהן תזמן את האירוע הבא ותוביל להסלמה נוספת.