כצפוי, גל הטרור הנוכחי שהחל הפעם בערים בישראל, הביא לעליית מדרגה בלחימה של גופי הביטחון מול ארגוני הטרור. במוקד – גזרת ג'נין וטול כרם וארגון הג'יהאד האסלאמי, שבסוף השבוע חיסלו לוחמי הימ"מ והשב"כ שלושה פעילי טרור שלו שהיו בדרכם לפיגוע.

עם זאת, ארגון הטרור הקיצוני, שאיבד פעיל או שניים נוספים במהלך פעילות הכוחות המיוחדים בבוקר יום חמישי במחנה הפליטים ג'נין, צפוי לנסות ולהבעיר גם גזרות נוספות. במערכת הביטחון מביאים בחשבון כי ניסיונות נוספים של הג'יהאד עשויים להגיע בהמשך גם מכיוון רצועת עזה בירי רקטות, ככל שההסלמה תימשך.

המחבל מנסה לירות בתושב בני ברק. צילום: מצלמות אבטחה

האינטרס של מערכת הביטחון היא שהמערכה בטרור תתמקד בלחימה מול הארגונים באיו"ש, במעצרים של מבוקשים ובסיכול פיגועים, בלי שהמתיחות והאלימות יגלשו להפרות סדר המוניות ברחבי הגדה ולמהומות במזרח ירושלים, בהר הבית וברצועת עזה. ואכן, למרות ההיתקלויות במהלך סוף השבוע, לא נרשמה עלייה משמעותית בהפרות הסדר. תפילות יום השישי בהר הבית עברו בשקט, וגם בגבול הדרום לא נרשמו אירועים חריגים.

חוליית מחבלי הג'יהאד האסלאמי שחוסלה על ידי לוחמי הימ"מ בלילה בין שישי לשבת הייתה מאומנת, בעלת יכולות מקצועיות גבוהות וחמושה מכף רגל ועד ראש. לכן המודיעין האיכותי מאוד, שהגיע מהשב"כ ועזר לסכל פיגוע גדול מאוד שהיה מחמיר את המצב הביטחוני עוד יותר, חשוב. חשובה גם העובדה כי ארגוני הטרור לא הצליחו הפעם בביצוע של פיגוע נוסף ברצף.

כבר עכשיו מזהים במערכת הביטחון יותר ניסיונות של ארגוני הטרור להוציא לפועל פיגועים חמורים. בניגוד לפיגועים שמבוצעים על ידי מחבלים בודדים, בפיגועים חמורים אלו רמת המיומנות, אמצעי הלחימה, הציוד והתכנון הם בדרך כלל ברמה גבוהה הרבה יותר - וכך גם פוטנציאל המסוכנות מצד חוליות המשתייכות לארגוני הטרור.

עם זאת, העובדה שחוליות כאלה זקוקות להתארגנות סדורה ולהכנות מקדימות, גורמת להן להותיר יותר סימנים ועקבות מודיעיניים, שזיהה השב"כ הפעם בזמן הנכון בטרם ביצוע הפיגוע.

המודיעין שהבשיל במקביל ליציאה של חוליית הטרור לביצוע הפיגוע - הוא שאפשר לכוח הימ"מ לייצר את המפגש היזום עם החוליה. אולם, התנאים המבצעיים שכללו היתקלות במהלך נסיעה לא היו פשוטים, וראיה לכך היא ארבעת הפצועים לכוח הימ"מ והשב"כ, בהם סנ"צ ש' שנפצע קשה. בסופו של דבר הלוחמים עמדו במשימתם למנוע פיגוע גדול מאוד, מאחר שהיה מדובר בחוליית מחבלים חמושה כולה בנשקים אוטומטיים וברימונים.

בפיגועים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק המחבלים היו צעד אחד לפחות לפני מערכת הביטחון. לעומת זאת, באירועים האחרונים - הפעילות במחנה הפליטים ג'נין, היתקלות הימ"מ עם החוליה והמעצר של מחבל חמוש נוסף שהשתייך לאותה תשתית טרור שעות לאחר מכן בידי כוח דובדבן בכפר שוויכה – הצליחה מערכת הביטחון באמצעות מודיעין איכותי להקדים את ארגוני הטרור מביצוע פיגועים נוספים.

אולם, למרות ההצלחות החשובות האלה האירועים האחרונים שבים וממחישים כי עם תחילת חודש הרמדאן ההסלמה הביטחונית נמשכת. לפיכך, האתגר של גופי הביטחון, מעבר לסיכול פיגועי טרור כמובן, הוא לנסות ולבודד כמה שאפשר את הגזרות החמות, ובכל מקרה להיות ערוכים גם לתרחישי הסלמה קיצוניים יותר ביהודה ושומרון, בירושלים וברצועת עזה.