למי שסופר את הימים לסיום הפקק הגדול של האוניות מחוץ לנמלים, כדאי להמתין בסבלנות עד 24 באפריל, מועד הבחירות להסתדרות. איך שני הנושאים קשורים? עד למועד הבחירות אין שום סיכוי שראשי ההסתדרות ינקטו צעד שעלול לפגוע בעובדי הנמלים או אפילו להביך אותם. ההסתדרות מעניקה כצפוי גיבוי מלא לעובדי הנמלים, ואם ייפתח משא ומתן כדי להגיע להסדר שישחרר את הפקק, זה יקרה רק אחרי הבחירות.

הנמלים היו תמיד החוליה החלשה שבה אוחזים ארגוני העובדים את הממשלה בגרונה. בתחילת חודש יולי 1975 הורה יהושע פרץ, יו"ר ועד התפעול של נמל אשדוד, לסגור את שערי הנמל בעקבות ויכוח עם שוטר משמר הגבול שהעז לדרוש ממנו להציג אישור כניסה. פרץ נידון אז לעונש מאסר של חודשיים ולקנס כספי של 5,000 לירות. מאז הטילו בתי המשפט עונשים כספיים בודדים על מנהיגי עובדים שאחראים לשביתות  ולעיצומים בנמלים.

אחד המקרים הידועים היה לקראת אמצע חודש אפריל 2018, בתום שביתה פרועה בנמלים - וגם אז הקנסות האישיים שהוטלו על ראשי הוועדים לא היו על הנזקים שגרמה השביתה למשק, אלא על כך שבית הדין לעבודה והמשטרה חיפשו אחרי ראשי הוועדים במשך יומיים ולא מצאו אותם. עד היום לא ברור מי שילם את קנס 80 אלף השקלים שהוטל על כל אחד מראשי הוועדים.

כאשר בידי עובדי הנמלים יש כבר עשרות שנים כוח רב, והם זוכים במשך כל השנים לגיבוי גורף של ההסתדרות, אין פלא שהמדינה עומדת חסרת אונים. לפני יותר משלושה וחצי חודשים הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים, בתגובה על כוונת המדינה לאפשר לעובדי שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, לפרוק חומרי גלם בנמלים פרטיים. ההסתדרות טוענת שמדובר בהפרה של הבנות בין הצדדים, ומאשימה את המדינה בחוסר תום לב קיצוני. שרת התחבורה מרב מיכאלי נזכרה באיחור גדול לטפל במשבר שפוגע קשה במפעלי תעשייה רבים, שנאלצו להשבית קווי ייצור שאינם מקבלים את חומרי הגלם התקועים על האוניות.

מיכאלי הודיעה שהיא פותחת לתקופה של שנתיים את שני הרציפים החדשים כדי שיוכלו לפרוק שם מטענים כלליים, ובעיקר ברזל הדרוש לתעשיית הבניין. בתגובה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בכל נמלי ישראל.

את המהלך שנקטה השרה מיכאלי אפשר לכנות טיפה בים. הנמלים הפרטיים לא יצליחו לשחרר את הפקק הארוך של האוניות, שמספרן הולך וגדל בכל יום. המדינה מתעקשת להימנע מהתערבות בסכסוך בנמלים, כיוון שהיא יודעת שמדובר במהלך לא פשוט, שמתנהל מול אחת הקבוצות החזקות במשק - ואנחנו נמשיך לשלם את המחיר.

אם בתי הדין לעבודה לא יתערבו במהירות בסכסוך, פקק האוניות יימשך ואף יתארך. דבר אחד כנראה ודאי: הממשלה, בוודאי בהרכבה הקואליציוני הנוכחי, תתקשה לעשות סדר בנמלים. מי שיכול להביא לסיום הסכסוך הוא רק בית הדין לעבודה.