הטרור הגואה בימים אלה בצפון השומרון, שמרכזו הוא ג'נין, מעורר שאלות רבות: למה עכשיו? מי עומד מאחורי הגל הזה? ככל שמעמיקים בנושא, מתברר שזה לא נובע רק מאיבוד השליטה של הרשות הפלסטינית באזור, ובעיקר לא נובע ממצוקה כלכלית, כפי שלא אחת טענו המומחים.

ג'נין וסביבתה נהנים מפריחה כלכלית במסחר, בתעשייה ובחקלאות. מעבר ג'למה הפתוח מביא לאזור מדי שבוע כ־20 אלף מערביי ישראל שבאים לקניות זולות. בשנה האחרונה עברו כמיליון כלי רכב מישראל לאזור דרך מעבר ג'למה, ויצאו עשרות משאיות עמוסות סחורות, ירקות ופירות מדי יום מאזור ג'נין לשטח ישראל.

לצדם עוברים מדי יום כ־10,000 פועלים ערבים עם רישיון לעבוד בישראל. עובדות אלה נוגדות את התיאוריה שלפיה מצוקה כלכלית היא קטליזטור לטרור. לא מזמן נפתחה שם האוניברסיטה הערבית הפרטית הראשונה "האוניברסיטה הערבית־אמריקאית", הפועלת בשיתוף פעולה עם מכללות בארה"ב וזוכה להצלחה גדולה.

ומכאן השאלה: כיצד בשעה שעזה, מרכז הג'יהאד האסלאמי, רגועה יחסית, דווקא צפון השומרון הפך למרכז הטרור? מתברר שאיראן, הפועלת נגד ישראל בכמה זרועות וחזיתות, "שתלה" בשומרון בעזרת אנשי הג'יהאד האסלאמי ראשי תאי טרור "רדומים" שבנו לאורך זמן חוליות טרור. זהו תהליך איטי שמתחיל בגיוס שקט וסמוי, אימון והכשרה לביצוע פעולות טרור בדרכים שונות.

השיטה והפעולה הן חלק מהמאבק האסטרטגי שאיראן מנהלת נגד ישראל לצד הזרועות המסייעות, כגון חיזבאללה בלבנון ושלוחות כמו כוח קודס ומיליציות שיעיות שמנסות לבסס על אדמת סוריה איום על ישראל, וכמובן הג'יהאד האסלאמי בעזה, התלוי לחלוטין באיראן, המממנת את כל פעולותיו בניגוד לחמאס שממומן ממקורות שונים.

במהלך השנים למדו האיראנים להבין שהדרך הטובה ביותר להתמודד ובעיקר לנקום בישראל על מה שהיא מעוללת לה בשנים האחרונות, בייחוד על אדמת סוריה, היא הפעלת טרור בלבה של ישראל, ואת זה הם עושים לצערנו בהצלחה בעזרת הג'יהאד האסלאמי. ראש הממשלה המנוח יצחק רבין זיהה את הקשר של איראן עם מייסד הג'יהאד האסלאמי פתחי שקאקי באמצע שנות ה־90, והוא חוסל על ידי המוסד בכפר סליאמה שבמלטה באוקטובר 1995.

מרכזו של הג'יהאד האסלאמי, שהוקם בשנות ה־80, הוא בדמשק, ובה גם מתגורר המזכ"ל שלו זיאד נחאלה ששוחרר בעסקת ג'בריל וגורש ללבנון ב־1995. משם הוא מעביר את ההוראות לכאן. מתברר שהצמיחה האיטית והשקטה הזאת של הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון אכן הייתה איטית והצליחה לעבור במידה רבה מתחת לרדאר של השב"כ בכל מה שקשור לחדירה לתוך פת"ח וללב הרשות הפלסטינית בשומרון, ובעיקר לשרת את המטרות האיראניות לייצר טרור בלב ישראל. מכאן שבפעולות הטרור האחרונות הקול הוא אומנם של הג'יהאד האסלאמי, אבל הידיים הן ידיה של איראן.