1. זעם ותדהמה

כאחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה, שהייתה מוצלחת בהרבה מכפי שהיה נדמה לנו בזמן אמת, הותקנה בלשכת הרמטכ"ל מערכת משוכללת להקלטת שיחות. מדובר לא רק בטלפון האדום, המבצעי, שהשיחות בו מוקלטות דרך קבע, אלא בכל מכשירי הטלפון הקיימים בלשכה וכן גם בכל חדרי הישיבות. הייתה שם גם הקלטה טלפונית וגם הקלטת נפח. מערכת דומה הותקנה גם בלשכה ממול, זו של שר הביטחון.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

על קיומן של המערכות הללו למדנו מפרשת הרפז. למי ששכח, הפרשה הזו באה לעולם כדי לחסל את מי שנראה אז כאחד הרמטכ"לים הפופולריים ביותר של התקופה. גבי אשכנזי עונה לאורך עשור שלם, כשאת התהלוכה מובילים כמה עיתונאים שהבטיחו לנו שמדובר בעבריין כבד שזמם לחטוף את המדינה ולמכור אותה לעבדות באפריקה.

בשורה התחתונה התברר שלא היה שם כלום. אשכנזי, שלא ידע כי כל מילה שהוא אומר במשרד מוקלטת, עבר עינוי דין ממושך שבסיומו האזינו רשויות החקירה לארבע שנותיו כרמטכ"ל ולא מצאו מאומה. ניסיון להאזין למה שקרה בלשכה המקבילה של שר הביטחון עלה בתוהו, כשהתברר שמישהו ריסק את הדיסק הקשיח שעליו נשמר החומר. כך או אחרת, בועת האוויר החמה הזו, שהטריפה מדינה שלמה, נמצאת מאחורינו.

האומנם? עכשיו מתברר פרט נוסף, מדהים: מערכות ההקלטה האמורות לא הותקנו רק בלשכת הרמטכ"ל (אשכנזי) ושר הביטחון (פרץ ואחריו ברק), אלא גם בלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט. בשלב זה אני לא יודע, עדיין, באיזה היקף של הקלטות מדובר. אני כן יודע שהייתה בלשכת ראש הממשלה הקלטת נפח. על פי אחת הגרסאות, את ההקלטה הזו יכול היה אולמרט להפעיל בלחיצת כפתור שהותקן מתחת לשולחנו. על פי גרסה אחרת, המערכת פעלה דרך קבע כל הזמן (כמו אצל אשכנזי). ככל הידוע, גם שיחות הטלפון הוקלטו.

כשנתניהו נכנס לתפקידו, הוא לא ידע את כל זה. העובדה שיתכן שחלק משיחותיו הוקלטו התבררה לו לפני כשנתיים בערך. גורמים ששירתו אז בלשכה סיפרו כי הגילוי, שנחשף בטעות בעקבות אירוע מבצעי כלשהו, עורר תדהמה עצומה, מבוכה רבה ולא מעט זעם אצל נתניהו וסביבתו. לסוד העניינים הוכנסו גם ראש השב"כ דאז נדב ארגמן, היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט וכמובן לשכת נתניהו. מנדלבליט קיים אז סדרת דיונים, יחד עם השב"כ, כדי לדון בחוקיות האירוע ולנסות להחליט מה עושים עם תפוח האדמה הלוהט, המוקלט והמתקתק הזה. כרגע, אני לא יודע מה הוחלט שם. אני כן יודע שהגילוי הביא גם להפסקת ההקלטות בלשכה.

במילים אחרות: יכול להיות שהעשור הראשון של נתניהו בלשכת ראש הממשלה (2009־2019) הוא עשור מוקלט. ברמה כזו או אחרת. ככל הידוע לי, ההקלטות אמורות היו להישמר על מחשב מיוחד באגף הביטחון של המשרד. מי שאמור לשמור עליהן הוא, כנראה, הקב"ט הראשי במשרד, אלון חליווה. כזכור, חליווה הוא מינוי של הנתניהו'ז. האם ההקלטות האלה קיימות? אני לא יודע. האם הן היו קיימות? כנראה שכן. האם מישהו דאג להעלים או להשמיד אותן? אני לא יודע.

מה שאני יודע זה שלפני כשנתיים התברר שיש הקלטות כאלה, וסביבת נתניהו נקלעה כולה להלם. ראש הממשלה כינס כמה דיונים סודיים במאמץ לברר מיהם שותפי הסוד של האירוע הביזארי הזה, מה יש בחומרים שהוקלטו ומה אפשר לעשות עם כל זה. אין לי מושג מה הוחלט. אני מעריך שההקלטות קיימות, כי השמדתן יכולה להוות עבירה פלילית חמורה.

2. הלו"ז המושחר

בלשכת ראש הממשלה בנט לא ידעו דבר או מחציתו על האירוע וגילו את זה מפי אתמול בצהריים. מהן המשמעויות של הסיפור הזה? קשה לדעת כרגע. הוא צריך לעניין את כולנו. אם אכן הקלטות של שיחות שקיים ראש הממשלה נתניהו לאורך עשור מתקתקות במאגר סודי איפשהו, יש כאן סוג של אוצר בלום.

בואו ניקח, לצורך הדוגמה, את פרשת הצוללות. לא מזמן פורסמו, אחרי לחץ ציבורי כבד, יומני נתניהו. רוב הלו"ז הושחר מטעמים כאלה או אחרים. העיתונאי אמיר אורן נבר במה שלא הושחר. שימו לב מה הוא מצא שם: "ב־2016, במאי ובספטמבר", כותב אורן, "שוחח נתניהו עם אנגלה מרקל ובסמיכות של דקות או שעות גם עם דוד שמרון. הקנצלרית והקוזין, כמעט בו־זמנית, ואף מילה על טיסנקרופ".

הנה, לצורך הדוגמה, לוח הזמנים של 4 במאי 2016. ערב יום השואה. בשעה 14:00 מכנס נתניהו בלשכתו דיון ביטחוני עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש אמ"ן, ראש השב"כ, המזכיר הצבאי וראש המל"ל. על פי הלו"ז, הדיון מתוזמן להסתיים בשעה 15:30. אלא שלפי הלו"ז בשעה 15:15 מקיים נתניהו שיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. האם הוא עושה את זה מתוך הישיבה הביטחונית? האם הוא מדווח לבכירי הביטחון על השיחה הזו? לא יודע. מה שאני כן יודע זה שמיד אחר כך, בשעה 15:30, יושב נתניהו לפגישה אישית עם עו"ד דוד שמרון.

עכשיו, תארו לעצמכם שזה מוקלט. גם אם שיחות הטלפון לא מוקלטות, הרי שהאזנת הנפח בלשכה אמורה להקליט לפחות את הצד של נתניהו. אם אני אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון לשעבר ומי שאמור לעמוד בראש ועדת החקירה לעניין הצוללות, גורלן של השיחות הללו יעניין אותי מאוד. אגב, במהלך חקירת הצוללות, כך מפרסם אורן, אסר היועמ"ש מנדלבליט על המשטרה לעיין בלוח הזמנים וביומן של נתניהו. לו ידעו שם על צירופי המקרים הללו וההשקה בין שיחות עם מרקל למפגשים עם שמרון, האם זה יכול היה להשפיע על החקירה? כנראה שלעולם לא נדע.

לסיום, חובה להדגיש כי על פי ממצאי החקירה והחלטת היועמ"ש מנדלבליט, נתניהו לא חשוד במאומה בפרשת הצוללות. מצד שני, ועדת החקירה עוד לפנינו. אם אכן קיים איפשהו בנק של הקלטות שבוצעו בלשכת ראש הממשלה לאורך שנים, האם חוקי להאזין להן? הרי נתניהו לא ידע שהוא מוקלט. על פניו, התשובה היא לא. תכלס, העובדה שגבי אשכנזי לא ידע שהוא מוקלט בלשכתו לא הפריעה לרשויות החקירה לסרוק את הקלטותיו. המשך, כנראה יבוא.

מטעמו של נתניהו סירבו להגיב.