אם אתם רוצים לדעת מה לומדים ילדים פלסטינים, ומה נכתב עלינו בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית, תוכלו לקבל הצצה לכך במחקר של המכון הישראלי IMPACT־SE שעוקב כבר שנים רבות אחרי התכנים של ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית. מתברר שבשנים האחרונות חלה הקצנה ניכרת בהסתה בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית כלפי ישראל וכלפי העם היהודי.

השנה מופיעה לראשונה בספרי הלימוד קריאה מפורשת לבצע פיגועים נגד ישראל. על פי מחקר חדש שפורסם לאחרונה, בספר לימוד שמיועד לתלמידי כיתה ה' שנושא את הכותרת "חינוך אסלאמי", נשאלו התלמידים מהי חובתם כלפי מסגד אל־אקצא, והם השיבו: "לעשות ג'יהאד ולמות כשהיד למען שחרורו".

גם תלמידי כיתה י' ברשות הפלסטינית זוכים לחינוך דומה, ובספרי הלימוד שלהם נאמר במפורש שג'יהאד למען שחרור פלסטין הוא חובה אישית של כל פלסטיני. בספרי הלימוד הפלסטיניים מחנכים את תלמידי בתי הספר בעזרת שפע של דימויים אנטישמיים, שבהם היהודים מוצגים כנוכלים ובוגדניים. כדי להמחיש לילדים הפלסטינים על סמך מה נאמרים הדברים, נכתב באחד הספרים שבראשית האסלאם תקפו המוסלמים שבטים יהודיים משום שהם קשרו קשר נגד הנביא מוחמד.


עוד נמצא במחקר שבשיעור היסטוריה ברשות הפלסטינית לתלמידי כיתה י"א, בפרק שעוסק בקולוניאליזם, מופיעה קריקטורה אנטישמית, שבה נראית זרוע שאוחזת את כדור הארץ, ועליה מצויר מגן דוד. מי שבקיאים במה שנכתב בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית אינם מופתעים.

התכנים החדשים מצטרפים לשיטות תרגול של פעולות חיבור וחיסור בשיעורי חשבון, באמצעות ספירה של שהידים שנהרגו באינתיפאדות האחרונות. אם לא די בכך, ספרי הלימוד מהווים גם אמצעי להאדרת פעולות טרור, כמו טבח הספורטאים במינכן והפיגוע באוטובוס בכביש החוף.
ליחס מיוחד זוכה בספרי הלימוד דלאל מוגרבי, שהייתה מי שהנהיגה את חוליית המרצחים שביצעה את הפיגוע בכביש החוף ב־11 במרץ 1978. מדובר באחת מהתקפות הטרור הקשות והרצחניות בתולדות המדינה. בפיגוע ההוא נרצחו 35 ישראלים, בהם 9 ילדים, ונפצעו 71 בני אדם. ספרי הלימוד הפלסטיניים לא רק מהללים את המחבלת הפלסטינית, אלא קוראים לבני הנוער ללכת בעקבותיה.


במחקר, שנערך על ידי איתמר מרכוס וברברה קרוק, יחד עם צוות מחקר של "מבט לתקשורת הפלסטינית", מצאו שני החוקרים שגם בעבר לא נעשה דבר כדי לחנך את בני הנוער הפלסטינים לשלום ולדו־קיום עם ישראל, וכי הקמתה של מדינת ישראל מוצגת בספרים כעושק ואי־צדק. ספרי הלימוד מציגים תמונה של המזרח התיכון ללא ישראל.


האיחוד האירופי חוזר ומפעיל לחצים על הרשות הפלסטינית להכניס שינויים בספרי הלימוד שהיא מוציאה שכוללים הסתה לטרור ולאלימות. הרשות מבטיחה לשנות את ספרי הלימוד, אבל לא עושה דבר, והשינויים שכן מוכנסים בספרי הלימוד הם מינוריים ולא משמעותיים.

מחקר שנערך לפני ארבע שנים על ידי המכון לחקר התקשורת במזרח התיכון, מכון מחקר העוקב אחר אמצעי תקשורת ממרכזו בוושינגטון שבארצות הברית, גילה ממצאים דומים לאלו שמצא מכון המחקר הישראלי IMPACT־SE. במחקר, העוסק בין השאר בגמול שמקבל שהיד, נכתב בין השאר כי "לשהיד שמורים אצל אללה שישה גמלים, חטאיו נמחלים עם טיפת הדם הראשונה, הוא מבטיח את מקומו בגן עדן, נחסכים ממנו חיבוטי הקבר, הוא מוגן מאימת יום הדין, הוא מוכתר בכתר התהילה, והוא נישא ל־72 נשים שחורות עין".

ישנה הטבה נוספת שהשהיד זכאי לה: הזכות לקבוע מי מ־70 מקרוביו יוכל להיכנס לגן עדן. כשזה המצב, ברור איך מצליח הג'יהאד האסלאמי לגייס בקלות יחסית מחבלים מתאבדים, ועד כמה צפוי לנו מאבק ממושך, שספק גדול אם יסתיים גם בדורות הבאים.