אילו בין כל חטאי הממשלה בתחום הדיור והאקלים הפיננסי שסביבו היו נמצאים לרפואה גם כמה צעדים מועילים - דיינו. אבל כיוון שהיא מספסרת בקרקעות, מנתבת השקעות לנדל"ן, לא מעלה את הריבית בזמן ומונעת דיור בר־השגה מאזרחי ישראל, הרי שאין מנוס מלקבוע שהיא נכשלה כישלון חרוץ

אילו רשות מקרקעי ישראל לא הייתה מספסרת במחירי הקרקע כמו מונופול דורסני השולט בשוק - וגרוע מכך, מונופול ציבורי - ומוכרת קרקעות בחסר וגוררת לעלייה של מאות אחוזים במחירי המקרקעין לבנייה, לכל המרבה במחיר, או אם הייתה פועלת לתכנון ארוך טווח יחד עם זרועות שלטון אחרות ולא עושה שפטים באזרחי ישראל - דיינו.

אילו משרד האוצר היה מעלים עין מהתנהגות רמ"י אבל לא היה מתבשם מהעלייה האדירה בגביית מסי נדל"ן נטו בשיעור של 88% ברבע הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לקצב חודשי של 2.4 מיליארד שקל ולא לוקח ממונו וקורע לנו את הכיס, החסכונות והעתיד - דיינו.

אילו משרד האוצר וממשלת ישראל היו מעניקים לאוכלוסייה העירונית הכורעת תחת הנטל זכויות "בן ובת ממשיכים" כמו לחבורות הפריווילגיות והאליטות הישנות של המושבים, הקיבוצים ושאר מקושרים הקרובים לצלחת, שעדיין שולטים במנגנוני המדינה זה דורות, אף שהליכוד היה בשלטון זמן רב ולא עשה סדר וצדק בנדון - דיינו.

אילו משרד האוצר היה נוטל ממוננו ממסים על הנדל"ן אבל עושה בו שימוש ויוצא בזמן ובעת הנכונים בהיצע של עשרות אלפי דירות לזכאים בלבד, בנים ממשיכים עירוניים, מעביר אותם בחרבה ליעד הנכסף של דירה צנועה, גם באמצעות מחיר למשתכן ותוכניות דומות, כפי שנעשה כרגע במשורה - דיינו.

אילו האוצר היה מעלה מסים ומכביד על עובדי ההייטק הרוכשים דירות במחירים מפולפלים באמצעות שכר גבוה וכן אקזיטים, במשק של תעסוקה מלאה פעילות משקית גבוהה מאוד שלא היה כמותה עשרות שנים - התוצר עלה אשתקד ב־8.2% והשנה צפויה צמיחה של עוד 5.5%, שכן העלאת מסים צריכה להיעשות בזמן גאות, ובכך מפנה חלק מכוח הקנייה העודף שיש לסקטור ההייטק לעמך ישראל הנאנק וסבסוד עמוק של הדיור שהוא צורך בסיסי - דיינו.

אילו היו ממשיכים במיסוי חסר של תעשיית ההייטק, אבל הממשלה הייתה קובעת יעדים ברורים בסבסוד של הקמת קריות הייטק חדשות מחוץ לגוש דן וגם מתן חינוך עודף ככל שיידרש ובכל עלות, במדעים, מתמטיקה, אנגלית ומחשבים, באזורים חלשים של ישראל, כדי שגם "האחרים" מעבר למסך התל אביבי שאינם מקושרים וללא פריווילגיה ייהנו מהעלייה החדה בהכנסות בתחום ההייטק - דיינו.

אילו האוצר היה מגוון בין מס רכישה בגין קניית נכס ובין המלאי הקיים ומטיל "מס רכוש" על בעלי הנכסים כנהוג במרבית המדינות בעולם, כלומר מס בשיעור של עשרות מאיות האחוז על המלאי הקיים של הנכסים המקבלים וזכאים לביטוח חינם בפועל ולמעשה בקרן מס רכוש ופיצויים מנזק שנגרם ממלחמה, מעשה איבה ולאומנות - דיינו.

אילו משרד האוצר וממשלת ישראל היו לוקחים ממוננו כפי שהם עושים ומטילים מיסוי בצורות שונות ומשונות, כולל מיסוי מוגזם הגבוה מהנהוג במדינות המערב, על כלי רכב, המאפשרים לבני זוג להגיע מהדירה החדשה הרחוקה ממקום העבודה, שאולי נקנה, כי באוצר שוכחים שכדי לרכוש דירה ולשלוח ילדים למסגרות חינוך, כולל מעונות ופעוטונים, אי אפשר להתנייד בתחבורה ציבורית, לכן שני בני הזוג צריכים לעבוד ולהתרוצץ - דיינו.

אילו במקביל, אולי כדי לממן הפחתת מסים על כלי רכב, האוצר היה מבטל את השיטה הפסולה של משכירי הדירות, שמשכירים דירה אחת ופטורים מתשלום מס והגשת דוח שנתי בתואנה שזה מכסה פחת על הדירה ותיקוני הדירה, בפועל זו הכנסה עודפת לפריווילגים בעלי דירות, כסף עודף בהיקף של מיליארדי שקלים הנשאר אצל בעלי הדירות, נשאר בקבוצה זו לעומת העמלים הכמהים לדירה - דיינו.

אילו האוצר פגע בחלשים שלא יכולים להגיע לדירה או לרכוש דירה להשקעה ולקבל שכר דירה פטור ומקשה על רכישת כלי רכב שמחירם אסטרונומי, אבל היה מחזיר לשוק ההון אפיקי השקעה חלופיים שלא במסגרת שוק הדיור, שחסם בכסילותו בעבר, כגון קופות גמל, שהיו אפיק השקעה לטווח ארוך פטור ממס למי שנפשו לא חפצה ברכישת דירה כמנגנון חלופי לפנסיה, אך בלא אפיקים כאלה מתאמץ לרכוש דירה להשקעה - דיינו.

אילו האוצר היה מכביד על רכישת דירה אבל לפחות, עד לסכום מסוים, היה מוריד מס על רווחי הון על ני"ע בבורסה ובכך היה מנתב יותר חיסכון לשוק ההון במקום לעודד ספקולציה בשוק הדיור הבועתי, אפיק הדיור המאפשר דחיית מס לעומת רווחים בני"ע - ובכך האוצר היה מסיט חלק מהחסכונות לאפיק שאינו לוחץ על שוק הדירות ומבעירו - דיינו.

אילו משרד האוצר היה לוקח את ממוננו כפי שהוא עושה, אבל בנק ישראל לא היה חולם בהקיץ וכן מעלה את הריבית בזמן ובשיעור גבוה יותר ולא ממתין כתינוק של בית רבן, שקודם כל הפד האמריקאי יעלה את הריבית ויאיר לבנק המרכזי את הדרך הנכונה - העלאת ריבית שיש בה כדי למנוע מינוף וספקולציה בשוק הדיור באמצעות שוק ההון של בעלי הממון - דיינו.

אילו בנק ישראל היה ממשיך לחלום בהקיץ, אבל מגביל בתחילת התהליך נטילת הלוואות לספסור במקרקעין על ידי בעלי ממון, תאוותנים ומקושרים כפי שעשה, בזמן ולאחר העלייה מברית המועצות לשעבר בעשור האחרון של המאה הקודמת, כדי לפנות מקורות לצעירים ומשפרי דיור וכך לנטרל בעלי ממון שלא יציעו מחירים עולים ועולים על קרקעות מתוך תקווה לעשות כסף קל בשוק עולה - דיינו.

אמיר ירון  (צילום: מרק ישראל סלם)
אמיר ירון (צילום: מרק ישראל סלם)


אילו בנק ישראל לא היה ממשיך במדיניות הלא רציונלית שעיקרה לחכות ולראות מה הפד האמריקאי עושה, כדי לעקוב אחריו, שמלאכתו של בנק ישראל נעשית על ידי המלאכים האמריקאים, אבל הממשלה הייתה ממנה לוועדה המוניטרית של בנק ישראל חברים מכל שכבות האוכלוסייה בייצוג הוגן והולם כדי שיוכלו לייצג גם "אחרים" - דיינו.

אילו הממשלה הייתה מעבירתנו בחרבה ומביאה לתיאום בין משרדי הממשלה וזרועותיה כגון משרד האוצר לתקציבי פיתוח, הפנים לתכנון הבנייה, החינוך לבניית גנים ובתי ספר, התחבורה כדי שיוכלו להגיע לדירות שנבנו במהירות סבירה תוך שימוש בגשרים ומנהרות, משרדי איכות הסביבה והבריאות כדי לאשר בזמן מכוני טיהור שנשארו כיום על הנייר, ולא שקעה אותנו הממשלה בצרותינו - דיינו.

אילו הממשלה הייתה עובדת ללא תיאום בין משרדי הממשלה כפי שהיא עושה כיום שיד אחת אינה יודעת מה היד השנייה עושה, יותר נכון - ידיים רבות לא יודעות מה נעשה כאילו היו האל שיווה בהינדואיזם, אבל עושה מהפכה אחת לפחות בתחום הארנונה, כמו העלאת הארנונה למגורים והפחתת הארנונה לעסקים - כך שרשויות מקומיות יעדיפו אוכלוסייה על פני אזורי תעסוקה כפי שהרע הזה מתקיים היום - דיינו.

אילו הממשלה לא הייתה משנה את מבנה הארנונה, אבל משנה סדרי עולם ובמקום להתווכח עם רשויות מקומיות קיימות כמה אוכלוסין הן מוכות לקבל ואיזו עזרה יקבלו כדי שיהיה להן כדאי לאמץ תושבים לחיקם, לעומת המאמץ שלהם כיום לאימוץ עסקים, אבל מחליטה לשנות כיוון ולבנות ערים חדשות באמצעות חברות זרות, טורקיות, סיניות או אחרות, כפי שנעשה בעבר בבניית אשדוד, מודיעין, חריש ויישובי שבעת הכוכבים בתקופת אריאל שרון - דיינו.

אילו הממשלה לא הייתה בונה ערים חדשות אבל כן מאפשרת ופועלת לכניסת חומרי גלם לתוך ישראל מהנמלים הפרוסים לאורך הם התיכון, במהירות, ללא עיכוב מטורף של האוניות במשך שבועות בים בטרם ייכנסו לנמלים הנשלטים על ידי ועדי עובדים, מה שמעלה את מחיר התשומות לבנייה, כלומר אם הממשלה הייתה מחליפה את השיטה של המפא"יניקים, שאותה מייצגת שרת התחבורה ממפלגת העבודה מרב מיכאלי, שהביאה להתייקרות אדירה בתשומות לבנייה מעבר להתייקרות בחו"ל של חומרי הגלם - דיינו.

אילו הממשלה הייתה ממשיכה להתעלם מייקור חומרי הגלם התקועים בנמלים בגלל שרת התחבורה אבל מפחיתה לאורך זמן את מספר הפלסטינים הנכנסים לעבודה בישראל ל־65 אלף ביום, הבנייה למגורים הייתה עוברת תיעוש וחדשנות, שפסקו בתום מלחמת ששת הימים עם נהירת כוח פלסטיני זול לענף הבנייה וענפים הדורשים כוח עבודה לא מיומן, שכן שיטות מודרניות היו מביאות לקיצור זמן הבנייה היקר ומעלה את איכותה, בעיקר בתקופה של ריבית עולה - דיינו.

מרב מיכאלי  (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)


אילו הממשלות היו ממשיכות לאפשר לפועלים פלסטינים להיכנס לישראל כדי לשמור על רגיעה ביהודה ושומרון, אבל במקביל היו מאפשרות "בדוויזציה" של האוכלוסייה היהודית, כך שגם יהודים יוכלו להתיישב ללא תוכניות מתאר או תב"ע, תוך השתלטות על שטחים ריקים ורחוקים, אבל לאחר 40 שנה במדבר הממשלה הייתה מאפשרת חיבור למים וחשמל, כפי שהממשלה הזאת עושה עבור הבדואים - דיינו.
אילו לא היה מתקבלת "בדוויזציה" של האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל, אבל הממשלה הנוכחית, המורכבת מפסיפס רב־שכבתי ללא קשר או רצף בין האבנים הקטנות הצבעוניות המרכיבות אותו, הייתה נופלת על רקע כישלונה לתת מחסה או דירה בחלומות או אפילו תקווה לדירה, שמחירה עלה בשלושה חודשים בלבד ב־6% ודירה חדשה מחירה נסק ב־9.4% - דיינו.