הסיום המוצלח של המרדף, עם לכידת שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, מסמן את סיומו של פרק הפיגוע האחרון. אולם כל הסימנים בשטח מעידים על כך שגל הטרור הנוכחי עוד רחוק מסיומו. מתסכלת במיוחד הקלות הבלתי נסבלת של ביצוע הפיגועים בגל הנוכחי. ללא רמה מקצועית גבוהה וניסיון מבצעי עשיר בטרור, המחבלים מצליחים לבצע פיגועים רצחניים. כמעט בכל הפיגועים האחרונים כל שנדרש הוא לבחור יעד לפיגוע ולהגיע אליו - ותכנון הפיגוע הסתיים בזירת אירוע. 

בפיגוע בתל אביב ניצל המחבל את קו התפר פרוץ באזור אום אל־פחם ומשם הגיע בקלות לתל אביב, לאחר שעלה על אוטובוס שבו הימצאותו לא נראתה חשודה. בפיגוע באריאל ניצלו המחבלים את שגרת ערב שבת ולוחית זיהוי צהובה שהייתה על הרכב שאיתו הגיעו עד לשער הכניסה לאריאל. בפיגוע האחרון התוכנית המבצעית של המחבלים הייתה מבוססת בעיקר על הגעה לזירת הפיגוע לאחר חציית קו התפר - תוך ניצול של נהג ישראלי שהסיע אותם.

תכנונים פשוטים הספיקו בחודש וחצי האחרונים כדי לרצוח ישראלים רבים, ללא צורך בתשתיות טרור ממוסדות, אימון או הכשרה מורכבת. שנאה יוקדת, מוטיבציה, השראה מפיגועים קודמים והסתה מכוונת ומאורגנת בהובלת חמאס בנוגע להר הבית הספיקו על מנת לעשות את העבודה. 
ברוב המקרים, נקודות התורפה חוזרות על עצמן. הראשונה היא הקושי המודיעיני לזהות את המחבלים בטרם יציאתם לבצע פיגוע, כפי שהיה גם בתחילת גל טרור הסכינים לפני כשבע שנים. כיום דור המחבלים הזה מעט בוגר יותר, חוצה את גיל ה־20 בממוצע, אבל גם למד לעשות פחות טעויות ולא משאיר עקבות ורמזים ברשתות החברתיות.

השלט של חמאס בהר הבית (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
השלט של חמאס בהר הבית (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


נקודת התורפה השנייה היא קו התפר הפרוץ. בחודש האחרון משקיעים בצה"ל מאמץ רב בנושא. אולם, הסוגיה הזו הוזנחה במשך שנים ארוכות בעצימת עין של המדינה וצה"ל, וכעת ייקח זמן עד שיוצב בקו התפר מכשול סביר.  הפתרונות שמוצבים כעת בשטח, מהצבת מכ"מים ועד שיקום הגדר הקיימת, חפירת תעלות והצבת כוחות תגבור לאורך התפר, הם בבחינת מענה חלקי. הפעילות הזו הפחיתה את מספר השב"חים שנכנסים מדי יום לישראל, אולם עדיין יש מספיק פרצות שמאפשרות למי שמתכנן לבצע פיגוע להיכנס בקלות לשטח ישראל.

נקודת המוצא של מערכת הביטחון היא שגל הטרור הנוכחי עוד רחוק מסיומו. זה לא רק עניין של תאריכי אזכור ותפילות מסוימות בהר הבית. ההשראה כבר קיימת, ובשטח מזהים במערכת הביטחון מוטיבציה לביצוע פיגועים נוספים.  וכך, המתיחות הביטחונית ביהודה שומרון, כמו גם מול חמאס ברצועת עזה, עוד צפויה ללוות אותנו בעצימות גבוהה לפחות בשבועות הקרובים.