את גל הירש פגשתי כאשר הוזמנתי להרצות והוא היה המרצה לפניי. הקשבתי להרצאתו והתרשמתי מדמות של מפקד, מנהיג, אדם עם כישורים, מלח הארץ.

עולמו של הירש התהפך עליו לפני כשבע שנים, כשמצא עצמו במרכז חקירות מיד לאחר שדובר בו כמועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה. כשהתראיינה אילה חסון על סרטה “קרב חייו", שעוסק בהירש, רמזה שייתכן שיש קשר בין הגידול הסרטני שהתגלה בגופו לבין חקירות המשטרה שנמשכות כבר שבע שנים. שבע שנים של מתח, של מצב דחק (סטרס), של להיות בין לבין.

אנחנו יודעים את הקשר בין הגוף לנפש ובין הנפש לגוף, תחום שבו אני עוסק שנים רבות. הקשר בין מצבי דחק לתחלואת לב, כלי דם וסוכרת נחקר והוכח. לא ברור אם הקשר מתבטא בכך שסטרס גורם למחלה, או שהוא רק מוציא אותה מהכוח אל הפועל, אבל גם הביטוח הלאומי מכיר בקשר שבין תחלואת לב ואירועי לב למצבי דחק.

ב־1967 פיתחו הפסיכיאטרים ריצ'רד ריי ותומאס הולמס סולם למדידת הקשר בין לחץ ומתח בחיים לבין התפתחות מחלות. הסולם כלל 43 מצבי חיים מלחיצים, כאשר לכל גורם לחץ יש ציון. אירוע שלא דורש הסתגלות מחודשת משמעותית יקבל ציון 0. אירוע מלחיץ או מטלטל, כמו איבוד בן זוג או ילד, יהיה קרוב לציון 100. סיכוייו של אדם שצבר 300 יחידות לחץ ומעלה לחלות, הם כ־80%. 155־299 יחידות - 50% סיכוי לחלות; צבר פחות מ־150 יחידות, סיכוייו לחלות הם 30%.

בגופנו נמצאים תאים שהשתנו והפכו לפרה־סרטניים. מערכת החיסון שלנו מאתרת ומשמידה אותם, אבל בזמן של מתח, לחץ, עלבון, חרדה, דיכאון - יורדת פעילות מערכת החיסון, תפקודה נפגע ויעילותה נפגמת. לחץ נפשי מעודד הפרשת קורטיזול, הורמון הסטרס, שמדכא את מערכת החיסון.

אלה הנושאים שבהם מטפל התחום הרפואי הנקרא פסיכו־נוירו־אימונולוגיה: הקשר שבין המצב הנפשי, הרגשי ומערכת החיסון. במחקר חדש שערכה אוניברסיטת דאליאן מדיקל בסין עם מרכזים נוספים בעולם, נמצא המנגנון המופעל על ידי מצב דחק כרוני ומעודד צמיחת תאי גזע סרטניים. המסקנה שאליה הגיעו החוקרים היא שלחץ מעודד התפתחות גידול.

במהלך יותר מ־50 שנותיי כרופא העוסק בתחום הגוף והנפש, נתקלתי בעשרות מקרים של מצבי דחק כרוניים שהסתיימו בסרטן מסוג זה או אחר. כל חקירה משטרתית מתמשכת כרוכה במצב דחק ולחץ כרוניים. לצערנו, נמשכות החקירות בארץ שנים רבות, והנזק הבריאותי ברור. ייתכן שעל המחוקק לקבוע טווח זמן מקסימלי לחקירה, שלוש שנים, למשל. אם במסגרת זמן זה לא תצליח המשטרה לגבש דעה, ייסגר התיק לאלתר. לכו דעו מה תהיה ההשפעה של מהלך כזה על רמת התחלואה בארץ.